Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
دریابید که چگونه می توانید ایده های طراحی خود را با SketchUp Pro بسازید. در این آموزش ضروری، طراح داخلی و مربی Tammy Cody به شما ملزومات SketchUp را آموزش می دهد و به شما کمک می کند پایه ای محکم در مدل سازی سه بعدی بسازید. مروری بر ابزارهای ضروری داشته باشید و بیاموزید که چگونه از تکنیک های مدل سازی و سازماندهی مناسب حداکثر استفاده را ببرید. رابط کاربری و همچنین نحوه دستکاری اشیاء، ترسیم در SketchUp و مدلسازی از یک تصویر پلان را کاوش کنید. به چندین ابزار سازمانی در دسترس شما در SketchUp بروید و نحوه اعمال و ویرایش مطالب را بیاموزید. به علاوه، نحوه مستندسازی و سبک کاری خود را بیاموزید. مدلهای تمرین در طول دوره به شما فرصتی میدهد تا آنچه را که یاد میگیرید به کار ببرید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 ایده های طراحی خود را با SketchUp Pro بسازید
01-02 آنچه باید بدانید
02 رابط SketchUp
02-01 یک الگو را در SketchUp انتخاب کنید
02-02 اصول استفاده از رابط ویندوز با SketchUp
02-03 سفارشی کردن نوار ابزار SketchUp برای ویندوز
02-04 اصول استفاده از رابط مک با SketchUp
02-05 نوار ابزار SketchUp را برای Mac سفارشی کنید
02-06 درک محور در SketchUp
02-07 عملکرد جستجو
02-08 نماهای دوربین استاندارد در SketchUp
02-09 ابزارهای بزرگنمایی در SketchUp
02-10 ابزارهای نمای دوربین و پان در SketchUp
02-11 با استفاده از ابزار Position Camera در SketchUp
02-12 قدم زدن در اطراف مدل در SketchUp
03 دستکاری اشیاء
03-01 کاوش ابزار Select در SketchUp
03-02 کاوش ابزار Lasso در SketchUp
03-03 SketchUp Move tool: نحوه از پیش انتخاب و جابجایی اشیا
03-04 ایجاد کپی و آرایه با SketchUp
03-05 تغییر اندازه اشیاء در SketchUp
03-06 چرخش شی در SketchUp
03-07 چرخاندن و انعکاس اشیا در SketchUp
03-08 باز کردن پتانسیل کامل انبار سه بعدی در SketchUp
03-09 بهینه سازی مدل های سه بعدی: درک تعداد چند ضلعی
04 طراحی در SketchUp
04-01 طراحی با ابزار Line در SketchUp
04-02 ایجاد مستطیل با اندازه سفارشی در SketchUp
04-03 ایجاد دایره و بیضی در SketchUp
04-04 ایجاد اشکال سه بعدی از مستطیل ها در SketchUp
04-05 استفاده از ابزار Tape Measure برای ترسیم دقیق در SketchUp
04-06 اندازه گیری ها و دستورالعمل های زاویه در SketchUp
04-07 اقدامات واگرد و لغو در SketchUp
04-08 درک ابزار SketchUp Eraser
04-09 لبه ها در مقابل چهره ها در SketchUp
04-10 خطوط تقسیم برای ایجاد نقاط پایانی و نقاط میانی جدید
04-11 ساخت اشکال درونی و بیرونی با ابزار Offset
05 مدل سازی از تصویر پلان طبقه
05-01 واردات و آماده سازی نقشه های طبقات برای نقشه ها
05-02 ترسیم پلان طبقه در SketchUp
05-03 کار با دیوارها در SketchUp
05-04 درها و پنجره ها را در SketchUp اضافه کنید
06 سازمان
06-01 ساخت گروه در SketchUp
06-02 درک اجزاء در SketchUp
06-03 یک گروه یا مؤلفه را با SketchUp جدا کنید
06-04 استفاده از برچسب ها و اطلاعات موجودیت در SketchUp
06-05 سلسله مراتب Outliner در SketchUp
07 مواد
07-01 مطالب را با استفاده از Mac و SketchUp اعمال کنید
07-02 مطالب را با استفاده از Mac و SketchUp ویرایش کنید
07-03 مطالب را با استفاده از Windows و SketchUp اعمال کنید
07-04 مطالب را با استفاده از Windows و SketchUp ویرایش کنید
07-05 مواد را با استفاده از انبار سه بعدی اعمال کنید
07-06 وارد کردن و اعمال بافت سفارشی در SketchUp
07-07 پاک کردن فهرست مواد در SketchUp
08 سند و سبک کنید
08-01 تنظیم سایه ها و مه در SketchUp
08-02 تغییر سبک در SketchUp
08-03 صحنه ها را در SketchUp تنظیم و به روز کنید
08-04 بررسی تراز لبه ها در SketchUp
08-05 یک برش بخش در SketchUp ایجاد کنید
08-06 ابعاد در SketchUp
08-07 افزودن برچسب در SketchUp
08-08 افزودن متن سه بعدی در SketchUp
08-09 ترسیم خطوط چین در SketchUp
