Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
تا به حال فکر کردهاید که Pixar چگونه همه فیلمهای انیمیشن خود را میسازد و اکثر استودیوهای دنیا جلوههای بصری خود را چگونه انجام میدهند؟ با RenderMan آشنا شوید RenderMan توسط پیکسار ساخته شده و برای اولین بار برای استفاده غیر تجاری در دسترس است، بسته رندر سه بعدی پیشرفتهای است که میتواند برای هر پروژه رندر سه بعدی استفاده شود: انیمیشن و جلوههای بصری، اما همچنین معماری، تجسم و کارهای تجاری. این مقدمه اصول استفاده از RenderMan را با Autodesk Maya شامل ویژگیهایی مانند متغیرهای خروجی دلخواه (AOV)، ردیاب مسیر و مجتمعها آموزش میدهد. به تمام نورهای ارائه شده در نرمافزار (نورهای منطقه ای، نورهای مش و غیره) و همچنین شبکه های Shading اصلی (مواد لایهای PxrDisney و LM) و تنظیمات رندر برای مبتدیان تا متوسط در ردیابی مسیر ردیابی RIS جدید RenderMan فرو میرود موتور معمار سایه بان Christos Obretenov همچنین تکنیکهایی را برای ایجاد سطوح شیشهای واقع گرایانه و صحنههای بی جان نشان میدهد، بنابراین شما میتوانید ببینید که RenderMan چه امکاناتی را خارج از جعبه ارائه میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 خوش آمدید
_ | 00_02 آنچه باید قبل از تماشای این دوره بدانید
_ | 00_03 استفاده از فایلهای تمرینی
01 شروع کار با RenderMan برای مایا
_ | 01_01 زمینه: RenderMan برای مایا
_ | 01_02 زمین را در RenderMan برای مایا بگذارید
_ | 01_03 اولین رندر شما
_ | 01_04 اصول IT
_ | 01_05 اولین رندر شما: مواد
_ | 01_06 اولین رندر شما: IPR (Interactive Render Preview) در مقابل رندر معمولی و LocalQueue
_ | 01_07 AOV (متغیرهای خروجی دلخواه)
_ | 01_08 AOV در مایا
_ | 01_09 اواسط
_ | 01_10 AOV در پنجره IPR
02 رندر کردن
_ | 02_01 مقدمهای بر مجتمع ها
_ | 02_02 ردیاب مسیر در مقابل مجتمعهای VCM: خرابی فنی
_ | 02_03 ردیاب مسیر در مقابل مجتمعهای VCM: نمودارها
_ | 02_04 تنظیم صحنه: نورهای مش
_ | 02_05 تنظیم یک شی به عنوان یک نور گسیل کننده
_ | 02_06 افزودن یک ماده شیشهای و تغییر تنظیمات آن
_ | 02_07 مقایسه مسیر ردیاب با VCM با شیشه و گسیل
_ | 02_08 مقایسه رندرهای آزمون
_ | 02_09 حداکثر طول مسیر
_ | 02_10 ابتدا به صحنه زندگی هنوز نگاه کنید
_ | 02_11 حداکثر طول مسیر: هنوز زنده است
_ | 02_12 حداکثر نمونهها و واریانس پیکسل
_ | 02_13 استفاده از Pixel Variance در زندگی مرده
_ | 02_14 BRDF (توابع توزیع بازتاب دو طرفه) در برابر نمونههای نور
03 مواد
_ | 03_01 PxrDisney بررسی اجمالی BRDF
_ | 03_02 PxrDisney در مقابل مواد PxrLM
_ | 03_03 بازدید کننده مواد مایا
_ | 03_04 بررسی اجمالی مواد لایهای LM
_ | 03_05 LM پوشش پهن و پاک
_ | 03_06 ساخت رندرهای طبیعتبی جان
_ | 03_07 لایهبندی با LMLayer
_ | 03_08 نمونههای سایه شیشه
_ | 03_09 سایه شیشه اعمال شد
_ | 03_10 مثالهای زمینههای مماس
_ | 03_11 زمینههای مماس اعمال شد
04 روشنایی
_ | 04_01 نمای کلی ناحیه
_ | 04_02 نور منطقه، نور env و نور مش
05 نتیجه گیری
_ | 05_01 گامهای بعدی: تمرینهایی برای امتحان و موضوعات پیشرفته تر
