Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
این کورس به بررسی اجمالی مدل سازی، انیمیت کردن، و render کردن گرافیک های 3D در blender می پردازد. با گردشی در blender interface شروع کرده،
مدرس جورج ماستری روش ساخت و تدوین objectهای پایه، کار با modifierها و subdivision surfaceها، و به کار بردن مصالح و بافت ها را نشان می دهد. این کورس نورپردازی صحنه های سه بعدی، نصب و استفاده از دوربین ها، انیمیت کردن objectها، و مونتاژ لوازم اصلی کارکتر را نیز نمایش می دهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 Introduction
___/ 00_01_Welcome
___/ 00_02_Using the exercise files
___/ 00_03_Download Blender
___/ 00_04_Using Blender on a Mac
___/ 00_05_Using Blender on a laptop
01 The Blender Interface
___/ 01_01_Overview of the Blender interface
___/ 01_02_Understanding 3D view windows
___/ 01_03_Navigating in 3D space
___/ 01_04_Configuring user preferences
02 Selecting and Translating Objects
___/ 02_01_Selecting objects
___/ 02_02_Moving objects
___/ 02_03_Rotating objects
___/ 02_04_Scaling objects
___/ 02_05_Understanding transform orientation
___/ 02_06_Changing an object's origin
___/ 02_07_Selecting pivot points
___/ 02_08_Using Snap to move objects precisely
03 Modeling
___/ 03_01_Creating mesh primitives
___/ 03_02_Selecting vertices, edges, and faces
___/ 03_03_Editing mesh objects
___/ 03_04_Proportional editing
___/ 03_05_Sculpt mode
___/ 03_06_Working with edges and edge loops
___/ 03_07_Extrusions
___/ 03_08_Smooth shading objects
___/ 03_09_Subdividing meshes
04 Advanced Modeling
___/ 04_01_Working with modifiers
___/ 04_02_Working with subdivision surfaces
___/ 04_03_Creating a simple creature
___/ 04_04_Symmetrical modeling with the Mirror modifier
___/ 04_05_Joining mesh objects
___/ 04_06_Stitching vertices
___/ 04_07_Finalizing a simple creature
___/ 04_08_Creating text
___/ 04_09_Boolean tools
___/ 04_10_Vertex groups
05 Staying Organized
___/ 05_01_Using the Outliner
___/ 05_02_Using layers
___/ 05_03_Creating groups
___/ 05_04_Working with scenes
___/ 05_05_Creating hierarchies
06 Applying Materials
___/ 06_01_Assigning materials to objects
___/ 06_02_Diffuse shaders
___/ 06_03_Working with specularity
___/ 06_04_Using the Ramp Shader options
___/ 06_05_Additional shading options
___/ 06_06_Creating reflections
___/ 06_07_Adding transparency and refractions
___/ 06_08_Subsurface scattering
07 Adding Textures
___/ 07_01_Adding a simple texture
___/ 07_02_Using bitmaps
___/ 07_03_Mapping textures in the UV Editor
___/ 07_04_Using UV projections
___/ 07_05_UV mapping a character
___/ 07_06_Fine-tuning UV mapping
___/ 07_07_Creating Bump and Normal maps
___/ 07_08_Displacement mapping
___/ 07_09_Using the node editor -- {Updated}
08 Working with Light
___/ 08_01_Adding lamps to a scene
___/ 08_02_Fine-tuning ray-trace shadows
___/ 08_03_Using spot lamps
___/ 08_04_Fine-tuning buffer shadows
___/ 08_05_Using Hemi lamps
___/ 08_06_Working with Area lamps
___/ 08_07_Creating sky and ambient light
___/ 08_08_Adding background images
___/ 08_09_Creating sunlight
___/ 08_10_Ambient occlusion
09 Cameras and Rendering
___/ 09_01_Working with cameras
___/ 09_02_Creating camera targets with constraints
___/ 09_03_Render properties
___/ 09_04_Rendering animation
___/ 09_05_Adding motion blur
___/ 09_06_Creating depth of field
10 Basic Animation
___/ 10_01_Understanding the Timeline
___/ 10_02_Animating objects
___/ 10_03_Animating properties
___/ 10_04_Editing animation in the Graph Editor
___/ 10_05_Using the Dope Sheet
___/ 10_06_Path animation
11 Character Rigging
___/ 11_01_Facial animation using shape keys
___/ 11_02_Understanding armatures
___/ 11_03_Fitting an armature to a creature
___/ 11_04_Deforming a character with an armature
___/ 11_05_Setting up inverse kinematics
___/ 11_06_Controlling the hips and body
___/ 11_07_Animating in Pose mode
___/ 11_08_Creating a test animation
12 Rendering in Cycles
___/ 12_01_Interactive rendering in cycles
___/ 12_02_Render settings for cycles
___/ 12_03_Create basic materials in cycles
___/ 12_04_Using the Node Editor to refine materials
___/ 12_05_Working with image maps
___/ 12_06_Create bumps and deplacemenets
___/ 12_07_Create lights in cycles
___/ 12_08_Working wih ambient occlusion in cycles
___/ 12_09_Create object-based lighting in cycles
___/ 12_10_Image-based lighting in cycles
___/ 12_11_Using environment lighting in cycles
___/ 12_12_Lighting a scene in cycles
13 Conclusion
___/ 13_01_Next steps
جورج ماستری یک کارگردان و تولیده کننده انیمیشن در لس انجلس است. مشتری های او شامل "دیزنی" و "کمدی سنترال" هستند. جرج ماستری یک کارگردان و تولید کننده انیمیشن ساکن لس انجلس است. او چند کتاب درمورد 3D کاراکتر انیمیشن ، از جمله دیجیتال کاراکتر انیمیشن (New Riders)، و مایا در یک نگاه (Sybex Books) نوشته است. اعتبارات او شامل فعالیت برای استودیوهایی نظیر Nickelodeon، دیزنی، Warner Brothers و کمدی سنترال است.
