Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
ترسیم و خلاقیت بخشهای مهم ارتباطات انسانی و بیان شخصی است و برای موفقیت در هر حرفهای ضروری است. ترسیم مخصوصاً ارزشمند است زیرا باعث بهبود هماهنگی دست و چشم و همچنین درک شما از فرم و شکل میشود. همچنین به شما امکان میدهد تا به سرعت ایدههای ارتباط برقرار کنید که ممکن است برای کلمات دشوار باشد. برای کمک به مهارتهای خود در زمینه مهارتهای سنگین، Von Glitschka طراحی نقاشی 21 روزه را توسعه داده است. هدف این نیست که شما را به یک تصویرگر حرفهای یا یک هنرمند خوب تبدیل کند - این مهم در مورد مهارتهای ترسیم و تفکر خلاقانه شما است، مهم نیست که شما یک متخصص باشید یا هرگز بیش از یک نقاشی در یک دفترچه یادداشت ترسیم نکردهاید.
او برای هر روز یک چالش طراحی را به شما اختصاص میدهد. زمان لازم برای اتمام هر چالش را خودتان اختصاص دهید، و سپس ویدیویی را مشاهده کنید که او در آن راه حل دستی خود را به اشتراک گذاشته است. در اینجا هیچ جواب درست وجود ندارد. راه حلهای او باید الهام بخش باشد! برای تشویق بیشتر، به دنبال فصل مربوط به کشوهای الهام بخش نباشید. هر فیلم یک هنرمند متفاوت از جمله افرادی مانند Kate Bingaman Burt و Mattias Adolfsson را پروفایل میکند. بنابراین، به سمت صفحه بروید. شما فقط 21 روز از یک عادت خلاق جدید فاصله دارید. و فراموش نکنید که نقشههای خود را از طریق توییتر و فیس بوک به اشتراک بگذارید! از هشتگ draw21days# استفاده کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 خوش آمدید
_ | 00_02 استفاده از فایلهای تمرینی
01 نتیجه گیری
_ | 01_01 هرکسی میتواند قرعه کشی کند
_ | 01_02 علم طراحی
_ | 01_03 درباره چالش ها
_ | 01_04 ابزار مورد نیاز شما
02 چالشهای ترسیم
_ | 02_01 روز اول چالش: صدای گربه گربه
_ | 02_02 راه حل 1 روز: صدای گربه
_ | 02_03 چالش روز 2: ترسیم خط
_ | 02_04 راه حل 2 روز: رسم خط
_ | 02_05 چالش روز 3: آنچه را میبینید ترسیم کنید
_ | 02_06 راه حل روز 3: آنچه را میبینید ترسیم کنید
_ | 02_07 چالش روز چهارم: به خود پنج امتیاز دهید
_ | 02_08 راه حل روز 4: به خودتان یک پنجم عالی بدهید
_ | 02_09 روز 5 چالش: طراحی پالایش
_ | 02_10 راه حل 5 روز: طراحی پالایش
_ | 02_11 روز 6 چالش: بدبین شوید
_ | 02_12 راه حل 6 روز: بدبین شوید
_ | 02_13 چالش روز 7: چه چیزی را دوست دارید؟
_ | 02_14 راه حل 7 روز: شما چه چیزی را دوست دارید؟
_ | 02_15 چالش 8 روز: ترسیم منبع نور
_ | 02_16 راه حل 8 روز: ترسیم منبع نور
_ | 02_17 چالش روز 9: طراحی دست ساز
_ | 02_18 راه حل 9 روز: طراحی دست ساز
_ | 02_19 روز 10 چالش: ورق Doodle
_ | 02_20 راه حل 10 روز: ورق دودل
_ | 02_21 روز 11 چالش: یک هیولا بکشید
_ | 02_22 راه حل 11 روز: یک هیولا بکشید
_ | 02_23 چالش روز 12: رویکرد استعاری یا تحت اللفظی
_ | 02_24 راه حل روز 12: رویکرد استعاری یا تحت اللفظی
_ | 02_25 چالش روز 13: یک داستان تصویری را بگویید
_ | 02_26 راه حل روز 13: یک داستان تصویری را بگویید
_ | 02_27 چالش روز 14: واقعیت خسته کننده است، بنابراین آن را تحریف کنید
_ | راه حل 02_28 روز 14: واقعیت خسته کننده است، بنابراین آن را تحریف کنید
_ | 02_29 روز 15 چالش: دایناسورهای بوکس
_ | 02_30 راه حل روز 15: دایناسورهای بوکس
_ | 02_31 چالش روز 16: طراحی طراحی
_ | 02_32 راه حل روز 16: طراحی نقشه
_ | 02_33 چالش روز 17: پنجرهای به روح
_ | راه حل 02_34 روز 17: پنجرهای به روح
_ | 02_35 چالش روز 18: ابله مقوا
_ | راه حل روز 18_36 روز 18: ابله مقوا
_ | 02_37 روز 19 چالش: با ترس خود روبرو شوید
_ | راه حل 02_38 روز 19: با ترس خود روبرو شوید
_ | 02_39 روز 20 چالش: طراحی زنده
_ | 02_40 راه حل روز 20: طراحی زنده
_ | 02_41 روز 21 چالش: یک عکس پرتره
_ | 02_42 راه حل 21 روز: یک عکس پرتره
03 به ترسیم ادامه دهید
_ | 03_01 طراحی: یک عادت خلاق خوب
04 کشوهای الهام بخش
