Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
با تسلط بر اصول SketchUp مهارتهای مدلسازی سه بعدی خود را ایجاد کنید. در این دوره، میتوانید با دستیابی به یک درک اساسی از ابزارهای طراحی و طراحی ارائه شده در نسخه 2021 SketchUp، با این برنامه کاربردی آسان برای مدلسازی کامپیوتر، سرعت خود را کسب کنید. مربی Tammy Cody پیمایش در رابط کاربری، دستکاری اشیا، طراحی، سازماندهی عناصر طراحی و کار با مواد و بافتها را در کامپیوترهای Windows و Mac پوشش میدهد. به علاوه، بیاموزید که چگونه سبکهای ساده و انیمیشن را اعمال کنید تا پروژههای سه بعدی خود را بیش از پیش جلوه داده و قابل نمایش کنید. در طول دوره، تامی فرصتهایی را برای شما فراهم میکند تا آموختههای خود را تمرین کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 ایدههای طراحی خود را با SketchUp Pro بسازید
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
01 رابط SketchUp
_ | 01_01 الگویی را انتخاب کنید
_ | 01_02 اصول استفاده از رابط ویندوز
_ | 01_03 اصول استفاده از رابط Mac
_ | 01_04 نوار ابزار را برای Mac سفارشی کنید
_ | 01_05 محور
_ | 01_06 نماهای استاندارد دوربین
_ | 01_07 ابزار بزرگنمایی
_ | 01_08 با استفاده از ابزار Orbit و Pan نمای دوربین را حرکت دهید
_ | 01_09 تنظیم نمای دوربین و ابزار Look Around
_ | 01_10 در اطراف مدل قدم زدن
02 دستکاری اشیا
_ | 02_01 ابزار انتخاب
_ | 02_02 ابزار حرکت
_ | 02_03 ایجاد نسخهها و آرایه ها
_ | 02_04 تغییر اندازه یک شی
_ | 02_05 چرخش یک شی
_ | 02_06 تلنگر و آینه کاری یک شی
_ | 02_07 انبار سه بعدی
_ | 02_08 چرا چند ضلعیها مهم هستند
03 نقاشی در SketchUp
_ | 03_01 ابزار خط
_ | 03_02 ابزار مستطیل
_ | 03_03 ابزار دایره
_ | 03_04 فشار دهید / به 3D بکشید
_ | 03_05 ابزار اندازه گیری نوار
_ | 03_06 ابزار زاویه سنج
_ | 03_07 واگرد و رها شوید
_ | 03_08 ابزار پاک کن
_ | 03_09 تقسیم خطوط
_ | 03_10 ابزار افست
04 مدلسازی از یک تصویر نقشه طبقه
_ | 04_01 واردات و آماده سازی
_ | 04_02 ترسیم نقشه کف
_ | 04_03 دیوارها را اکسترود کنید
_ | 04_04 درها و پنجرهها را اضافه کنید
05 سازمان
_ | 05_01 ساخت گروه ها
_ | 05_02 ساخت اجزا
_ | 05_03 یک گروه یا جز component را جدا کنید
_ | 05_04 برچسبها و اطلاعات نهاد
_ | 05_05 پنجره Outliner
06 مواد
_ | 06_01 استفاده از مواد با استفاده از Mac
_ | 06_02 با استفاده از Mac مواد را ویرایش کنید
_ | 06_03 استفاده از مطالب با استفاده از ویندوز
_ | 06_04 با استفاده از ویندوز مواد را ویرایش کنید
_ | 06_05 استفاده از مطالب با استفاده از 3D Warehouse
_ | 06_06 یک بافت سفارشی وارد کنید و اعمال کنید
_ | 06_07 لیست مواد خالص
07 مستندسازی و سبک سازی
_ | 07_01 تنظیم سایه و مه
_ | 07_02 تغییر سبک
_ | 07_03 صحنهها را تنظیم و به روز کنید
_ | 07_04 بررسی هم ترازی لبه ها
_ | 07_05 ایجاد برش بخش
_ | 07_06 ابعاد
_ | 07_07 رسم خطوط خط خورده
_ | 07_08 برچسب زدن
_ | 07_09 متن سه بعدی
_ | 07_10 انیمیشن
_ | 07_11 صادرات به صورت 2D و 3D
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Build your design ideas with SketchUp Pro
_ 00_02 What you should know
01 The SketchUp Interface
_ 01_01 Choose a template
_ 01_02 Basics for using a Windows interface
_ 01_03 Basics for using a Mac interface
_ 01_04 Customize the toolbar for Mac
_ 01_05 The axis
_ 01_06 Standard camera views
_ 01_07 Zoom tools
_ 01_08 Move the camera view with Orbit and Pan tools
_ 01_09 Setting a camera view and the Look Around tool
_ 01_10 Walking around the model
02 Manipulate Objects
_ 02_01 The Select tool
_ 02_02 The Move tool
_ 02_03 Creating copies and an array
_ 02_04 Resize an object
_ 02_05 Rotating an object
_ 02_06 Flipping and mirroring an object
_ 02_07 The 3D Warehouse
_ 02_08 Why polygons matter
03 Drawing in SketchUp
_ 03_01 Line tool
_ 03_02 Rectangle tool
_ 03_03 Circle tool
_ 03_04 Push Pull into 3D
_ 03_05 Tape Measure tool
_ 03_06 Protractor tool
_ 03_07 Undo and let go
_ 03_08 Eraser tool
_ 03_09 Dividing lines
_ 03_10 Offset tool
04 Modeling from a Floor Plan Image
_ 04_01 Import and prep
_ 04_02 Drawing a floor plan
_ 04_03 Extrude walls
_ 04_04 Add doorways and windows
05 Organization
_ 05_01 Making groups
_ 05_02 Making components
_ 05_03 Isolate a group or component
_ 05_04 Tags and Entity Info
_ 05_05 The Outliner window
06 Materials
_ 06_01 Apply material using a Mac
_ 06_02 Edit material using a Mac
_ 06_03 Apply material using Windows
_ 06_04 Edit material using Windows
_ 06_05 Apply material using 3D Warehouse
_ 06_06 Import and apply a custom texture
_ 06_07 Purging material list
07 Document and Stylize
_ 07_01 Setting shadows and fog
_ 07_02 Changing the style
_ 07_03 Set and update scenes
_ 07_04 Checking edge alignment
_ 07_05 Create a section cut
_ 07_06 Dimensioning
_ 07_07 Drawing dashed lines
_ 07_08 Labeling
_ 07_09 3D text
_ 07_10 Animation
_ 07_11 Export in 2D and 3D
08 Conclusion
_ 08_01 Next steps
تامی کودی، یک طراح داخلی و مربی متخصص در مستندسازی طراحی و تجسم ۳ بعدی است.
او SketchUp را برای طراحان داخلی اداره میکند، جایی که او به دیگر طراحان کمک می کند تا SketchUp خاص را در زمینه گردش کار داخلی طراحی کنند. او به طور آنلاین تدریس میکند و در سراسر کشور دورههای زنده برگزار میکند. تامی مالک Cody Design Studio است، تمرین طراحی داخلی او در San Luis Obispo, California است.