Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
اگر میخواهید برنامههایی را برای دستگاههای تلفن همراه، کامپیوترهای رومیزی یا وب بسازید، باید جاوا را بدانید. این دوره پایه و اساس یادگیری چگونگی برنامه نویسی با جدیدترین نسخه Java SE 11 و نسخههای جدیدتر را فراهم میکند. مدرس David Gassner نحوه نصب جاوا و IntelliJ IDEA Community Edition IDE را نشان میدهد و شروع به کار با متغیرها، انواع دادهها و سایر مؤلفههای مهم زبان میکند. او همچنین به شما کمک میکند تا جریان برنامه را با منطق مشروط و حلقهها کنترل کنید، دادههای خود را با مجموعه جاوا ذخیره کنید، و بدانید که چگونه جاوا اصول برنامه نویسی شی گرا مانند وراثت را پیادهسازی میکند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 چه نوع نرمافزاری میتوانید ایجاد کنید
___| 00_02 چه چیزی میخواهید بدانید
01 جاوا چیست
___| 01_01 تاریخچه جاوا را کاوش کنید
___| 01_02 اصول و مؤلفههای جاوا
___| 01_03 نحو اصلی جاوا را کاوش کنید
___| 01_04 مدیریت حافظه و جمع آوری زباله
___| 01_05 یک محیط توسعه را انتخاب کنید
02 با جاوا شروع کنید
___| 02_01 JDK را در ویندوز نصب کنید
___| 02_02 JDK را روی macOS نصب کنید
___| 02_03 IntelliJ IDEA را نصب و پیکربندی کنید
___| 02_04 کد ساده جاوا را در JShell تست کنید
___| 02_05 کد جاوا را به بایت کد وارد کنید
___| 02_06 استدلالها را به یک برنامه کنسول منتقل کنید
___| 02_07 از مستندات جاوا API استفاده کنید
03 اعلام و مدیریت متغیرها
___| 03_01 با متغیرهای ابتدایی کار کنید
___| 03_02 مقادیر بدوی را اعلام و اصلاح کنید
___| 03_03 متغیرهای شی را اعلام و اولیه کنید
___| 03_04 مقادیر ارزی را با BigDecimal مدیریت کنید
___| 03_05 مقادیر را بین انواع عددی تبدیل کنید
___| 03_06 اپراتورهای ریاضی و کلاس ریاضی
___| 03_07
___| 03_08 مقادیر شخصیت را به عنوان بدوی مدیریت کنید
___| 03_09 اطلاعات بیشتر در مورد اپراتورهای جاوا
04 مقادیر رشته را مدیریت کنید
___| 04_01 مقادیر رشته را اعلام و آغاز کنید
___| 04_02 رشتهای از مقادیر متعدد ایجاد کنید
___| 04_03 کلون کردن تمرین فایلها از GitHub
___| 04_04 مقادیر اولیه را به رشتهها تبدیل کنید
___| 04_05 مقادیر عددی را به عنوان رشتهها قالببندی کنید
___| 04_06 تداخل رشتهها با متغیرهایی
___| 04_07 مقادیر رشته را مقایسه کنید
___| 04_08 مقادیر رشته را تجزیه کنید
___| 04_09 مقادیر رشته را از ورودی کاربر دریافت کنید
___| 04_10 چالش؛ یک ماشین حساب ساده
___| 04_11 راه حل؛ یک ماشین حساب ساده
05 مدیریت جریان برنامه
___| 05_01 ارزیابی شرایط با if-other
___| 05_02 ارزیابی شرایط با مورد سوئیچ
___| 05_03 بلوکهای کد حلقه ایجاد کنید
___| 05_04 با روشها کد قابل استفاده مجدد ایجاد کنید
___| 05_05 روشهای اضافه بار ایجاد کنید
___| 05_06 استدلالها را با استفاده از مرجع در مقابل مقدار عبور دهید
06 اشکال زدایی و رسیدگی به استثنا
___| 06_01 اشکال زدایی با IntelliJ IDEA
___| 06_02 استثنائات را امتحان کنید
___| 06_03 ایجاد چند بلوک گرفتن
___| 06_04 با استفاده از منابع، اشیاء را ببندید
___| 06_05 چالش؛ یک ماشین حساب پیچیده تر
___| 06_06 راه حل؛ یک ماشین حساب پیچیده تر
07 کلاسهای سفارشی ایجاد کنید
___| 07_01 کلاسهای سفارشی را اعلام و استفاده کنید
___| 07_02 سازماندهی کد با بسته ها
___| 07_03 زمینهها و روشهای مثال ایجاد کنید
___| 07_04 چندین روش سازنده را اعلام کنید
___| 07_05 از زمینههای استاتیک به عنوان ثابت استفاده کنید
___| 07_06 انواع Enum را اعلام و استفاده کنید
08 با وراثت کار کنید
___| 08_01 درباره وراثت
___| 08_02 کلاسها را گسترش داده و روشهای نادیده گرفتن
___| 08_03 از اشیاء به عنوان انواع فوق العاده آنها استفاده کنید
09 مدیریت مجموعه داده ها
___| 09_01 مقادیر را در آرایههای ساده ذخیره کنید
___| 09_02 آرایههای قابل تنظیم را با لیست مدیریت کنید
___| 09_03 جفتهای ارزش کلیدی را با Maps مدیریت کنید
10 نتیجه گیری
