Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Blender یک راه حل قدرتمند منبع باز برای مدلسازی 2D و 3D، انیمیشن، ترکیببندی و پس-تولید (post-production) است. در این دوره، یک نمای کلی از ویژگیهای مجموعه در Blender 2.91 به بعد و همچنین تکنیکهای عملی تولید را که ترکیبی از دانش فنی و دوز سالم نحوه انجام کار است، کسب کنید. مربی David Andrade به تکنیکهای خاصی از جمله چیدمان صحنه و مدل سازی، مجسمه سازی، بافت و سایه پردازی، انیمیشن 2 بعدی و 3 بعدی، شخصیت، شبیهسازی پویا، رندر و صادرات موتور بازی وارد میشود. به علاوه، ترفندهای افزایش عملکرد را دریافت کنید تا Blender بتواند کارهای شما را حتی سریعتر ارائه دهد. هر درس به شما کمک میکند تا کنترل و مهارت لازم را برای ایجاد کارهای هنری حرفهای برای چندین سیستم عامل: بازیها، فیلمها و انیمیشنها کسب کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 معرفی مخلوط کن 2.91 برای مبتدیان
_ | 00_02 نحوه نصب و مواردی که باید بدانید
_ | 00_03 نحوه استفاده از فایلهای تمرینی
01 مخلوط کن را در زیر یک ساعت یاد بگیرید
_ | 01_01 اولین قدمها، پیمایش در رابط کاربری
_ | 01_02 منوها، جستجو و میانبرها
_ | 01_03 اولین اشیا خود را ایجاد کنید
_ | 01_04 اصلاح اشیا
_ | 01_05 صحنه درست کنید، نور اضافه کنید
_ | 01_06 صحنه خود را ارائه دهید
_ | 01_07 Challenge: اشیا more بیشتری اضافه کنید
_ | 01_08 راه حل: اشیا more بیشتری اضافه کنید
02 مدلسازی و مجسمه سازی
_ | 02_01 بررسی اجمالی مدلسازی و مجسمه سازی
_ | 02_02 اولین مجسمه خود را ایجاد کنید
_ | 02_03 ابزار و تنظیمات رایج مجسمه سازی
_ | 02_04 غواصی عمیق: توپولوژی پویا
_ | 02_05 بهینهسازی مدل خود برای انیمیشن
_ | 02_06 حالت ویرایش
_ | 02_07 ابزارهای متداول مدل سازی
_ | 02_08 چالش: یک سنگ آکواریوم ایجاد کنید
_ | 02_09 راه حل: یک سنگ آکواریوم ایجاد کنید
03 بافت و سایه
_ | 03_01 بررسی اجمالی بافت
_ | 03_02 ایجاد اولین مواد
_ | 03_03 ویرایشگر سایه بان
_ | 03_04 باز کردن بسته بندی
_ | 03_05 ابزار UV
_ | 03_06 اولین بافت خود را نقاشی کنید
_ | 03_07 غواصی عمیق: حفظ جزئیات طبیعی
_ | 03_08 چالش: ماهی خود را مرطوب نشان دهید
_ | 03_09 راه حل: ماهی خود را مرطوب نشان دهید
04 ایجاد انیمیشن
_ | 04_01 نمای کلی انیمیشن
_ | 04_02 اولین دکل خود را ایجاد کنید
_ | 04_03 نقاشی با وزنه
_ | 04_04 کلیدهای شکل
_ | 04_05 اولین فریم کلیدی خود را تنظیم کنید
_ | 04_06 ابزارهای انیمیشن رایج
_ | 04_07 چالش: ماهیها را متحرک کنید
_ | 04_08 راه حل: ماهی را متحرک کنید
05 ذرات، نیروها و آتش
_ | 05_01 بررسی اجمالی ذرات و فیزیک
_ | 05_02 جادوی ذرات در مخلوط کن
_ | 05_03 شبیهسازی نیروها در بلندر
_ | 05_04 پر کردن با شبیهسازی مایعات
_ | 05_05 آن را روی آتش روشن کنید
_ | 05_06 نقاشی پویا
_ | 05_07 غواصی عمیق: ذخیره
_ | 05_08 چالش: پر کردن مخزن ماهی
_ | 05_09 راه حل: پر کردن مخزن ماهی
06 جمع کردن همه با هم
_ | 06_01 مجموعهها، صحنهها و لایههای نمایش
_ | 06_02 روشنایی
_ | 06_03 Eevee در مقابل چرخه ها
_ | 06_04 غواصی عمیق: نکات Eevee
_ | 06_05 غواصی عمیق: نکات مربوط به چرخه ها
_ | 06_06 Challenge: اولین انیمیشن خود را ارائه دهید
_ | 06_07 راه حل: اولین انیمیشن خود را ارائه دهید
07 تکنیک پیشرفته
_ | 07_01 آهنگسازی و ویرایش فیلم