08-10 انیمیشن در SketchUp
08-11 صادرات به صورت دو بعدی و سه بعدی در SketchUp
09 نتیجه گیری
09-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Build your design ideas with SketchUp Pro
01-02 What you should know
02 The SketchUp Interface
02-01 Choose a template in SketchUp
02-02 Basics for using a Windows interface with SketchUp
02-03 Customize SketchUp toolbar for Windows
02-04 Basics for using a Mac interface with SketchUp
02-05 Customize the SketchUp toolbar for Mac
02-06 Understanding the axis in SketchUp
02-07 Search function
02-08 Standard camera views in SketchUp
02-09 Zoom tools in SketchUp
02-10 Camera view and Pan tools in SketchUp
02-11 Using the Position Camera tool in SketchUp
02-12 Walking around the model in SketchUp
03 Manipulate Objects
03-01 Exploring the Select tool in SketchUp
03-02 Exploring the Lasso tool in SketchUp
03-03 SketchUp Move tool: How to preselect and move objects
03-04 Creating copies and arrays with SketchUp
03-05 Resizing objects in SketchUp
03-06 Object rotation in SketchUp
03-07 Flipping and mirroring objects in SketchUp
03-08 Unlocking the full potential of the 3D Warehouse in SketchUp
03-09 Optimizing 3D models: Understanding polygon counts
04 Drawing in SketchUp
04-01 Drawing with the Line tool in SketchUp
04-02 Creating custom-sized rectangles in SketchUp
04-03 Creating circles and ellipses in SketchUp
04-04 Creating 3D shapes from rectangles in SketchUp
04-05 Using the Tape Measure tool for precise drawing in SketchUp
04-06 Angle measurements and guidelines in SketchUp
04-07 Undo and Cancel actions in SketchUp
04-08 Understanding the SketchUp Eraser tool
04-09 Edges vs. faces in SketchUp
04-10 Dividing lines to create new endpoints and midpoints
04-11 Crafting inner and outer shapes with the Offset tool
05 Modeling from a Floor Plan Image
05-01 Importing and prepping floor plans for drawings
05-02 Drawing a floor plan in SketchUp
05-03 Working with walls in SketchUp
05-04 Add doorways and windows in SketchUp
06 Organization
06-01 Making groups in SketchUp
06-02 Understanding components in SketchUp
06-03 Isolate a group or component with SketchUp
06-04 Making use of tags and entity info in SketchUp
06-05 Outliner hierarchy in SketchUp
07 Materials
07-01 Apply material using a Mac and SketchUp
07-02 Edit material using a Mac and SketchUp
07-03 Apply material using Windows and SketchUp
07-04 Edit material using Windows and SketchUp
07-05 Apply material using 3D Warehouse
07-06 Import and apply custom texture in SketchUp
07-07 Purging a material list in SketchUp
08 Document and Stylize
08-01 Setting shadows and fog in SketchUp
08-02 Changing the style in SketchUp
08-03 Set and update scenes in SketchUp
08-04 Checking edge alignment in SketchUp
08-05 Create a section cut in SketchUp
08-06 Dimensioning in SketchUp
08-07 Adding labels in SketchUp
08-08 Adding 3D text in SketchUp
08-09 Drawing dashed lines in SketchUp
08-10 Animation in SketchUp
08-11 Export in 2D and 3D in SketchUp
09 Conclusion
09-01 Next steps
تامی کودی، یک طراح داخلی و مربی متخصص در مستندسازی طراحی و تجسم ۳ بعدی است.
او SketchUp را برای طراحان داخلی اداره میکند، جایی که او به دیگر طراحان کمک می کند تا SketchUp خاص را در زمینه گردش کار داخلی طراحی کنند. او به طور آنلاین تدریس میکند و در سراسر کشور دورههای زنده برگزار میکند. تامی مالک Cody Design Studio است، تمرین طراحی داخلی او در San Luis Obispo, California است.