Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
اصول ابتدایی را که باید بدانید بیاموزید تا به سرعت در DaVinci Resolve 16، بسته کامل پس-تولید (post prodution) برای ویرایش، تصحیح رنگ، مخلوط کردن و پخش ویدیو، به سرعت شروع کنید. مربی Patrick Inhofer دوره را با اصول اولیه شروع میکند، از جمله نحوه راه اندازی یک پروژه و واردات و سازماندهی رسانه ها. وی سپس یک پروژه مثال 60 ثانیهای را ارائه داد که میتوانید برای آشنایی با مجموعه ابزارها و گردش کار Resolve، از rough cut تا vknv نهایی استفاده کنید. بیاموزید که چگونه از صفحه برش با نام تجاری جدید استفاده کنید، برش خود را در صفحه ویرایش اصلاح کرده و tone, saturation و contrast را ارزیابی و تصحیح کنید. او همچنین نحوه ترکیب صوت و تنظیم رندرها را با قالبهای از پیش تعیین شده و سفارشی به اشتراک میگذارد، بنابراین میتوانید پروژههای خود را به راحتی با جهان به اشتراک بگذارید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 با DaVinci Resolve 16 سرعت بگیرید
___| 00_02 DaVinci Resolve vs Resolve Studio؛ کدام برای شما مناسب است
___| 00_03 با استفاده از پروندههای تمرینی
___| 00_04 بازیابی پرونده بایگانی
___| 00_05 وارد کردن یک پروژه حل
01 مقدمه و بررسی اجمالی
___| 01_01 DaVinci 16 تور بزرگ را حل کرد؛ صفحات رسانه، برش و ویرایش
___| 01_02 DaVinci 16 تور بزرگ را حل کرد؛ صفحات Fusion، Color، Fairlight و Delivery
___| 01_03 تنظیمات برگزیده اولیه 0g0l0o0b0a0l0
___| 01_04 پروژه من فایل در کجا قرار دارد (و چگونه میتوانم آن را جابجا کنم)
___| 01_05 ایجاد، تهیه نسخه پشتیبان و وارد کردن پایگاه داده
02 واردات، مرور و سازماندهی رسانههای خود را
___| 02_01 نمای کلی صفحه و تنظیمات برگزیده کلید
___| 02_02 یافتن و وارد کردن کلیپ ها
___| 02_03 تنظیم کلیپ به سطل
___| 02_04 تهیه کلیپهایی با صفحههای دوتایی
___| 02_05 مرور و مارک کلیپ ها
___| 02_06 افزودن metadata و کلمات کلیدی به کلیپ ها
___| 02_07 سازماندهی با سطلهای هوشمند
___| 02_08 تشخیص چهره هوشمند بن با یادگیری ماشین
___| 02_09 آشنایی با سطلهای برق
03 ایجاد برشهای خشن و ویرایشهای خوب
___| 03_01 نمای کلی صفحه را برش دهید
___| 03_02 شروع مجموعه ویرایش
___| 03_03 شستشو و ویرایش از سطل
___| 03_04 مفاهیم کلیدی ویرایش غیرخطی
___| 03_05 اصلاحات خود را اصلاح کنید
___| 03_06 در صفحه Cut ابزارهای اضافی را کشف کنید
___| 03_07 ویرایش نمای کلی صفحه؛ قسمت 1
___| 03_08 ویرایش نمای کلی صفحه؛ قسمت 2
___| 03_09 حالتهای اصلاح قسمت 1
___| 03_10 حالتهای اصلاح قسمت 2
___| 03_11 انتخاب کنندگان را ردیابی کنید و هدف گیری را پیگیری کنید
___| 03_12 نگاهی دقیقتر به بازرس
___| 03_13 keyframing 101
___| 03_14 رمپ سرعت
04 اصلاح رنگ
___| 04_01 نمای کلی صفحه
___| 04_02 اصول چرخ رنگ
___| 04_03 نمای کلی از Waveforms و Vectorscope
___| 04_04 استفاده از Waveforms و Vectorscope برای تصحیح رنگ اولیه
___| 04_05 حل 16؛ ابزارهای خودکار جدید
___| 04_06 معرفی تصحیح رنگ مبتنی بر node
___| 04_07 بازنشانی nodes
___| 04_08 معرفی گالری
___| 04_09 کپی و چسباندن اصلاحات
___| 04_10 کار با Curves برای اصلاحات هدفمند
___| 04_11 برای اصلاحات هدفمند کار با Curves Versus
___| 04_12 استفاده از HSL Keyer برای جداسازی اصلاحات رنگ
___| 04_13 با استفاده از ویندوزهای قدرت برای جداسازی عناصر
___| 04_14 ردیابی پنجرههای قدرت روی اشیاء
___| 04_15 با استفاده از OpenFX به node
05 جلوههای تصویری و اختلاط صوتی
___| 05_01 معرفی به تولید کننده عنوان فیوژن
___| 05_02 ساختن عناوین فیوژن در صفحه فیوژن
___| 05_03 نمای کلی از صفحه Fairlight
___| 05_04 ایجاد یک کراس محو پیشرفت در صفحه Fairlight
___| 05_05 میکس صدا در صفحه Fairlight
___| 05_06 ایجاد اتوبوس و اختصاص کانال
06 ارائه و تحویل
___| 06_01 نمای کلی از صفحه تحویل
___| 06_02 ساختن الگوی صادراتی سفارشی
07 نتیجه گیری
___| 07_01 منابع اضافی
___| 07_02 خداحافظ
00 Introduction
