Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
نحوه ایجاد مدلها و انیمیشنهای سه بعدی با کیفیت بالا در Maya 2024 را بیاموزید. این دوره مهارتهای اصلی مایا را پوشش میدهد - مدلسازی، بافتسازی، رندرینگ و انیمیشن - در یک گردش کار واقعی و مبتنی بر پروژه که به خوبی به فیلم، حرکت ترجمه میشود. گرافیک و طراحی بازی اصولی مانند سفارشی کردن رابط، انتخاب و دستکاری اشیا و سازماندهی صحنه ها را بیاموزید. در مرحله بعد، مدل سازی چند ضلعی، ایجاد و اصلاح مش ها، مجسمه سازی، صاف کردن، کار با منحنی ها و موارد دیگر را مرور کنید. نحوه ایجاد و اعمال مواد بر روی سطوح - افزودن رنگ، بافت و قابلیت بازتاب - و همچنین ادغام دوربینها، نورپردازی و جلوههای عمق میدان را با استفاده از رندر Arnold for Maya کشف کنید. آخرین اما نه کماهمیت، مربی جورج ماستری به شما نشان میدهد که چگونه با ابزارهای انیمیشن مایا، حرکت و زندگی را به کار خود اضافه کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 با Maya مدل ها و انیمیشن های سه بعدی با کیفیت بالا ایجاد کنید
سیستم مورد نیاز 01-02 Maya 2024
01-03 از فایل های تمرین حداکثر استفاده را ببرید
01-04 پیکربندی مایا
02 رابط مایا
02-01 مروری بر رابط مایا
02-02 کار با فایل ها و پروژه های مایا
02-03 ناوبری در مایا
02-04 پیکربندی درگاه های دید
02-05 استفاده از هات باکس و منوهای علامت گذاری
02-06 پیکربندی فضاهای کاری
02-07 تنظیم تنظیمات برگزیده
03 انتخاب و دستکاری اشیا
03-01 انتخاب اشیا
03-02 با استفاده از ابزار Move
03-03 چرخش و پوسته پوسته شدن
03-04 دستکاری محورها
03-05 در حال کپی کردن اشیاء
03-06 درک کانال کانال
03-07 کار با ویرایشگر Attribute
03-08 دقت را با ضربه زدن حفظ کنید
04 سازماندهی صحنه های مایا
04-01 کار با Outliner
04-02 ایجاد سلسله مراتب
04-03 گروه بندی اشیاء
04-04 ایجاد لایه ها
04-05 پنهان کردن و نشان دادن اشیا
05 ایجاد مدل های چند ضلعی
05-01 ایجاد اشیاء چند ضلعی
05-02 انتخاب اجزای چند ضلعی
05-03 با استفاده از جعبه ابزار مدلسازی
05-04 برچسب های مؤلفه
05-05 استفاده از ابزار قلم مو برای حجاری مش
06 مدل سازی مش های چند ضلعی
06-01 تنظیم مرجع
06-02 مدلسازی در مقابل مرجع
06-03 با استفاده از ابزار Extrude
06-04 کار با حلقه های لبه
06-05 ترکیب و جدا کنید
06-06 تاریخچه شی
07 تکنیک های مدل سازی اضافی
07-01 تغییر شکل دهنده های جسم
07-02 آینه سازی و ادغام اجزا
07-03 صاف کردن سطوح
07-04 کار با سطوح فرعی
07-05 ابزارهای بولی
08 کار با منحنی ها
08-01 ایجاد منحنی ها
08-02 اصلاح منحنی ها
08-03 اکسترود در طول یک مسیر
09 ایجاد مواد
09-01 مبانی رندر مایا
09-02 مواد سطح استاندارد
09-03 کدورت و شکست
09-04 ایجاد و اعمال نقشه ها
09-05 استفاده از بیت مپ به عنوان بافت
09-06 کار با پنجره Hypershade
10 استفاده از مواد و بافت
10-01 چندین ماده را روی اشیاء اعمال کنید
10-02 نقشه برداری اشیاء چند ضلعی UV
10-03 درک ویرایشگر UV
10-04 تنظیم دقیق UVs
11 رندر در آرنولد
11-01 تنظیمات رندر
11-02 چراغ را اضافه و کنترل کنید
11-03 انواع نور آرنولد
11-04 نورپردازی و skydomes مبتنی بر تصویر
11-05 استفاده از اشیا و نورها
11-06 افزودن دوربین ها
11-07 افزودن عمق میدان در آرنولد
11-08 ایجاد تاری حرکت در آرنولد
11-09 نمای رندر و خروجی نهایی
12 انیمیشن در مایا
12-01 درک رابط انیمیشن
12-02 متحرک سازی اشیا با استفاده از کلید تنظیم
12-03 تغییر کلیدهای روی جدول زمانی
12-04 تغییر کلیدها در Graph Editor
12-05 ایجاد چرخه های انیمیشن
12-06 متحرک سازی اشیاء در امتداد مسیرهای spline
12-07 انیمیشن Ghosting