___| 10_01 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 What kind of software can you create
___| 00_02 What you need to know
01 What Is Java
___| 01_01 Explore the history of Java
___| 01_02 Principles and components of Java
___| 01_03 Explore basic Java syntax
___| 01_04 Memory management and garbage collection
___| 01_05 Choose a development environment
02 Get Started with Java
___| 02_01 Install the JDK on Windows
___| 02_02 Install the JDK on macOS
___| 02_03 Install and configure IntelliJ IDEA
___| 02_04 Test simple Java code in JShell
___| 02_05 Compile Java code to bytecode
___| 02_06 Pass arguments to a console application
___| 02_07 Use the Java API documentation
03 Declare and Manage Variables
___| 03_01 Work with primitive variables
___| 03_02 Declare and modify primitive values
___| 03_03 Declare and initialize object variables
___| 03_04 Manage currency values with BigDecimal
___| 03_05 Convert values between numeric types
___| 03_06 Math operators and the Math class
___| 03_07 Manage true and false Boolean values
___| 03_08 Manage character values as primitives
___| 03_09 More about Java operators
04 Manage String Values
___| 04_01 Declare and initialize string values
___| 04_02 Build a string from multiple values
___| 04_03 Clone the exercise files from GitHub
___| 04_04 Convert primitive values to strings
___| 04_05 Format numeric values as strings
___| 04_06 Interpolate strings with placeholders
___| 04_07 Compare string values
___| 04_08 Parse string values
___| 04_09 Get string values from user input
___| 04_10 Challenge; A simple calculator
___| 04_11 Solution; A simple calculator
05 Manage Program Flow
___| 05_01 Evaluate conditions with if-else
___| 05_02 Evaluate conditions with switch-case
___| 05_03 Create looping code blocks
___| 05_04 Create reusable code with methods
___| 05_05 Create overloaded methods
___| 05_06 Pass arguments by reference vs. value
06 Debugging and Exception Handling
___| 06_01 Debug with IntelliJ IDEA
___| 06_02 Handle exceptions with try catch
___| 06_03 Create multiple catch blocks
___| 06_04 Close objects with try-with-resources
___| 06_05 Challenge; A more complex calculator
___| 06_06 Solution; A more complex calculator
07 Create Custom Classes
___| 07_01 Declare and use custom classes
___| 07_02 Organize code with packages
___| 07_03 Create instance fields and methods
___| 07_04 Declare multiple constructor methods
___| 07_05 Use static fields as constants
___| 07_06 Declare and use Enum types
08 Work with Inheritance
___| 08_01 About inheritance
___| 08_02 Extend classes and override methods
___| 08_03 Use objects as their super types
09 Manage Data Collections
___| 09_01 Store values in simple arrays
___| 09_02 Manage resizable arrays with Lists
___| 09_03 Manage key-value pairs with Maps
10 Conclusion
___| 10_01 Next steps
دیوید گسنر در زمینه جاوا، #PHP ، SQL، C آموزش می دهد و در کنفرانس های جهانی سخنرانی می کند. دیوید گسنر نویسنده ارشد در Lynda.com است. او قبلاً رئیس و موسس خدمات فنی Brado، یک تامین کننده آموزش شبکه Adobe Solutions بود. به عنوان متخصص رسمی Adobe، او courseware نوشته است و آموزش فشرده در زمینه Flex، AIR، ColdFusion، Dreamweaver و Flash ارائه داده است. او با زبان های برنامه نویسی متعددی از جمله جاوا، #C، پی اچ پی، و SQL کار می کند، همچنین مرتباً سخنگوی کنفرانس بوده است و نویسنده Wiley's Flex 3 Bible و Flash Builder 4 و Flash 4 Bible میباشد.