Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
اگر می خواهید برنامه هایی برای دستگاه های تلفن همراه، رایانه های رومیزی یا وب بسازید، باید جاوا را بدانید. این دوره پایه و اساس یادگیری نحوه برنامه نویسی با جدیدترین نسخه پشتیبانی طولانی مدت (LTS)، جاوا SE 11 و نسخه های جدیدتر را فراهم می کند. مربی David Gassner نحوه نصب جاوا و IntelliJ IDEA Community Edition IDE و شروع کار با متغیرها، انواع داده ها و سایر اجزای زبان مهم را نشان می دهد. او همچنین به شما کمک میکند تا جریان برنامه را با منطق شرطی و حلقهها کنترل کنید، دادهها را با مجموعههای جاوا ذخیره کنید و بفهمید که چگونه جاوا اصول کدنویسی شیگرا مانند وراثت را پیادهسازی میکند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 چه نوع نرم افزاری می توانید ایجاد کنید؟
01-02 آنچه باید بدانید
01-03 تور CoderPad
02 جاوا چیست؟
02-01 تاریخچه جاوا را کاوش کنید
02-02 اصول و اجزای جاوا
02-03 سینتکس پایه جاوا را کاوش کنید
02-04 مدیریت حافظه و جمع آوری زباله
02-05 یک محیط توسعه را انتخاب کنید
03 با جاوا شروع کنید
03-01 JDK را روی ویندوز نصب کنید
03-02 JDK را روی macOS نصب کنید
03-03 IntelliJ IDEA را نصب و پیکربندی کنید
03-04 کد ساده جاوا را در JShell تست کنید
03-05 کد جاوا را به کد بایت کامپایل کنید
03-06 آرگومان ها را به یک برنامه کنسول منتقل کنید
03-07 از اسناد Java API استفاده کنید
04 اعلام و مدیریت متغیرها
04-01 با متغیرهای اولیه کار کنید
04-02 مقادیر اولیه را اعلام و اصلاح کنید
04-03 متغیرهای شی را اعلام و مقداردهی اولیه کنید
04-04 مقادیر ارز را با BigDecimal مدیریت کنید
04-05 تبدیل مقادیر بین انواع عددی
04-06 عملگرهای ریاضی و کلاس ریاضی
04-07 مقادیر بولی درست و نادرست را مدیریت کنید
04-08 مقادیر کاراکترها را به صورت اولیه مدیریت کنید
04-09 اطلاعات بیشتر در مورد اپراتورهای جاوا
05 مقادیر رشته را مدیریت کنید
05-01 مقادیر رشته را اعلام و مقداردهی اولیه کنید
05-02 یک رشته از چندین مقدار بسازید
05-03 فایل های تمرین را از GitHub کلون کنید
05-04 مقادیر اولیه را به رشته تبدیل کنید
05-05 مقادیر عددی را به صورت رشته ها قالب بندی کنید
05-06 رشته ها را با متغیرهایی درون یابی کنید
05-07 مقادیر رشته را مقایسه کنید
05-08 مقادیر رشته را تجزیه کنید
05-09 مقادیر رشته را از ورودی کاربر دریافت کنید
06 جریان برنامه را مدیریت کنید
06-01 شرایط را با if-else ارزیابی کنید
06-02 شرایط را با کیس سوئیچ ارزیابی کنید
06-03 بلوک های کد حلقه ای ایجاد کنید
06-04 کد قابل استفاده مجدد را با روش ها ایجاد کنید
06-05 روش های اضافه بار ایجاد کنید
06-06 آرگومان ها را با مرجع در مقابل مقدار منتقل کنید
07 اشکال زدایی و رسیدگی به استثناها
07-01 اشکال زدایی با IntelliJ IDEA
07-02 استثنائات را با try/catch کنترل کنید
07-03 چندین بلوک catch ایجاد کنید
07-04 اشیا را با منابع try-with ببندید
08 کلاس های سفارشی ایجاد کنید
08-01 کلاس های سفارشی را اعلام و استفاده کنید
08-02 سازماندهی کد با بسته ها
08-03 فیلدها و روش های نمونه ایجاد کنید
08-04 متدهای سازنده چندگانه را اعلام کنید
08-05 از فیلدهای ثابت به عنوان ثابت استفاده کنید
08-06 انواع Enum را اعلام و استفاده کنید
09 کار با ارث
09-01 در مورد ارث
09-02 کلاس ها را گسترش دهید و روش ها را لغو کنید
09-03 از اشیاء به عنوان انواع فوق العاده آنها استفاده کنید
10 مدیریت مجموعه داده ها
10-01 مقادیر را در آرایه های ساده ذخیره کنید
10-02 آرایه های قابل تغییر اندازه را با لیست ها مدیریت کنید
10-03 جفت های کلید-مقدار را با Maps مدیریت کنید
11 نتیجه گیری
11-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 What kind of software can you create?
