Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
با Microsoft Blazor، فریمورک ساخت برنامههای وب غنی با #C و NET. شروع کنید. بیاموزید که Blazor چگونه به کد NET. اجازه میدهد تا در مرورگر اجرا شود و به برنامه نویسان اجازه میدهد تا از مهارتهای موجود NET. خود برای توسعه front-end استفاده کنند. مدل اجزاء Blazor را جستجو کنید، شامل موضوعاتی مانند مسیریابی، تزریق وابستگی، اتصال داده و طرح بندی. سپس اشکال زدایی و گردش کار واحد را برای برنامههای Blazor کشف کرده و نحوه اعتبار سنجی داده فرم را مشاهده کنید. مربی Richard Goforth - معمار و مشاور ارشد نرمافزار - همچنین نحوه پیادهسازی احراز هویت و مجوز و تعامل با کد JavaScript را نشان میدهد. به علاوه، بیاموزید که چگونه از کتابخانههای مولفه Blazor برای صرفه جویی در وقت و ایجاد کتابخانههای خود برای بستهبندی و استفاده مجدد از کد در بین پروژهها، از کتابخانههای مولفه Blazor استفاده کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 برنامههای وب غنی با NET
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
_ | 00_03 نصب ابزارهای توسعه Blazor
_ | 00_04 طعمهای بلازور
_ | 00_05 با استفاده از فایلهای تمرینی
_ | 00_06 راه اندازی پروژه Blazor Beam
01 شروع کنید
_ | 01_01 ایجاد یک پروژه و Blazor سلام جهانی
_ | 01_02 چگونه کار میکند: WebAssociation
_ | 01_03 چگونه کار میکند: Blazor سمت سرور
_ | 01_04 ساختار پروژه Demo Blazor
_ | بررسی اجمالی 01_05 Basic Razor
_ | 01_06 چه زمانی باید از Blazor استفاده کنم؟
02 مدل اجزای Blazor
_ | 02_01 اجزای اساسی Blazor
_ | 02_02 مسیریابی در بلازور
_ | 02_03 تزریق وابستگی و خدمات با Blazor
_ | 02_04 چرخه عمر م componentلفه Blazor
_ | 02_05 اتصال داده و وقایع با Blazor
_ | 02_06 اتصال بین اجزای Blazor
_ | 02_07 محتوای کودک در یک م Blaلفه Blazor
_ | 02_08 طرحهای Blazor
_ | 02_09 چالش: به یک رویداد در یک زیر جز پاسخ دهید
_ | 02_10 راه حل: به یک رویداد در یک جزء فرعی پاسخ دهید
03 اشکال زدایی، تست واحد و اعتبار سنجی داده ها
_ | 03_01 اشکال زدایی با Blazor
_ | 03_02 تست واحد با Blazor
_ | 03_03 تغییرات برنامه برای آزمایش واحد
_ | 03_04 اجزای آزمایش واحد با پارامترها و خدمات
_ | 03_05 فرم و اعتبار با Blazor
_ | 03_06 چالش: اعتبار سنجی RayInput
_ | 03_07 راه حل: اعتبار سنجی RayInput
04 وضعیت احراز هویت و برنامه
_ | 04_01 تأیید اعتبار در یک برنامه Blazor
_ | 04_02 مجوز در برنامه Blazor
_ | 04_03 مجوز آزمون واحد در یک برنامه Blazor
_ | 04_04 وضعیت را در Blazor WebAssemble حفظ کنید
_ | 04_05 چالش: مجوز آزمایش واحد
_ | 04_06 راه حل: مجوز آزمایش واحد
05 JavaScipt و Blazor
_ | 05_01 از Blazor با JavaScript تماس بگیرید
_ | 05_02 از جاوا اسکریپت با Blazor تماس بگیرید
_ | 05_03 ElementReferences در جاوا اسکریپت با Blazor
_ | 05_04 تست واحد JavaScript
_ | 05_05 چالش: با جاوا اسکریپت تماس جالبی برقرار کنید
_ | 05_06 راه حل: با جاوا اسکریپت تماس جالبی برقرار کنید
06 کتابخانه مؤلفه
_ | 06_01 انتخاب یک کتابخانه مؤلفه UI Blazor
_ | 06_02 کتابخانه م Blaلفههای Blazor خود را ایجاد کنید
_ | 06_03 کتابخانه منبع باز Blazorise برای Blazor
_ | 06_04 کتابخانه مؤلفه رادزن برای Blazor
_ | 06_05 کتابخانه م componentلفههای تلریک برای بلازور
