Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
Apple Watch به طور مداوم بر بازار ساعتهای هوشمند تسلط دارد. این بیشترین میزان فروش ساعت هوشمند را به خود اختصاص داده و تعداد فروش آن حتی رقبای آنالوگ آن را نیز تحت الشعاع قرار داده است. در این دوره، یاد بگیرید که چگونه یک برنامه بومی برای این ساعت هوشمند بسیار محبوب با استفاده از watchOS 7 و SwiftUI توسعه و استقرار دهید. مربی Steven Lipton نحوه ساخت یک پروژه ساده iOS را گام برمیدارد و مفاهیم کلیدی را در این زمینه قرار میدهد. نحوه ایجاد یک برنامه مستقل مبتنی بر استوری بورد و بدون پایه تلفن را کشف کنید. نحوه کار با SwiftUI را برای ایجاد یک پروژه برنامه از یک پروژه موجود تلفن بیاموزید. به علاوه، نحوه افزودن پیمایش، لیستها، complications، اعلانها، رابط کاربری سفارشی از تاج دیجیتال (ورودی اصلی سختافزار برای Apple Watch) و موارد دیگر را مشاهده کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 بازی جدید برای پوشیدنی ها
_ | 00_02 آنچه شما باید بدانید
01 برنامه Storyboard
_ | 01_01 یک پروژه فقط برای تماشا ایجاد کنید
_ | 01_02 صفحه داستان را طراحی کنید
_ | 01_03 اشیا را به کد متصل کنید
_ | 01_04 کد watchOS را بنویسید
_ | 01_05 کنترل کنندههای ردیف در WatchKit
_ | 01_06 جدول در WatchKit
_ | 01_07 برنامه watchOS خود را اجرا کنید
_ | 01_08 کار با simulator
_ | 01_09 پیمایش در WatchKit
_ | 01_10 Challenge: صفحه رده بندی
_ | 01_11 راه حل: صفحه رده بندی
02 SwiftUI در watchOS
_ | 02_01 شروع یک پروژه تماشای SwiftUI توسط برنامههای افزودنی
_ | 02_02 SwiftUI در watchOS
_ | 02_03 یک رابط تلفن کپی کنید
_ | 02_04 رابط ساعت اضافه کنید
_ | 02_05 پیش نمایش و پیمایش را اضافه کنید
_ | 02_06 ارائه پیمایش
_ | 02_07 دکمهها و اخراجها را اضافه کنید
_ | 02_08 چالش: صفحه رده بندی
_ | 02_09 راه حل: صفحه رده بندی
03 watchOS مشخصات
_ | 03_01 اصلاح کنندههای لیست
_ | 03_02 تاج دیجیتال
_ | 03_03 Haptics
_ | 03_04 ارائه نمایش ها
_ | 03_05 اصلاح کنندههای انیمیشن
_ | 03_06 چالش
_ | 03_07 راه حل
04 عوارض
_ | 04_01 چه عوارضی وجود دارد
_ | 04_02 تصاویر و نمادهای پیچیده پرتاب را اضافه کنید
_ | 04_03 ارائه دهندگان داده
_ | 04_04 یک الگوی عارضه را جمع کنید
_ | 04_05 چالش
_ | 04_06 راه حل
_ | 04_07 الگوهای نمونه را پیکربندی کنید
_ | 04_08 ورودیهای جدول زمانی
_ | 04_09 جدول زمانی را پیکربندی کنید
_ | 04_10 راه اندازی جدول زمانی
05 عوارض SwiftUI
_ | 05_01 الگوهای SwiftUI
_ | 05_02 الگوهای کامل SwiftUI
_ | 05_03 سنج در SwiftUI
_ | 05_04 چندین الگو
_ | 05_05 چالش
_ | 05_06 راه حل
06 اعلان ها
_ | 06_01 اعلانهای کاربر را فشار دهید
_ | 06_02 نمایش اعلان SwiftUI
_ | 06_03 اعلانهای محلی در SwiftUI
_ | 06_04 فشار بار
_ | 06_05 با استفاده از دادههای محموله
_ | 06_06 چالش
_ | 06_07 راه حل
07 نتیجه گیری
_ | 07_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 The new game for wearables
_ 00_02 What you need to know
01 Storyboard Apps
_ 01_01 Create a watch-only project
_ 01_02 Design the storyboard
_ 01_03 Connect objects to code
_ 01_04 Write watchOS code
_ 01_05 Row controllers in WatchKit
_ 01_06 Tables in WatchKit
_ 01_07 Run your watchOS app
_ 01_08 Working with the simulator
_ 01_09 Navigation in WatchKit
_ 01_10 Challenge; Ratings page
_ 01_11 Solution; Ratings page
02 SwiftUI on watchOS
_ 02_01 Starting a SwiftUI watch project by extensions
_ 02_02 SwiftUI on watchOS
_ 02_03 Copy a phone interface
_ 02_04 Add a watch interface
_ 02_05 Add previews and scrolling
_ 02_06 Presenting navigation
_ 02_07 Add buttons and dismissals
_ 02_08 Challenge; Ratings page
_ 02_09 Solution; Ratings page
03 watchOS Specifics
_ 03_01 List modifiers
_ 03_02 Digital crown
_ 03_03 Haptics
_ 03_04 Presenting views
_ 03_05 Animation modifiers
_ 03_06 Challenge
_ 03_07 Solution
04 Complications
_ 04_01 What complications are
_ 04_02 Add launch complication images and symbols
_ 04_03 Data providers
_ 04_04 Populate a complication template
_ 04_05 Challenge
_ 04_06 Solution
_ 04_07 Configure sample templates
_ 04_08 Timeline entries
_ 04_09 Configure timelines
_ 04_10 Launching a timeline
05 SwiftUI Complications
_ 05_01 SwiftUI templates
_ 05_02 SwiftUI full templates
_ 05_03 Gauges in SwiftUI
_ 05_04 Multiple templates
_ 05_05 Challenge
_ 05_06 Solution
06 Notifications
_ 06_01 Push user notifications
_ 06_02 SwiftUI notification views
_ 06_03 Local notifications in SwiftUI
_ 06_04 The push payload
_ 06_05 Using the payload data
_ 06_06 Challenge
_ 06_07 Solution
07 Conclusion
_ 07_01 Next steps
استیو لیپتون نائب رئیس پروژه های ویژه در " آزمایشگاه تجهیزات علمی " ، توسعه دهنده ی بسیار مشتاق اپلیکیشن، نویسنده و مدرس است. وی همچنین یک "پشتیبان فن آوری" ، مولف فنی و بازرس بهداشت می باشد. وی اشتیاق و علاقه ی شدید، و دانش و خلاقیت را بکارمیبرد تا آنها را به طرح ها و نوآوری هایی تبدیل نماید که مردم عاشق خرید آنها هستند. وی چیزهای جالبی خلق می کند. مانند خلق تجهیزات پزشکی یا یک کتاب یا اپلیکیشن iOS ، استیو میخواهد مردم در سرتاسر دنیا به آنچه او خلق می کند چشم بدوزند و هنگام استفاده از آفرینش هایش، شگفتی و شادمانی را احساس نمایند. شما میتوانید کارهای توسعه یافته اش، کتاب هایش و مطالب آموزشی اش را در MakeAppPie.com یا در پادکستش A Slice of App Pie چک نمایید.