Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
DaVinci Resolve یک راه حل درجه بندی حرفه ای درجه بندی رنگ است که برای واسطه های دیجیتالی استفاده می شود (درجه بندی رنگی دیجیتالی منابع به دست آمده از فیلم ، برای چاپ مجدد در نمایشگاه برای نمایش تئاتر). جای تعجب نیست که ابزارهای مدیریت رنگ آن هر روز در تولیدات اصلی فیلم در سراسر جهان استفاده می شود. در این دوره ، رنگ آمیزی حرفه ای مربی Patrick Inhofer نگاهی گسترده به صفحه رنگی در DaVinci Resolve می اندازد ، با تنظیمات و ترجیحات که تأثیر قابل توجهی در دستکاری رنگ ها دارند ، شروع می شود. وی سپس مفهوم اصلاحات اولیه و ابزارهای مورد استفاده برای ایجاد اصلاح رنگ پایه و همچنین اصلاحات ثانویه و نحوه جداسازی و به حداقل رساندن مناطق مشکل دار تصویر را پوشش می دهد. او همچنین نحوه ترکیب عملیات رنگ اصلی و ثانویه را برای افزایش مشارکت بینندگان نشان می دهد ، و نکاتی را در مورد بهبود مهارت های تطبیق عکس برای کمک به داستان شما برای داشتن جریان بصری بهتر به اشتراک می گذارد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 مرور کلی دوره و تجربه قبلی
01-02 استفاده از فایل های تمرینی
01-03 مروری بر روند درجه بندی رنگ
01-04 مجموعه های مرتبط برای موضوعات مهم صفحه رنگی
02 مقدمه ای بر استفاده از صفحه رنگی
02-01 طرح صفحه رنگ
02-02 ارزیابی فیلم و تنظیمات اصلی
02-03 آماده سازی پروژه و ترجیحات کاربر
02-04 دستکاری بیننده
02-05 جدول زمانی صفحه رنگی و تصاویر کوچک
02-06 فیلتر جدول زمانی تصویر بند انگشتی
02-07 DaVinci پردازش تصویر YRGB را حل کنید
02-08 DaVinci Resolve YRGB management color (R17)
02-09 ماسک زدن به نسبت ابعاد خاص
03 اصلاح رنگ اولیه: اصول اولیه
03-01 اصلاحات اولیه در مقابل اصلاحات ثانویه
03-02 تنظیمات میله های اولیه: لیفت ، گاما ، افزایش
03-03 تنظیمات میله های اولیه: افست
03-04 ایجاد تنظیمات جهانی رنگ در پالت Primaries
03-05 ایجاد کنتراست جهانی در پالت Primaries
03-06 تنظیمات جهانی در پالت HDR
03-07 تنظیم دما و رنگ در پالت HDR
03-08 کنتراست ، محور ، نوردهی و اشباع در پالت HDR
03-09 استفاده از منحنی های سفارشی برای اصلاحات اولیه
03-10 استفاده از RGB Mixer برای حل مشکلات جهانی
03-11 با استفاده از تثبیت کننده در صفحه رنگ
03-12 پالت تاری 101
03-13 جزئیات Midtone
03-14 دوربین RAW 101: تنظیمات پروژه
03-15 دوربین RAW 101: پالت دوربین RAW
04 استفاده از ویرایشگر گره: مبانی
04-01 یک گره یک فکر است
04-02 گره های 102: سازماندهی گردش کار خود با استفاده از درخت گره ساختار یافته
04-03 گره میکسر لایه و گره های سریال
04-04 گره میکسر موازی و گره های سریال
04-05 افزودن فریم های کلیدی به گره های جداگانه در صفحه Color
04-06 شماره گیری یک گره سریال با استفاده از Key Mixer
04-07 درختان گره ساختار یافته
05 تصحیح رنگ ثانویه: مبانی
05-01 چه ابزارهایی با اصلاحات ثانویه مرتبط هستند؟
05-02 استفاده از پالت Primaries برای تنظیمات هدفمند
05-03 استفاده از منحنی های سفارشی برای اصلاحات هدفمند
05-04 رفع مشکلات رایج اشباع با استفاده از منحنی ها
05-05 انتخاب رنگها با استفاده از پالت Qualifier
05-06 اصلاح محدوده انتخاب خود در پالت Qualifier
05-07 مقدمه ای بر واجد شرایط 3D
05-08 قدرت ویندوز 102
05-09 Tracker 102: حالت قاب
06 نتیجه گیری
06-01 افکار نهایی در مورد درختان گره ساختار یافته
06-02 ترتیب عملیات با استفاده از اصلاحات اولیه و ثانویه
