Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
آیا آماده هستید تا اولین قدم را در سفر خود به عنوان یک برنامه نویس کامپیوتر بردارید؟ شاید بخواهید شغل جدیدی پیدا کنید یا شغل خود را به صنعت دیگری تغییر دهید. اهداف شما هر چه باشد، برای شروع برنامه نویسی امروز نیازی به پیشینه فنی ندارید. در این دوره، مربی Annyce Davis، نگاهی جامع و پشت صحنه به شما می دهد که برنامه نویس بودن واقعاً چگونه است، از مفاهیم اولیه و مهارت های اصلی حرفه ای گرفته تا رسیدن به اولین نقش و پیشرفت شغلی.
قدرت محاسبات را در پروژهها و نقشهای فنی کشف کنید، همانطور که برای آزمون گواهینامه پایه برنامهنویسی Microsoft GSI آماده میشوید. در مورد یک هفته از زندگی برنامه نویسی که در توسعه نرم افزار کار می کند، بیاموزید. ابزارهای تجارت و زبان های برنامه نویسی مختلف را با یک دوره آموزشی در پایتون، زبان برنامه نویسی شی گرا که برای مبتدیان و استفاده آسان است، کاوش کنید. پس از اتمام این دوره، شما آماده خواهید بود تا رزومه خود را بازنویسی کنید و همین امروز کار خود را آغاز کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 سفر برنامه نویسی خود را آغاز کنید
02 زندگی به عنوان یک برنامه نویس
02-01 برنامه نویسان چه می کنند؟
02-02 یک هفته در زندگی
02-03 بزرگترین چالش ها
02-04 مهارت های خود را تیز نگه دارید
03 توسعه نرم افزار
03-01 توسعه نرم افزار چیست؟
03-02 فرآیند توسعه نرم افزار
03-03 نقش های مختلف در توسعه نرم افزار را بررسی کنید
03-04 ابزارهای مورد استفاده برای توسعه نرم افزار
03-05 دریافت نرم افزار به مشتریان
04 ابزارهای تجارت
04-01 سیستم های کنترل نسخه را کاوش کنید
04-02 خدمات مخزن کدهای مختلف تور
04-03 مقدمه ای بر کتابخانه ها و چارچوب ها
04-04 انواع مختلف IDE ها را بررسی کنید
04-05 بیاموزید که از کجا کمک بگیرید
05 زبان های برنامه نویسی
05-01 زبان برنامه نویسی چیست؟
05-02 اجزای اساسی یک زبان برنامه نویسی
05-03 کد منبع چیست؟
05-04 در حال اجرا کد منبع
05-05 کاوش متغیرها
05-06 عبارات و عبارات اساسی
06 Python Show and Tell
06-01 مقدمه ای بر پایتون
06-02 نحو پایه پایتون
06-03 ذخیره داده ها با پایتون
06-04 تصمیم گیری با پایتون
06-05 توابع در پایتون
06-06 چالش: خروجی چیست؟
06-07 راه حل: خروجی چیست؟
07 کار با پایتون
07-01 مقدمه ای بر برنامه نویسی شی گرا
07-02 ایجاد و استفاده از یک کلاس
07-03 چگونه کد خود را سازماندهی کنیم
07-04 اضافه کردن ماژول ها به برنامه های شما
07-05 نحوه استفاده از پایتون در دنیای واقعی
08 کاوش در زبان های مختلف
08-01 عبارات و عبارات در سراسر زبان
08-02 کاوش متغیرها در زبان ها
08-03 تصمیم گیری در کد بین زبان ها
08-04 مشاغل فنی و زبان های برنامه نویسی مرتبط با آنها
08-05 چالش: زبان را انتخاب کنید
08-06 راه حل: زبان را انتخاب کنید
09 اولین شغل برنامه نویسی شما
09-01 فرآیند استخدام را بررسی کنید
09-02 سبد فنی خود را ایجاد کنید
09-03 نوشتن رزومه
09-04 آماده شدن برای مصاحبه فنی
09-05 چگونه در شروع کار موفق باشیم
10 نتیجه گیری
10-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Beginning your programming journey
02 Life as a Programmer
02-01 What do programmers do?
02-02 A week in the life
02-03 The biggest challenges
02-04 Keeping your skills sharp
03 Software Development
03-01 What is software development?
03-02 The software development process
03-03 Explore the various roles in software development
03-04 Tools used for software development
03-05 Getting software to customers
04 Tools of the Trade
04-01 Explore version control systems
04-02 Tour various code repository services
04-03 Introduction to libraries and frameworks
04-04 Survey different types of IDEs
04-05 Learn where to get help
05 Programming Languages
05-01 What is a programming language?
05-02 Basic components of a programming language
05-03 What is source code?
05-04 Running source code
05-05 Exploring variables
05-06 Basic statements and expressions
06 Python Show and Tell
06-01 Introduction to Python
06-02 Basic Python syntax
06-03 Saving data with Python
06-04 Making decisions with Python
06-05 Functions in Python
06-06 Challenge: Whats the output?
06-07 Solution: Whats the output?
07 Working with Python
07-01 Introduction to object-oriented programming
07-02 Creating and using a class
07-03 How to organize your code
07-04 Adding modules to your programs
07-05 How Python is used in the real world
08 Exploring Different Languages
08-01 Statements and expressions across languages
08-02 Exploring variables across languages
08-03 Making decisions in code across languages
08-04 Tech careers and their associated programming languages
08-05 Challenge: Pick the language
08-06 Solution: Pick the language
09 Your First Programming Job
09-01 Explore the hiring process
09-02 Building up your technical portfolio
09-03 Writing your résumé
09-04 Preparing for technical interviews
09-05 How to be successful starting out
10 Conclusion
10-01 Next steps
انیس دیویس سازنده و توسعه دهنده نرم افزار، سخنگوی کنفرانس بین المللی، و نویسنده است. در حال حاضر، او سازنده (developer) اصلی اندروید در Off Grid Electrics است، جایی که وی روی تکمیل نسل آینده user interface موبایل اندروید و مهندسی مجدد app و کاربرد آن نسبت به پوشش داده spotty کار می کند. انیس متخصص ساخت و توسعه اندروید برای گوگل هم می باشد. بدین معنا که او وقت زیادی را صرف ساخت ویدئوها، پست های بلاگ، و سخنرانی های کنفرانس برای جامعه سازندگان APP می کند. او به این کار افتخار می کند و علاقه زیادی نیز نسبت به آن دارد. هدف نهایی او در رابطه با تکنولوژی ، سهیم شدن تجاربش در حوزه فن آوری و مهندسی است تا سایرین را نیز به این کار تشویق کند.