12-08 نشانک های نوار لغزنده زمان
12-09 با مداد آبی روی صفحه بکشید
13 نتیجه گیری
13-01 نتیجه گیری
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Create high-quality 3D models and animations with Maya
01-02 Maya 2024 system requirements
01-03 Make the most of the exercise files
01-04 Configuring Maya
02 The Maya Interface
02-01 Overview of the Maya interface
02-02 Working with files and Maya projects
02-03 Navigation in Maya
02-04 Configuring viewports
02-05 Using the hotbox and marking menus
02-06 Configuring workspaces
02-07 Setting preferences
03 Selecting and Manipulating Objects
03-01 Selecting objects
03-02 Using the Move tool
03-03 Rotating and scaling
03-04 Manipulating pivots
03-05 Duplicating objects
03-06 Understanding the Channel Box
03-07 Working with the Attribute editor
03-08 Maintain accuracy with snapping
04 Organizing Maya Scenes
04-01 Working with the Outliner
04-02 Creating hierarchies
04-03 Grouping objects
04-04 Creating layers
04-05 Hiding and showing objects
05 Creating Polygonal Models
05-01 Creating polygonal objects
05-02 Selecting polygonal components
05-03 Using the Modeling Toolkit
05-04 Component tags
05-05 Using brush tools to sculpt meshes
06 Modeling Polygonal Meshes
06-01 Setting up reference
06-02 Modeling against reference
06-03 Using the Extrude tools
06-04 Working with edge loops
06-05 Combine and Separate
06-06 Object History
07 Additional Modeling Techniques
07-01 Object deformers
07-02 Mirroring and merging components
07-03 Smoothing surfaces
07-04 Working with subdivision surfaces
07-05 Boolean tools
08 Working with Curves
08-01 Creating curves
08-02 Modifying curves
08-03 Extruding along a path
09 Creating Materials
09-01 Basics of Maya rendering
09-02 Standard surface materials
09-03 Opacity and refraction
09-04 Creating and applying maps
09-05 Using bitmaps as texture
09-06 Working with the Hypershade window
10 Applying Materials and Textures
10-01 Apply multiple materials to objects
10-02 UV mapping polygonal objects
10-03 Understanding the UV Editor
10-04 Fine-tuning UVs
11 Rendering in Arnold
11-01 Render settings
11-02 Add and control light
11-03 Arnold light types
11-04 Image-based lighting and skydomes
11-05 Using objects and lights
11-06 Adding cameras
11-07 Adding depth of field in Arnold
11-08 Creating motion blur in Arnold
11-09 Render view and final output
12 Animating in Maya
12-01 Understanding the animation interface
12-02 Animating objects using Set Key
12-03 Modifying keys on the timeline
12-04 Modifying keys in the Graph Editor
12-05 Creating animation cycles
12-06 Animating objects along spline paths
12-07 Ghosting animation
12-08 Time slider bookmarks
12-09 Draw on the screen with Blue Pencil
13 Conclusion
13-01 Conclusion
جورج ماستری یک کارگردان و تولیده کننده انیمیشن در لس انجلس است. مشتری های او شامل "دیزنی" و "کمدی سنترال" هستند. جرج ماستری یک کارگردان و تولید کننده انیمیشن ساکن لس انجلس است. او چند کتاب درمورد 3D کاراکتر انیمیشن ، از جمله دیجیتال کاراکتر انیمیشن (New Riders)، و مایا در یک نگاه (Sybex Books) نوشته است. اعتبارات او شامل فعالیت برای استودیوهایی نظیر Nickelodeon، دیزنی، Warner Brothers و کمدی سنترال است.