Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
جانگو یک چارچوب قوی و قدرتمند با تعداد زیادی قطعات متحرک است. جنگو یکی از قوی ترین و مفیدترین فریمورک های موجود است. با افزایش محبوبیت پایتون و انتشار ویژگیهای جدید (مانند پشتیبانی گسترده async)، جنگو احتمالاً حضور خود را در بسیاری از شرکتهای با کیفیت بالا بیشتر خواهد کرد.
اگرچه شروع یک پروژه جدید می تواند بسیار آسان باشد، اما چیزهای زیادی برای کشف وجود دارد. این دوره اصولی مانند چارچوب چیست، درخواست HTTP چیست و جنگو چگونه به درخواستهای HTTP پاسخ میدهد را آموزش میدهد. مربی Leticia Portella، توسعهدهنده نرمافزار و پادکست، شما را در هر مرحله از ساخت یک سیستم کاری که میتواند با یک سیستم احراز هویت، کتابها را برای هر کاربر ایجاد، ویرایش و فهرست کند، راهنمایی میکند. این پروژه همچنین در یک پلتفرم زیرساخت رایگان مانند Heroku یا PythonAnywhere مستقر خواهد شد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 جنگو چیست؟
01-02 آنچه برای شروع پروژه جنگو نیاز دارید
01-03 استفاده از مستندات جنگو
01-04 استفاده از Codespace ها در این دوره
02 شروع پروژه جنگو شما
02-01 ایجاد یک پروژه جنگو جدید
02-02 الگوی نمایش مدل
02-03 حداقل صفحه کاری
02-04 ایجاد اولین الگوی جنگو شما
03 مدیریت کاربر داخلی جنگو
03-01 مدیر جنگو: به راحتی تجسم و ایجاد داده ها
03-02 مهاجرت: ایجاد تغییرات در پایگاه داده آسان
03-03 احراز هویت کاربر در دو مرحله ساده
04 نحوه تعامل جنگو با پایگاه داده
04-01 مقدمه ای بر ORM ها
04-02 ایجاد اولین مدل شما
04-03 استفاده از admin برای ایجاد و دستکاری داده ها
04-04 استفاده از پوسته جنگو برای ایجاد و پرس و جو داده ها
04-05 </> چالش کد: افزودن لایک به یادداشت ها
04-06 راه حل: افزودن لایک به یادداشت ها
05 ساخت صفحات وب پویا
05-01 ایجاد یک قالب پویا
05-02 ایجاد اولین صفحه وب پویا جنگو خود
05-03 چگونه جنگو می تواند داده ها را تنها با برخی تغییرات کوچک فهرست کند
05-04 مقدمه ای بر دیدگاه های کلاس محور جنگو: چند کلاس قدرت تغییر جهان را دارند.
05-05 </> چالش کد: نمایش یادداشت های محبوب
05-06 راه حل: نمایش یادداشت های محبوب
06 ساختمان های جلویی قوی در جنگو
06-01 فایل های استاتیک در جنگو
06-02 یک اسکلت HTML: نحوه تنظیم یک ساختار پایه برای هر الگوی جنگو
06-03 وقت آن است که کمی سبک اضافه کنید
06-04 </> چالش کد: تقسیم یک الگو به قطعات کوچکتر
06-05 راه حل: تقسیم یک الگو به قطعات کوچکتر
07 فرم های جنگو: اعتبارسنجی نباید سخت باشد
07-01 یک صفحه وب ایجاد کنید
07-02 درک چگونگی مدیریت جنگو با امنیت در POST
07-03 فرم های جنگو: اعتبارسنجی قدرتمند با حداقل کار
07-04 فرم های جنگو برای چیدمان نیز مفید هستند
07-05 خطای Codespace و راه حل
08 کار با داده های موجود
08-01 U در CRUD: به روز رسانی داده ها
08-02 D در CRUD: حذف داده ها
08-03 </> چالش کد: دکمه ای برای افزودن لایک به یادداشت
08-04 راه حل: دکمه ای برای افزودن لایک به یادداشت
09 استفاده از جنگو برای ذخیره و نمایش داده های خاص کاربر
09-01 چگونه داده های ذخیره شده در پایگاه داده خود را به روز کنیم
09-02 الگو برای به روز رسانی
09-03 نقطه پایانی و الگو برای حذف
09-04 </> چالش کد: یک یادداشت را به عنوان عمومی یا خصوصی علامت گذاری کنید
09-05 راه حل: یک یادداشت را به عنوان عمومی یا خصوصی علامت گذاری کنید
10 ورود، خروج و ثبت نام ساده است
10-01 افزودن صفحات ورود و خروج
10-02 افزودن یک صفحه ثبت نام
10-03 کارهای پایانی
10-04 </> چالش کد: یک پیوند اشتراک گذاری برای یادداشت عمومی ایجاد کنید
10-05 راه حل: یک پیوند اشتراک گذاری برای یادداشت عمومی ایجاد کنید
11 نتیجه گیری
11-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 What is Django?
