Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
توسعه دهندگان نرم افزار می دانند که معماری زیربنایی کارآمد برای فناوری هایی که ما هر روز استفاده می کنیم ضروری است. دانش ساختارهای داده و الگوریتمهایی که آنها پشتیبانی میکنند به توسعهدهندگان کمک میکند تا مناسبترین راهحل را برای یک زمینه خاص انتخاب کنند، و آنها را به برنامهنویسان بهتری تبدیل میکند که برای شرکت، مشتریان یا کارفرمایان احتمالی خود متمایز هستند. در این دوره آموزشی با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون، مربی Robin Andrews از ترکیبی از رویکردهای برنامه نویسی بصری، نظری و عملی برای توضیح مفاهیم به شیوه ای سرگرم کننده و در دسترس استفاده می کند. او برخی از مهمترین ساختارهای دادهای مانند پشتهها، صفها و صفهای اولویت را توضیح میدهد و نحوه استفاده از آنها توسط الگوریتمهای جستجو مانند جستجوی عمق، جستجوی عرضی و الگوریتم ستاره A*) A) را توضیح میدهد. او نحوه ردیابی اجرای الگوریتم ها را نشان می دهد. در طول مسیر، او چالش هایی را فراهم می کند که به شما امکان می دهد مهارت های جدید خود را آزمایش کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 ساختار داده ها و الگوریتم های پایتون در حال عمل
01-02 آنچه باید بدانید
02 الگوریتم های مسیریابی در یک بازی ماز
02-01 کاربرد مثال را درک کنید
02-02 در رابط کاربری گرافیکی حرکت کنید
03 ساختار داده پشته
03-01 ساختار داده پشته را درک کنید
03-02 یک کلاس پشته در پایتون بسازید
03-03 راه حل: یک رشته را با استفاده از پشته معکوس کنید
04 ساختار داده فهرست دوبعدی
04-01 ساختار داده لیست دوبعدی را درک کنید
04-02 یک پیچ و خم را به عنوان یک لیست دو بعدی نشان دهید
04-03 یک پیچ و خم را از یک فایل متنی بخوانید
04-04 چالش: خواندن و نمایش یک پیچ و خم از یک فایل متنی
04-05 راه حل: یک ماز را از یک فایل متنی بخوانید و نمایش دهید
05 الگوریتم جستجوی عمق-اول
05-01 الگوریتم جستجوی عمق را درک کنید
05-02 جستجوی عمقی را در یک شبکه تجسم کنید
05-03 از برنامه Grid Tracer استفاده کنید
05-04 یک جستجوی عمقی را در پایتون کدنویسی کنید
چالش 05-05: مسیر یک جستجوی عمقی را دنبال کنید
05-06 راه حل: مسیر جستجوی عمقی را ردیابی کنید
06 ساختار داده صف
06-01 ساختار داده صف را درک کنید
06-02 یک کلاس صف در پایتون بسازید
06-03 راه حل: روش های صف را تمرین کنید
07 الگوریتم جستجوی پهنا-اول
07-01 الگوریتم جستجوی پهنا-اول را درک کنید
07-02 جستجوی وسعت اول را در یک شبکه تجسم کنید
07-03 یک جستجوی گسترده را در پایتون کدنویسی کنید
07-04 چالش: مسیر جستجوی گسترده را دنبال کنید
07-05 راه حل: مسیر جستجوی وسعت اول را دنبال کنید
08 ساختار داده صف اولویت
08-01 ساختار داده های صف اولویت را درک کنید
08-02 از ماژول heap برای اجرای یک صف اولویت استفاده کنید
08-03 راه حل: تمرین روش های Heapq
09 الگوریتم جستجوی A*
09-01 الگوریتم جستجوی A* را درک کنید
09-02 الگوریتم A* را تجسم کنید
09-03 الگوریتم A* را در پایتون کدنویسی کنید
چالش 09-04: مسیر جستجوی A* را دنبال کنید
09-05 راه حل: مسیر جستجوی A* را دنبال کنید
10 نتیجه گیری
10-01 الگوریتم های مسیریابی در رابط کاربری گرافیکی پیچ و خم دوره
10-02 نظرات فراق و آنچه بعدا می آید
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Python data structures and algorithms in action
01-02 What you should know
02 Pathfinding Algorithms in a Maze Game
02-01 Understand the example application
02-02 Navigate the GUI
03 The Stack Data Structure
03-01 Understand the stack data structure
03-02 Build a stack class in Python
03-03 Solution: Reverse a string using a stack
04 The 2D List Data Structure
04-01 Understand the 2D list data structure
04-02 Represent a maze as a 2D list
04-03 Read a maze from a text file
04-04 Challenge: Read and display a maze from a text file
04-05 Solution: Read and display a maze from a text file
05 Depth-First Search Algorithm
05-01 Understand the depth-first search algorithm
05-02 Visualize depth-first search on a grid
05-03 Use the Grid Tracer app
05-04 Code a depth-first search in Python
05-05 Challenge: Trace the path of a depth-first search
05-06 Solution: Trace the path of a depth-first search
06 The Queue Data Structure
06-01 Understand the queue data structure
06-02 Build a queue class in Python
06-03 Solution: Practice queue methods
07 The Breadth-First Search Algorithm
07-01 Understand the breadth-first search algorithm
07-02 Visualize breadth-first search in a grid
07-03 Code a breadth-first search in Python
07-04 Challenge: Trace the path of a breadth-first search
07-05 Solution: Trace the path of a breadth-first search
08 The Priority Queue Data Structure
08-01 Understand the priority queue data structure
08-02 Use the heap module to implement a priority queue
08-03 Solution: Heapq methods practice
09 The A* Search Algorithm
09-01 Understand the A* search algorithm
09-02 Visualize the A* algorithm
09-03 Code the A* algorithm in Python
09-04 Challenge: Trace the path of an A* search
09-05 Solution: Trace the path of an A* search
10 Conclusion
10-01 Pathfinding algorithms in the course maze GUI
10-02 Parting comments and what comes next
رابین اندروز، معلم علوم کامپیوتر و بنیانگذار Compucademy است.
رابین بیش از 15 سال تجربه تدریس را به عنوان نقش خود در Compucademy ، سازمانی که از دانشجویان و معلمان علوم کامپیوتر پشتیبانی می کند ، با طیف وسیعی از منابع مانند آموزش های ویدئویی ، آزمونها و فعالیت های برنامه نویسی عملی به ارمغان می آورد. رویکرد وی هدف این است که علم کامپیوتر و به ویژه برنامه نویسی پایتون را به شکلی واضح و با استفاده از پازل ها ، بازی ها و یک روش کد نویسی در دسترس، در دسترس قرار دهد.