01-02 What you need to know
01-03 Tour of CoderPad
02 What Is Java?
02-01 Explore the history of Java
02-02 Principles and components of Java
02-03 Explore basic Java syntax
02-04 Memory management and garbage collection
02-05 Choose a development environment
03 Get Started with Java
03-01 Install the JDK on Windows
03-02 Install the JDK on macOS
03-03 Install and configure IntelliJ IDEA
03-04 Test simple Java code in JShell
03-05 Compile Java code to bytecode
03-06 Pass arguments to a console application
03-07 Use the Java API documentation
04 Declare and Manage Variables
04-01 Work with primitive variables
04-02 Declare and modify primitive values
04-03 Declare and initialize object variables
04-04 Manage currency values with BigDecimal
04-05 Convert values between numeric types
04-06 Math operators and the Math class
04-07 Manage true and false Boolean values
04-08 Manage character values as primitives
04-09 More about Java operators
05 Manage String Values
05-01 Declare and initialize string values
05-02 Build a string from multiple values
05-03 Clone the exercise files from GitHub
05-04 Convert primitive values to strings
05-05 Format numeric values as strings
05-06 Interpolate strings with placeholders
05-07 Compare string values
05-08 Parse string values
05-09 Get string values from user input
06 Manage Program Flow
06-01 Evaluate conditions with if-else
06-02 Evaluate conditions with switch-case
06-03 Create looping code blocks
06-04 Create reusable code with methods
06-05 Create overloaded methods
06-06 Pass arguments by reference vs. value
07 Debugging and Exception Handling
07-01 Debug with IntelliJ IDEA
07-02 Handle exceptions with try/catch
07-03 Create multiple catch blocks
07-04 Close objects with try-with-resources
08 Create Custom Classes
08-01 Declare and use custom classes
08-02 Organize code with packages
08-03 Create instance fields and methods
08-04 Declare multiple constructor methods
08-05 Use static fields as constants
08-06 Declare and use Enum types
09 Work with Inheritance
09-01 About inheritance
09-02 Extend classes and override methods
09-03 Use objects as their super types
10 Manage Data Collections
10-01 Store values in simple arrays
10-02 Manage resizable arrays with Lists
10-03 Manage key-value pairs with Maps
11 Conclusion
11-01 Next steps
دیوید گسنر در زمینه جاوا، #PHP ، SQL، C آموزش می دهد و در کنفرانس های جهانی سخنرانی می کند. دیوید گسنر نویسنده ارشد در Lynda.com است. او قبلاً رئیس و موسس خدمات فنی Brado، یک تامین کننده آموزش شبکه Adobe Solutions بود. به عنوان متخصص رسمی Adobe، او courseware نوشته است و آموزش فشرده در زمینه Flex، AIR، ColdFusion، Dreamweaver و Flash ارائه داده است. او با زبان های برنامه نویسی متعددی از جمله جاوا، #C، پی اچ پی، و SQL کار می کند، همچنین مرتباً سخنگوی کنفرانس بوده است و نویسنده Wiley's Flex 3 Bible و Flash Builder 4 و Flash 4 Bible میباشد.