Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
اسرار صنعت ضبط امواج در هر نوع محیط ضبط را کشف کنید. مدرس Bobby Owsinski مهندس اصوات ، از طریق فرآیند miking و ردیابی یک آهنگ کامل توسط هنرمند صاحب نام Underground Sun Iyeoka و گروه نوازندگان ، در یک استودیوی برجسته - به طوری که برای هر فضای ضبط و ژانر موسیقی قابل اجرا باشد را اجرا میکند. یاد بگیرید چگونه می توانید میکروفون صحیح و الگوی پولار را برای هر وسیله انتخاب کنید، با صدها مثال برای گوش دادن به طبل ها، گیتار آکوستیک و الکتریکی، پیانو، صفحه کلید و غیره. این تکنیک های حرفه ای، بینش های مهمی را برای کسانی که فقط در شروع فرایند ضبط هستند، و یک راهنمای مرجع قابل اعتماد برای مهندسان با تجربه بیشتری ارائه می دهد. او همچنین نشان می دهد چگونه برای نظارت و تنظیم مجدد تنظیمات EQ، چرا و چگونگی زمان پردازش سیگنال ورودی خود و اینکه چگونه میتواند تجهیزات خارجی مناسب را برای Track خود انتخاب کنید. این دوره ی 360 درجه، تجسم 3D و پرسپکتیوی بی سابقه از تجهیزات، بازیگران و مکان های میکروفون مورد بحث قرار می گیرد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___ | 00_01 خوش آمدید
___ | 00_02 قبل از تماشای این درس باید بدانید
___ | 00_03 استفاده از فایل های تمرین
___ | 00_04 گوش دادن به این دوره
01 مونیتورینگ
___ | 01_01 تنظیم مانیتورهای شما
___ | 01_02 استفاده از تکنیک گوش دادن اولیه
02 مبانی میکروفون
___ | 02_01 انواع مختلف میکروفون را بررسی کنید
___ | 02_02 مبانی پاسخ های میکروفون
___ | 02_03 شنیدن جهت الگوهای گوناگون
___ | 02_04 بررسی اثر تأثیر مجاور
___ | 02_05 توضیح کنترل میکروفون
___ | 02_06 بررسی لوازم جانبی میکروفون
___ | 02_07 بررسی باکس های مستقیم
___ | 02_08 بررسی امولاتور تقویت کننده
03 مقدمات ضبط
___ | 03_01 توضیح پیش تقویت کننده میکروفون
___ | 03_02 انتخاب پیش تنظیم
___ | 03_03 راه اندازی میکروفن با پیش تنظیم
___ | 03_04 تنظیم سطح رکورد
___ | 03_05 استفاده از تنظیم مناسب gain برای استیج
___ | 03_06 دانستن اینکه اگر اعوجاج رخ دهد چه باید بکنید
___ | 03_07 استفاده از متراکم کننده (compressor) در حین ضبط
___ | 03_08 استفاده از اکولایزر (EQ) در حین ضبط
___ | 03_09 استفاده از فیلتر گذر بالا (high-pass) هنگام ضبط
___ | 03_10 بررسی اصول EQ
___ | 03_11 اجتناب از تأخیر
04 مبانی قرار دادن میکروفون
___ | 04_01 پیدا کردن بهترین مکان در اتاق برای ضبط
___ | 04_02 انتخاب میکروفن مناسب
___ | 04_03 راز قرار دادن میکروفن
___ | 04_04 درک لغو فاز ، نابود کننده صدا
___ | 04_05 بررسی پولاریتی
___ | 04_06 بررسی فاز با گوش دادن
05 ضبط درامز
___ | 05_01 پیدا کردن محل درست در اتاق برای درامز
___ | 05_02 کلیدهای صدای درام بزرگ
___ | 05_03 تنظیم طبل
___ | 05_04 راهنمایی ها و ترفندهای تنظیم
___ | 05_05 استقرار درام باس بدون هد جلوی
___ | 05_06 استقرار درام باس با پورت هد جلویی
___ | 05_07 استقرار درام باس با هد جلویی
___ | 05_08 استفاده از یک میکروفون subkick
___ | 05_09 استقرار سایدرام ; تکنیک اول
___ | 05_10 استقرار سایدرام ; تکنیک دوم
___ | 05_11 اضافه کردن یک میکروفون پایین سایدرام
___ | 05_12 استقرار های هت
___ | 05_13 استقرار تام ها
___ | 05_14 استقرار سنج ها
___ | 05_15 استقرار کل کیت درام
___ | 05_16 استفاده از اتاق میکروفن ها
___ | 05_17 گرفتن صدای درام
___ | 05_18 تعادل صحیح میکس درام را بدست آورید
___ | 05_19 بررسی فاز درام
___ | 05_20 چینش درام ها
___ | 05_21 ارتقاء صدای درام با EQ
___ | 05_22 استفاده از تکنیک ضبط یک درام میکروفون
___ | 05_23 استفاده از تکنیک ضبط دو درام میکروفون
___ | 05_24 استفاده از تکنیک ضبط سه درام میکروفون
___ | 05_25 استفاده از تکنیک ضبط چهار درام میکروفون
___ | 05_26 نکاتی برای درامرها قبل از ضبط
___ | 05_27 اجرای یک قطعه درام انفرادی
06 ضبط گیتار