نظرات
دوست عزیز
شما قبل از خرید محصول، حتما نمونه ویدیویی را ملاحظه فرمودید و با علم به نوع ترجمه (ترجمه ماشینی) اقدام به خرید فرموده اید.
هیچ سایت ایرانی این حجم از آموزشهای لیندا را رایگان در اختیار شما قرار نمیدهند ، و خودتان خوب به این موضوع واقف هستید.
شما اصلا فرض کنید این پول را فقط برای محتوای ویدیوها و فایلهای زیرنویس انگلیسی پرداخت کرده اید. این مبلغ حتی از سایتهای دیگر ایرانی که فقط زیرنویس انگلیسی ارائه میکنند هم کمتر است.
کیفیت ترجمه زیرنویس ها بسیار بستگی به نوع گویش مدرس هم دارد، بعضا مدرسینی که انگلیسی را خیلی خوب و با قواعدش صحبت میکنند، ترجمه خوبی داریم، اما بعضی از مدرسین (اغلب آمریکایی زبانها) خیلی از کلمات را مخفف گویی میکنند و با قواعد زبان انگلیسی صحبت نمیکنند، که در اینحالت ترجمه کمی سخت تر میشود، اما باز هم قابل فهم است.
در ضمن همیشه این نکته را به یاد داشته باشید، این زیرنویس های فارسی AI که بر روی محصولات ما اضافه شده اند، توسط ماشین و هوش مصنوعی است و نمیتوان 100% انتظار ترجمه انسانی را داشت (البته با توجه به پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی، یقینا در آینده ای نزدیک ترجمه ها بسیار نزدیک به ترجمه انسانی خواهد بود). ما هم در حال اصلاح اشکالات ترجمه، تا حد امکان هستیم.
بله ترجمه توسط بهترین مترجم دنیا یعنی همان گوگل ترنسلیت انجام شده است، اما نه به همین شکلی که شما استفاده میکنید،
اگر ترجمه زیرنویس به همین راحتی بود که شما فرموده اید و با گوگل ترنسلیت بتوان به این شکل جملات فایل زیرنویس را ترجمه کرد، پس چرا تا به حال هیچ سایتی این کار را نکرده است؟ جواب این است که اگر میخواستند به همان شکل ترجمه را انجام دهند ، بسیار ترجمه اسف باری میشد، اما پشت این این ترجمه ماشینی سایت ما، برنامه نویسی فراوانی انجام گرفته است تا برخی اشکالات رفع شوند.
لطفا شما سعی کنید همان زیرنویس های انگلیسی که همراه آموزشها دارید را با همان گوگل ترنسلیت ترجمه کنید، بعد با ترجمه ما مقایسه کنید. ببینید واقعا یکی است؟
و نکته دیگر اینکه، با این قیمتهای ارزان و منصفانه سایت ما (به گفته اغلب کاربران ما و در مقایسه با سایتهای دیگر که فقط حداکثر زیرنویس انگلیسی ارائه میدهند) این زیرنویس های فارسی خیلی مفید و به قول معروف "کار راه انداز" هستند و شما کمی بی انصافی میفرمائید.
آموزشها همراه با زیر نویس انگلیسی هم هستند میتوانید از آنها هم استفاده کنید.
سپاس ار توجه شما