_ | 06_06 Challenge: برای افزودن نمودار از کتابخانه م componentلفههای UI استفاده کنید
_ | 06_07 راه حل: برای افزودن نمودار از کتابخانه م componentلفههای UI استفاده کنید
07 نتیجه گیری
_ | 07_01 آینده بلازور
00 Introduction
_ 00_01 Rich web apps with .NET
_ 00_02 What you should know
_ 00_03 Install tools for Blazor development
_ 00_04 Flavors of Blazor
_ 00_05 Using the exercise files
_ 00_06 Blazor Beam project setup
01 Get Started
_ 01_01 Create a project and Blazor Hello World
_ 01_02 How does it work; WebAssembly
_ 01_03 How does it work; Server-side Blazor
_ 01_04 Demo Blazor project structure
_ 01_05 Basic Razor overview
_ 01_06 When should I use Blazor
02 The Blazor Component Model
_ 02_01 Basic Blazor components
_ 02_02 Routing in Blazor
_ 02_03 Dependency injection and services with Blazor
_ 02_04 Blazor component life cycle
_ 02_05 Data binding and events with Blazor
_ 02_06 Binding between Blazor components
_ 02_07 Child content in a Blazor component
_ 02_08 Blazor layouts
_ 02_09 Challenge; Respond to an event in a subcomponent
_ 02_10 Solution; Respond to an event in a subcomponent
03 Debugging, Unit Testing, and Data Validation
_ 03_01 Debugging with Blazor
_ 03_02 Unit testing with Blazor
_ 03_03 Application changes for unit testing
_ 03_04 Unit testing components with parameters and services
_ 03_05 Forms and validation with Blazor
_ 03_06 Challenge; RayInput validation
_ 03_07 Solution; RayInput validation
04 Authentication and Application State
_ 04_01 Authentication in a Blazor application
_ 04_02 Authorization in a Blazor application
_ 04_03 Unit test authorization in a Blazor application
_ 04_04 Maintain state in Blazor WebAssembly
_ 04_05 Challenge; Unit testing authorization
_ 04_06 Solution; Unit testing authorization
05 JavaScipt and Blazor
_ 05_01 Call JavaScript from Blazor
_ 05_02 Call Blazor from JavaScript
_ 05_03 ElementReferences in JavaScript with Blazor
_ 05_04 Unit test JavaScript
_ 05_05 Challenge; Make an interesting call to JavaScript
_ 05_06 Solution; Make an interesting call to JavaScript
06 Component Libraries
_ 06_01 Choosing a Blazor UI component library
_ 06_02 Create your Blazor component library
_ 06_03 Blazorise open-source component library for Blazor
_ 06_04 Radzen component library for Blazor
_ 06_05 Telerik component library for Blazor
_ 06_06 Challenge; Use a UI component library to add a chart
_ 06_07 Solution; Use a UI component library to add a chart
07 Conclusion
_ 07_01 The future of Blazor
ریچارد گوفورث، معمار و مشاور نرم افزاری است که عمدتا در فضای مایکروسافت است. او در توسعه #C با Xamarin، Windows Presentation Foundation و ASP.NET تجربه کرده است و همچنین برخی از برنامه های کوچک را با جاوا و جاوا اسکریپت توسعه داده است.
به عنوان یک مهندس معمار در CEI، ریچارد از راه حلهای مناسب و کارآمد برخوردار است که بر چرخه حیات توسعه نرمافزار متمرکز است. حل مساله برای راهحلهای بهینه در طراحی نرمافزار، او را به هنگام نوشتن کد یا دورههای نوشتاری هدایت میکند.