06-03 منابع اضافی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Course overview and prior experience
01-02 Using the exercise files
01-03 An overview of the color grading process
01-04 Related series for important Color page topics
02 Introduction to Using the Color Page
02-01 The Color page layout
02-02 Evaluating the footage and master settings
02-03 Preparing the project and user preferences
02-04 Manipulating the viewer
02-05 The Color page timeline and thumbnails
02-06 Thumbnail timeline filtering
02-07 DaVinci Resolve YRGB image processing
02-08 DaVinci Resolve YRGB color management (R17+)
02-09 Masking to a specific aspect ratio
03 Primary Color Correction: Fundamentals
03-01 Primary corrections vs. secondary corrections
03-02 Primaries bars adjustments: Lift, gamma, gain
03-03 Primaries bars adjustments: Offset
03-04 Making global color adjustments in the Primaries palette
03-05 Making global contrast adjustments in the Primaries palette
03-06 Global adjustments in the HDR palette
03-07 Temperature and tint adjustments in the HDR palette
03-08 Contrast, pivot, exposure, and saturation in the HDR palette
03-09 Using custom curves for primary corrections
03-10 Using the RGB Mixer to solve global problems
03-11 Using the stabilizer on the Color page
03-12 Blur palette 101
03-13 Midtone detail
03-14 Camera RAW 101: Project settings
03-15 Camera RAW 101: The Camera RAW palette
04 Using the Node Editor: Fundamentals
04-01 A node is a thought
04-02 Nodes 102: Organizing your workflow using a structured node tree
04-03 The Layer Mixer node and serial nodes
04-04 The Parallel Mixer node and serial nodes
04-05 Adding keyframes to individual nodes in the Color page
04-06 “Dialing down” a serial node using the Key Mixer
04-07 Structured node trees
05 Secondary Color Correction: Fundamentals
05-01 What tools are associated with secondary corrections?
05-02 Using the Primaries palette for targeted adjustments
05-03 Using custom curves for targeted corrections
05-04 Fixing common saturation problems using curves
05-05 Selecting colors using the Qualifier palette
05-06 Refining your selection range in the Qualifier palette
05-07 An introduction to the 3D qualifier
05-08 Power Windows 102
05-09 Tracker 102: Frame mode
06 Conclusion
06-01 Final thoughts on structured node trees
06-02 Order of operations using primary and secondary corrections
06-03 Additional resources
پاتریک اینهوفر، یک نقاش حرفهای و مالک Fini.tv است. یک کهنه کار با 20 سال تجربه کار در خانه های پست شهر نیویورک با تولیدات با بودجه کم و متوسط تحویل داده می شود. او در زمینه فیلم ، مستند ، سریال تلویزیونی و فیلمهای شرکتی کار می کند - و برای کارگردانان Barry Levinson, Bruce Sinofsky و Dorothy Lyman درجه بندی کرد. پاتریک، وب سایت درجه بندی رنگ TaoOfColor.com را تاسیس کرد و یک خبرنامه صنعت آزاد به نام "The Tao Colorist" منتشر کرد. در سال 2012 او MixingLight.com را راه اندازی کرد. پاتریک استاد کمکی در دانشگاه Hofstra است و مدرس در مورد تصحیح رنگ است. وی در کتاب Color Grading با Avid Media Composer و Symphony 6 همکاری داشت.