Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
SwiftUI در حال تبدیل شدن به چارچوب اصلی توسعه رابط کاربری برای همه توسعههای اپل است. این کیت ابزار رابط کاربری ساختارهای چیدمان، کنترلها و نماهایی را ارائه میکند که به شما امکان میدهد رابطهای کاربری برای Mac، iPhone، iPad، Apple Watch و Apple TV بسازید—همه از یک کد. اگر کنجکاو هستید که SwiftUI چه تفاوتی با UIKit و AppKit دارد - یا فقط می خواهید با این کیت ابزار قدرتمند جدید شروع کنید - این دوره برای شما مناسب است. با مربی Steven Lipton یاد بگیرید که چگونه می توانید رابط های کاربری چشم نوازی را تنها در چند خط کد ایجاد کنید. استیون تکنیکهای طرحبندی را برای توسعه سریع با دکمهها، انتخابکنندهها، تصاویر و موارد دیگر آموزش میدهد. او نحوه کار با نماهای مجموعه، افزودن پیمایش و متحرک سازی تعاملات را نشان می دهد. برای اینکه این مفاهیم را به یک زمینه واقعی تبدیل کند، او به شما نشان می دهد که چگونه یک رابط کاربری واکنشی برای یک برنامه سفارش رستوران پیتزا بسازید، و با پیشرفت در دوره، برنامه را بسازید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 با SwiftUI ذهن ها را در اکوسیستم اپل متحیر کنید
01-02 آنچه باید بدانید
01-03 چند کلمه در مورد زمین بازی سوئیفت 4
02 مفاهیم اساسی SwiftUI و Xcode
02-01 بررسی سوئیفت: عملگرها و آرایه های شرطی
02-02 یک پروژه جدید SwiftUI برای iOS را شروع کنید
02-03 پنجره کد و بوم
02-04 اصلاح کننده ها در بوم و کد
02-05 پیش نمایش های ContentView
03 ایجاد نما
03-01 تعبیه نمای پشته
03-02 نمایش متن
03-03 مشاهده تصویر با نمادهای SF
03-04 تکرار با ForEach
03-05 تصاویر و دارایی ها
03-06 برچسب ها
03-07 افزودن نمای
03-08 چالش: اضافه کردن دیدگاه ها
03-09 راه حل: نماها را اضافه کنید
03-10 استخراج زیرنمایش ها
03-11 بازدیدهای فرعی با پارامترها
03-12 چالش: نمایش رتبه بندی
03-13 راه حل: نمای رتبه بندی
04 اصلاح کننده ها
04-01 ارائه دیدگاه ها
04-02 اصلاح کننده های فضا
04-03 اصلاح کننده های شکل
04-04 اصلاح کننده های متن
04-05 اصلاح کننده های رنگ
04-06 پس زمینه های پایه
04-07 مواد و سایه ها
04-08 اصلاح کننده های مقیاس
04-09 اصلاح کننده های اندازه
04-10 پاکسازی نماها پیوست
چالش 04-11: OrderView را پاک کنید
04-12 راه حل: OrderView را پاک کنید
05 مدل ها و داده ها
05-01 MVC در مقابل MVVM
05-02 متغیرها و دکمه های حالت
چالش 05-03: یک دکمه اضافه کنید
05-04 راه حل: یک دکمه اضافه کنید
05-05 از متغیرهای الزام آور استفاده کنید
05-06 پروتکل قابل شناسایی
05-07 یک مدل را به نمای ریشه اضافه کنید
05-08 پر کردن مجموعه ها با فهرست
05-09 متغیرهای انتخاب و اتصال
06 مدل های پویا
06-01 اشیاء قابل مشاهده را در مدل ها ایجاد کنید
06-02 از ObservedObject در نماها استفاده کنید
06-03 متغیرهای محیطی
06-04 متغیرهای محیطی سیستم
چالش 06-05: StatusBarView را اضافه کنید
06-06 راه حل: StatusBarView را اضافه کنید
07 تعامل
07-01 ضامن و استپر
07-02 انتخاب کنندگان
07-03 انتقال داده ها در جمع کننده ها
07-04 ورودی متن
07-05 شبکه های تنبل
07-06 روی حرکات ضربه بزنید
07-07 چالش: شبکه مورد علاقه
07-08 راه حل: شبکه مورد علاقه
07-09 انیمیشن
07-10 هندسه همسان
چالش 07-11: MenuView را جایگزین کنید
07-12 راه حل: MenuVIew را جایگزین کنید
08 ناوبری
08-01 هشدارها
08-02 ارائه برگه ها
08-03 نوارهای برگه
08-04 پیمایش پشته
08-05 نمای تقسیم ناوبری دو ستونی
08-06 نمای تقسیم ناوبری سه ستونی
08-07 لیست تعامل
08-08 چالش: اشکال زدایی