___| 00_01 Getting up to speed with DaVinci Resolve 16
___| 00_02 DaVinci Resolve vs. Resolve Studio; Which is right for you
___| 00_03 Using the exercise files
___| 00_04 Restoring the Resolve archive
___| 00_05 Importing a Resolve project
01 Introduction and Overview
___| 01_01 DaVinci Resolve 16 grand tour; Media, Cut, and Edit pages
___| 01_02 DaVinci Resolve 16 grand tour; Fusion, Color, Fairlight, and Deliver pages
___| 01_03 Setting initial global preferences
___| 01_04 Where is my project file located (and how do I move it around)
___| 01_05 Creating, backing up, and importing databases
02 Importing, Reviewing, and Organizing Your Media
___| 02_01 Media page overview and key preferences
___| 02_02 Finding and importing clips
___| 02_03 Organizing clips into bins
___| 02_04 Organizing clips with dual screens
___| 02_05 Reviewing and marking clips
___| 02_06 Adding metadata and keywords to clips
___| 02_07 Organizing with Smart Bins
___| 02_08 Smart Bin face detection with machine learning
___| 02_09 Introduction to Power Bins
03 Creating Rough Cuts and Fine Edits
___| 03_01 Cut page overview
___| 03_02 Starting the Assemble Edit
___| 03_03 Scrubbing and editing from bins
___| 03_04 Key non-linear editing concepts
___| 03_05 Refining your edits
___| 03_06 Revealing additional tools in the Cut page
___| 03_07 Edit page overview; Part 1
___| 03_08 Edit page overview; Part 2
___| 03_09 Trim modes; Part 1
___| 03_10 Trim modes; Part 2
___| 03_11 Track selectors and track targeting
___| 03_12 A closer look at the Inspector
___| 03_13 Keyframing 101
___| 03_14 Speed ramping
04 Color Correction
___| 04_01 Color page overview
___| 04_02 Color wheel fundamentals
___| 04_03 Overview of Waveforms and the Vectorscope
___| 04_04 Using Waveforms and the Vectorscope for primary color correction
___| 04_05 Resolve 16; New auto tools
___| 04_06 Introduction to node-based color correction
___| 04_07 Resetting nodes
___| 04_08 Introduction to the Gallery
___| 04_09 Copying and pasting corrections
___| 04_10 Working with Curves for targeted corrections
___| 04_11 Working with the Versus Curves for targeted corrections
___| 04_12 Using the HSL Keyer for isolating color corrections
___| 04_13 Using power windows to isolate elements
___| 04_14 Tracking power windows on objects
___| 04_15 Applying OpenFX to a node
05 Visual Effects and Audio Mixing
___| 05_01 Intro to the Fusion Title Generator
___| 05_02 Deconstructing Fusion Titles in the Fusion page
___| 05_03 Overview of the Fairlight page
___| 05_04 Creating an advance cross-fade on the Fairlight page
___| 05_05 Audio mixing on the Fairlight page
___| 05_06 Creating busses and assigning channels
06 Rendering and Delivery
___| 06_01 Overview of the Deliver page
___| 06_02 Building a custom export template
07 Conclusion
___| 07_01 Additional resources
___| 07_02 Goodbye
پاتریک اینهوفر، یک نقاش حرفهای و مالک Fini.tv است. یک کهنه کار با 20 سال تجربه کار در خانه های پست شهر نیویورک با تولیدات با بودجه کم و متوسط تحویل داده می شود. او در زمینه فیلم ، مستند ، سریال تلویزیونی و فیلمهای شرکتی کار می کند - و برای کارگردانان Barry Levinson, Bruce Sinofsky و Dorothy Lyman درجه بندی کرد. پاتریک، وب سایت درجه بندی رنگ TaoOfColor.com را تاسیس کرد و یک خبرنامه صنعت آزاد به نام "The Tao Colorist" منتشر کرد. در سال 2012 او MixingLight.com را راه اندازی کرد. پاتریک استاد کمکی در دانشگاه Hofstra است و مدرس در مورد تصحیح رنگ است. وی در کتاب Color Grading با Avid Media Composer و Symphony 6 همکاری داشت.