___ | 06_01 پیدا کردن محل مناسب در اتاق برای گیتار
___ | 06_02 استقرار آمپلی فایر؛ تکنیک اول
___ | 06_03 استقرار آمپلی فایر؛ تکنیک دوم
___ | 06_04 استقرار آمپلی فایر؛ تکنیک سوم
___ | 06_05 استفاده از ترفند استقرار کابینه مارشال
___ | 06_06 ضبط مستقیم گیتار الکتریکی
___ | 06_07 آمادگی برای ضبط گیتار آکوستیک
___ | 06_08 ضبط گیتار آکوستیک با یک میکروفون
___ | 06_09 ضبط گیتار آکوستیک با دو میکروفون
___ | 06_10 ضبط گیتار آکوستیک با سه میکروفون
___ | 06_11 بررسی تکنیک های استقرار استریو گیتار آکوستیک
___ | 06_12 ضبط مستقیم گیتار آکوستیک
___ | 06_13 هنگام ضبط گیتار آکوستیک از یک محدود کننده استفاده کنید
___ | 06_14 اجرای یک قطعه گیتار
07 ضبط باس
___ | 07_01 پیدا کردن محل مناسب در اتاق برای باس
___ | 07_02 ضبط باس با استفاده از دایرکت باکس
___ | 07_03 استقرار تقویت کننده باس
___ | 07_04 هنگام ضبط گیتار باس از یک محدود کننده استفاده کنید
___ | 07_05 استقرار آکوستیک باس؛ تکنیک اول
___ | 07_06 استقرار آکوستیک باس؛ تکنیک دوم
___ | 07_07 اجرای یک قطعه باس
08 ضبط آوازها
___ | 08_01 پیدا کردن محل مناسب در اتاق برای آواز
___ | 08_02 ضبط آواز تمرینی
___ | 08_03 یافتن مکان میکروفن آواز
___ | 08_04 استفاده از یک محدود کننده در آواز
___ | 08_05 ضبط در اتاق کنترل
___ | 08_06 راه اندازی میکس هدفون آواز
___ | 08_07 دو برابر کردن صدای آواز
___ | 08_08 بهترین ها را از یک خواننده یاد بگیرید
___ | 08_09 بررسی محل میکروفون آواز در پس زمینه
___ | 08_10 آواز خوانهای پس زمینه
___ | 08_11 اجرای یک قطعه توسط رهبر آواز
09 ضبط پیانو آکوستیک
___ | 09_01 ضبط یک پیانو بزرگ انفرادی با یک میکروفون
___ | 09_02 ضبط یک پیانو بزرگ انفرادی در استریو
___ | 09_03 محل استقرار یک پیانوی بزرگ را با یک میکروفون محدود کنید
___ | 09_04 محل استقرار یک پیانوی بزرگ را با دو میکروفون محدود کنید; روش اول
___ | 09_05 محل استقرار یک پیانوی بزرگ را با دو میکروفون محدود کنید; روش دوم
___ | 09_06 اجرای یک قطعه پیانو
10 ضبط هورن ها
___ | 10_01 پیدا کردن محل مناسب در اتاق برای هورن
___ | 10_02 ضبط یک ساکسیفون انفرادی؛ تکنیک اول
___ | 10_03 ضبط یک ساکسیفون انفرادی؛ تکنیک دو
___ | 10_04 ضبط یک دستگاه بادی برنجی انفرادی
___ | 10_05 ضبط سازهای شیپوری؛ تکنیک اول
___ | 10_06 ضبط سازهای شیپوری؛ تکنیک دوم
___ | 10_07 ضبط یک قطعه با سازهای شیپوری
11 ضبط آکوستیک سازهای زهی
___ | 11_01 کلیدی برای استقرار هر وسیله صوتی
___ | 11_02 ضبط آکوستیک یک ساز زهی
___ | 11_03 ضبط دوبرو
___ | 11_04 ضبط یک قطعه دوبرو
___ | 11_05 ضبط یک قطعه ساز زهی
12 ضبط سازهای ضربی (پرکاشن)
___ | 12_01 ضبط درام پرکاشن
___ | 12_02 ضبط پرکاشن دستی
13 ضبط ابزارهای الکتریکی
___ | 13_01 ضبط کیبرد الکتریکی
___ | 13_02 ضبط آکوستیک ابزارها با یک پیکآپ
___ | 13_03 ضبط یک قطعه سینت
14 ضبط استریو
___ | 14_01 درک ایده ضبط استریو
___ | 14_02 استفاده از پیکربندی X Y
___ | 14_03 استفاده از پیکربندی ORTF
___ | 14_04 استفاده از پیکربندی فاصله جفت
___ | 14_05 استفاده از میکروفن استریو
15 جلسه ضبط
___ | 15_01 راه اندازی یک جلسه ضبط
___ | 15_02 راه اندازی یک میکروفون صحبت کردن
___ | 15_03 استفاده از نشت صدا به نفع شما
___ | 15_04 راه اندازی ترکیب هدفون
___ | 15_05 راه اندازی صدای تراک
___ | 15_06 راه اندازی برای overdubs
___ | 15_07 ضبط یک قطعه ریتم در استودیو
16 راه اندازی یک Rough Mix
___ | 16_01 کلید های یک Rough Mix بسیار عالی
___ | 16_02 تنظیم افکتها
___ | 16_03 یک Rough Mix ساده
___ | 16_04 ترکیب نهایی ساده Rough Mix
17 نتیجه گیری
بابی اوسینسکی با 23 کتاب ، یک نویسنده پرفروش و یک رهبر فکری در زمینه موسیقی است.
بابی اوسینسکی با استفاده از موسیقی و تجربه ضبط همراه با سبک نویسندگی آسان، به یکی از بهترین نویسندگان در صنعت ضبط موسیقی تبدیل شده است، با شانزده کتاب که در حال حاضر در ضبط صدا، موسیقی و برنامههای موسیقی در کالجها در سراسر دنیا تبلیغ میکنند. بابی تهیهکننده چندین برنامه تلویزیونی موسیقی محور است و اغلب میتواند به عنوان یک moderator, panelist یا presenter در انواع کنفرانسهای صنعتی دیده شود.