_ | 07_02 بررسی اجمالی مداد گریس
_ | 07_03 افزودنیهای معمول استفاده شده
_ | 07_04 صادرات به موتورهای بازی
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Introducing Blender 2.91 for beginners
_ 00_02 How to install and things to know
_ 00_03 How to use the exercise files
01 Learn Blender in Under an Hour
_ 01_01 First steps, navigating the interface
_ 01_02 Menus, search, and shortcuts
_ 01_03 Create your first objects
_ 01_04 Modifying objects
_ 01_05 Make a scene, add lights
_ 01_06 Render your scene
_ 01_07 Challenge; Add more objects
_ 01_08 Solution; Add more objects
02 Modeling and Sculpting
_ 02_01 Overview of modeling and sculpting
_ 02_02 Create your first sculpture
_ 02_03 Common sculpting tools and settings
_ 02_04 Deep dive; Dynamic topology
_ 02_05 Optimizing your model for animation
_ 02_06 Edit Mode
_ 02_07 Common modeling tools
_ 02_08 Challenge; Create an aquarium rock
_ 02_09 Solution; Create an aquarium rock
03 Textures and Shading
_ 03_01 Overview of texturing
_ 03_02 Creating your first materials
_ 03_03 The Shader Editor
_ 03_04 Unwrapping
_ 03_05 UV tools
_ 03_06 Paint your first texture
_ 03_07 Deep dive; Preserving normal detail
_ 03_08 Challenge; Make your fish look wet
_ 03_09 Solution; Make your fish look wet
04 Create Animations
_ 04_01 Overview of animation
_ 04_02 Create your first rig
_ 04_03 Weight painting
_ 04_04 Shape keys
_ 04_05 Set your first keyframe
_ 04_06 Common animation tools
_ 04_07 Challenge; Animate the fish
_ 04_08 Solution; Animate the fish
05 Particles, Forces, and Fire
_ 05_01 Overview of particles and physics
_ 05_02 Particle magic in blender
_ 05_03 Forces simulation in Blender
_ 05_04 Filling up with fluid simulations
_ 05_05 Light it on fire
_ 05_06 Dynamic painting
_ 05_07 Deep dive; Caching
_ 05_08 Challenge; Filling the fish tank
_ 05_09 Solution; Filling the fish tank
06 Putting It All Together
_ 06_01 Collections, scenes, and view layers
_ 06_02 Lighting
_ 06_03 Eevee vs. cycles
_ 06_04 Deep dive; Eevee tips
_ 06_05 Deep dive; Cycles tips
_ 06_06 Challenge; Render your first animation
_ 06_07 Solution; Render your first animation
07 Advanced Techniques
_ 07_01 Compositing and video editing
_ 07_02 Grease Pencil overview
_ 07_03 Commonly used add-ons
_ 07_04 Exporting to game engines
08 Conclusion
_ 08_01 Next steps
دیوید آندرادT یک انیماتور برنده جایزه است که در انیمیشن، جلوههای تصویری، و صنایع بازی برای بیش از یک دهه کار کردهاست. او در فیلمهایی مثل .R.I.P.D و Percy Jackson، بازیهایی مانند Transformers، و حتی در مجموعه انیمیشن "Ray & Clovis" کار کردهاست. او یک دونده فعال، یک هنرمند هنرهای رزمی کنگفو است، و دوست دارد hc یک غواصی طولانی لذت ببرد (و داستانهای زیادی برای گفتن دارد). او فارغالتحصیل دانشگاه Tampa و فارغالتحصیل رشته inaugural Animation است. او در سال 2013 ، از Theory Animation به عنوان یكی از بسترهای انیماتورها در سراسر جهان برای همکاری در داستانهای عالی استفاده كرد.