01-02 What you need to start a Django project
01-03 Utilizing the Django documentation
01-04 Using Codespaces in this course
02 Starting Your Django Project
02-01 Creating a new Django project
02-02 The model view template
02-03 Minimum working page
02-04 Creating your first Django template
03 Django Built-In User Management
03-01 Django admin: Easily visualizing and creating data
03-02 Migrations: Making database changes easy
03-03 User authentication in two simple steps
04 How Django Interacts with Databases
04-01 Introduction to ORMs
04-02 Creating your first model
04-03 Using admin for data creation and manipulation
04-04 Using Django shell for creating and querying data
04-05 </> Code challenge: Adding likes to notes
04-06 Solution: Adding likes to notes
05 Building Dynamic Webpages
05-01 Creating a dynamic template
05-02 Creating your first Django dynamic webpage
05-03 How can Django can list data with just some small changes
05-04 Introduction to Django class-based views: A few classes have the power to change the world
05-05 </> Code challenge: Showing just popular notes
05-06 Solution: Showing just popular notes
06 Building Robust Front-Ends in Django
06-01 Static files in Django
06-02 An HTML skeleton: How to set up a base structure to every Django template
06-03 Its time to add some style
06-04 </> Code challenge: Dividing a template into smaller parts
06-05 Solution: Dividing a template into smaller parts
07 Django Forms: Validation Shouldn’t Be Hard
07-01 Create a webpage
07-02 Understanding how Django handles security in POSTs
07-03 Django forms: Powerful validation with minimal work
07-04 Django forms are useful for layout as well
07-05 Codespaces error and the solution
08 Working with Existing Data
08-01 The U in the CRUD: Updating data
08-02 The D in the CRUD: Deleting data
08-03 </> Code challenge: A button to add a like to a note
08-04 Solution: A button to add a like to a note
09 Using Django to Store and Display User-Specific Data
09-01 How to update data stored in your database
09-02 Template for update
09-03 Endpoint and template for deleting
09-04 </> Code challenge: Mark a note as public or private
09-05 Solution: Mark a note as public or private
10 Login, Logout, and Signup Are Simple
10-01 Adding login and logout pages
10-02 Adding a signup page
10-03 Finishing touches
10-04 </> Code challenge: Create a share link for a public note
10-05 Solution: Create a share link for a public note
11 Conclusion
11-01 Next steps
لتیسیا پورتلا تا زمانی که اشتیاق خود را به برنامه نویسی کشف کرد به عنوان اقیانوس شناس کار می کرد.
لتیسیا تکامل شغلی خود و بسیاری از موضوعات فنی را که در طول مسیر بررسی کرده بود در وبلاگ خود ثبت کرد. او همچنین میزبان Pizza de Dados، اولین پادکست بزرگ در مورد علم داده در برزیل است. او یک علاقهمند به منبع باز است و به ویژه در جامعه پایتون فعال است. لتیسیا خود را گواه زنده قدرت یک جامعه و آنچه می تواند برای یک فرد انجام دهد می داند. وقتی برنامه نویسی نمی کند یا نمی نویسد، خواننده مشتاق است.