08-09 راه حل: اشکال زدایی
09 ادغام
09-01 SwiftUI به استوری بوردها
09-02 UIViewControllers را اضافه کنید
09-03 کلاس های اندازه و چشم انداز
10 نتیجه گیری
10-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Blowing minds in the Apple ecosystem with SwiftUI
01-02 What you should know
01-03 A word about Swift Playgrounds 4
02 SwiftUI and Xcode Basic Concepts
02-01 Swift review: Conditional operators and arrays
02-02 Start a new SwiftUI project for iOS
02-03 The code window and canvas
02-04 Modifiers in canvas and code
02-05 ContentView previews
03 Making Views
03-01 Embed a Stack view
03-02 Text views
03-03 Image views with SF symbols
03-04 Iteration with ForEach
03-05 Images and assets
03-06 Labels
03-07 Add view
03-08 Challenge: Add views
03-09 Solution: Add views
03-10 Extract subviews
03-11 Subviews with parameters
03-12 Challenge: Ratings view
03-13 Solution: Ratings view
04 Modifiers
04-01 Presenting views
04-02 Space modifiers
04-03 Shape modifiers
04-04 Text modifiers
04-05 Color modifiers
04-06 Basic backgrounds
04-07 Materials and shadows
04-08 Scale modifiers
04-09 Size modifiers
04-10 Clean-up joined views
04-11 Challenge: Clean up OrderView
04-12 Solution: Clean up OrderView
05 Models and Data
05-01 MVC versus MVVM
05-02 State variables and buttons
05-03 Challenge: Add a button
05-04 Solution: Add a button
05-05 Use binding variables
05-06 The Identifiable protocol
05-07 Add a model to root views
05-08 Populating collections with List
05-09 Selection and binding variables
06 Dynamic Models
06-01 Create observable objects in models
06-02 Use ObservedObject in views
06-03 Environment variables
06-04 System environment variables
06-05 Challenge: Add StatusBarView
06-06 Solution: Add StatusBarView
07 Interaction
07-01 Toggles and steppers
07-02 Pickers
07-03 Moving data in pickers
07-04 Text input
07-05 Lazy grids
07-06 Tap gestures
07-07 Challenge: Favorites grid
07-08 Solution: Favorites grid
07-09 Animation
07-10 Matched geometry
07-11 Challenge: Replace MenuView
07-12 Solution: Replace MenuVIew
08 Navigation
08-01 Alerts
08-02 Presenting sheets
08-03 Tab bars
08-04 Stack navigation
08-05 Two-column navigation split view
08-06 Three-column navigation split view
08-07 List interaction
08-08 Challenge: Debugging
08-09 Solution: Debugging
09 Integration
09-01 SwiftUI to storyboards
09-02 Add UIViewControllers
09-03 Size classes and landscape
10 Conclusion
10-01 Next steps
استیو لیپتون نائب رئیس پروژه های ویژه در " آزمایشگاه تجهیزات علمی " ، توسعه دهنده ی بسیار مشتاق اپلیکیشن، نویسنده و مدرس است. وی همچنین یک "پشتیبان فن آوری" ، مولف فنی و بازرس بهداشت می باشد. وی اشتیاق و علاقه ی شدید، و دانش و خلاقیت را بکارمیبرد تا آنها را به طرح ها و نوآوری هایی تبدیل نماید که مردم عاشق خرید آنها هستند. وی چیزهای جالبی خلق می کند. مانند خلق تجهیزات پزشکی یا یک کتاب یا اپلیکیشن iOS ، استیو میخواهد مردم در سرتاسر دنیا به آنچه او خلق می کند چشم بدوزند و هنگام استفاده از آفرینش هایش، شگفتی و شادمانی را احساس نمایند. شما میتوانید کارهای توسعه یافته اش، کتاب هایش و مطالب آموزشی اش را در MakeAppPie.com یا در پادکستش A Slice of App Pie چک نمایید.