_ | 04_01 کشوهای الهام بخش
_ | 04_02 کیت بینگامان-برت
_ | 04_03 جان بیتی
_ | 04_04 مایک کرسی
_ | 04_05 جوی الیس
_ | 04_06 اولگ تیشنکوف
_ | 04_07 دیانا کوهن
_ | 04_08 دیو وحشی
_ | 04_09 جف ولبورن
_ | 04_10 ماتیاس آدولفسون
_ | 04_11 دنیس گالاگر
_ | 04_12 دیو پاسکوتو
_ | 04_13 Savannah Glitschka
05 نتیجه گیری
_ | 05_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_| 00_01 Welcome
_| 00_02 Using the exercise files
01 Drawing Conclusions
_| 01_01 Anyone can draw
_| 01_02 The science of drawing
_| 01_03 About the challenges
_| 01_04 The tools you`ll need
02 Drawing Challenges
_| 02_01 Day 1 challenge: The cat`s meow
_| 02_02 Day 1 solution: The cat`s meow
_| 02_03 Day 2 challenge: Drawing the line
_| 02_04 Day 2 solution: Drawing the line
_| 02_05 Day 3 challenge: Draw what you see
_| 02_06 Day 3 solution: Draw what you see
_| 02_07 Day 4 challenge: Give yourself a high five
_| 02_08 Day 4 solution: Give yourself a high five
_| 02_09 Day 5 challenge: Refinement drawing
_| 02_10 Day 5 solution: Refinement drawing
_| 02_11 Day 6 challenge: Get Cubistic
_| 02_12 Day 6 solution: Get Cubistic
_| 02_13 Day 7 challenge: What do you like?
_| 02_14 Day 7 solution: What do you like?
_| 02_15 Day 8 challenge: Drawing a light source
_| 02_16 Day 8 solution: Drawing a light source
_| 02_17 Day 9 challenge: Man-made drawing
_| 02_18 Day 9 solution: Man-made drawing
_| 02_19 Day 10 challenge: Doodle sheet
_| 02_20 Day 10 solution: Doodle sheet
_| 02_21 Day 11 challenge: Draw a monster
_| 02_22 Day 11 solution: Draw a monster
_| 02_23 Day 12 challenge: Metaphorical or literal approach
_| 02_24 Day 12 solution: Metaphorical or literal approach
_| 02_25 Day 13 challenge: Tell a visual story
_| 02_26 Day 13 solution: Tell a visual story
_| 02_27 Day 14 challenge: Reality is boring, so distort it
_| 02_28 Day 14 solution: Reality is boring, so distort it
_| 02_29 Day 15 challenge: Boxing dinosaurs
_| 02_30 Day 15 solution: Boxing dinosaurs
_| 02_31 Day 16 challenge: Drawing design
_| 02_32 Day 16 solution: Drawing design
_| 02_33 Day 17 challenge: Window to the soul
_| 02_34 Day 17 solution: Window to the soul
_| 02_35 Day 18 challenge: Cardboard doodles
_| 02_36 Day 18 solution: Cardboard doodles
_| 02_37 Day 19 challenge: Face your fears
_| 02_38 Day 19 solution: Face your fears
_| 02_39 Day 20 challenge: Live drawing
_| 02_40 Day 20 solution: Live drawing
_| 02_41 Day 21 challenge: A self-portrait
_| 02_42 Day 21 solution: A self-portrait
03 Keep Drawing
_| 03_01 Drawing: A good creative habit
04 Inspiring Drawers
_| 04_01 Inspiring drawers
_| 04_02 Kate Bingaman-Burt
_| 04_03 John Beatty
_| 04_04 Mike Cressy
_| 04_05 Joey Ellis
_| 04_06 Oleg Tischenkov
_| 04_07 Diana Koehne
_| 04_08 Dave Savage
_| 04_09 Jeff Welborn
_| 04_10 Mattias Adolfsson
_| 04_11 Denise Gallagher
_| 04_12 Dave Pasciuto
_| 04_13 Savannah Glitschka
05 Conclusion
_| 05_01 Next steps
Von Glitschka یک طراح، تصویر گر و یک دنبال کننده ی مشتاق چیزهای خلاقانه است. Von یک کارگردان خلاق برای Glitschka Studios ، و به اصطلاح یک کارخانه ی طراحی چندکاره در Pacific Northwest است. studio به عنوان یک متخصص برای آژانس های تبلیغاتی ، شرکت های طراحی و دپارتمان های هنری داخل خانه در سراسر جهان عمل میکند. او یک سخنران معروف در موضوعات طراحی، خلاقیت، برند سازی و بازاریابی است و ۶ کتاب نوشته است. او را در توئیتر vonster@ دنبال کنید و یا از کارهای او در www.glitschkastudios.com دیدن کنید.