00 Introduction
_ 00_01 Welcome
_ 00_02 What you should know before watching this course
_ 00_03 Using the exercise files
01 Getting Started with RenderMan for Maya
_ 01_01 Background; RenderMan for Maya
_ 01_02 Lay of the land in RenderMan for Maya
_ 01_03 Your first render
_ 01_04 IT basics
_ 01_05 Your first render; Materials
_ 01_06 Your first render; IPR (Interactive Render Preview) vs. regular render and LocalQueue
_ 01_07 AOVs (arbitrary output variables)
_ 01_08 AOVs in Maya
_ 01_09 AOVs
_ 01_10 AOVs in the IPR window
02 Rendering
_ 02_01 Introduction to integrators
_ 02_02 Path tracer vs. VCM integrators; A technical breakdown
_ 02_03 Path tracer vs. VCM integrators; Diagrams
_ 02_04 Setting up a scene; Mesh lights
_ 02_05 Setting up an object as an emissive light
_ 02_06 Adding a glass material and tweaking its settings
_ 02_07 Comparing path tracer to VCM with glass and emissive
_ 02_08 Comparing the test renders
_ 02_09 Max Path Length
_ 02_10 First look at the still-life scene
_ 02_11 Max Path Length; Still life
_ 02_12 Max Samples and Pixel Variance
_ 02_13 Applying Pixel Variance to the still life
_ 02_14 BRDF (bidirectional reflectance distribution functions) vs. light samples
03 Materials
_ 03_01 PxrDisney BRDF overview
_ 03_02 PxrDisney vs. PxrLM materials
_ 03_03 Maya Material Viewer
_ 03_04 LM-layered materials overview
_ 03_05 LMDiffuse and Clear Coat
_ 03_06 The making of still-life renders
_ 03_07 Layering with LMLayer
_ 03_08 Glass shadowing examples
_ 03_09 Glass shadowing applied
_ 03_10 Tangent fields examples
_ 03_11 Tangent fields applied
04 Lighting
_ 04_01 Area light overview
_ 04_02 Area light, env light, and mesh light
05 Conclusion
_ 05_01 Next steps; Exercises to try and more advanced topics
Christos Obretenov یک معمار shader و مدیر عامل شرکت LollipopShaders است.
کریستوس که در دانشگاه Simon Fraser با مدرک کارشناسی علوم محاسبات ، متخصص در گرافیک رایانه تحصیل کرده ، همکاری با صنعت انیمیشن را در Mainframe Entertainment و دانشگاه Simon Fraser آغاز کرد. وی با طراحی و توسعه نرم افزار سایه پردازی برای فیلم داستانی The Wild والت دیزنی و پس از آن سایه پردازی و روشنایی برای فیلم های Superman Returns ، Spider-Man 3 ، Beowulf ، A Christmas Carol ، Mars Needs Moms و Life of Pi به کار خود ادامه داد. برنده اسکار بهترین جلوه های بصری در سال 2013 شد. از زمان تأسیس LollipopShaders ، کریستوس و تیم او راه حل های رویه ای برای سایه انداختن و روشنایی ، آزمایش سایه های قابل قبول فیزیکی و غیرعکاسی را توسعه دادند. او کارگاه های حضوری در زمینه ارائه در مکان هایی مانند Filmakedemie در آلمان ، کنفرانس های FMX ، کنفرانس های SIGGRAPH و مدرسه هنرهای تجسمی در شانگهای را آموزش می دهد. کریستوس در ونکوور کانادا اقامت دارد.