Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
معماری اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا دریابید که کاربران شما در مورد جهان چگونه فکر می کنند و آن درسها را به محصول شما منتقل می کنند. در این دوره ، Chris Nodder درک شما از معماری اطلاعات را ایجاد می کند و به شما می آموزد که چگونه می توانید تحقیقات مرتب سازی کارت را انجام دهید تا اطلاعاتی در مورد تعامل کاربر ، تجزیه و تحلیل نتایج و ایجاد یک برنامه معماری اطلاعات معتبر ایجاد کنید. برنامه خود را به منوهای تصفیه شده ، طبقه بندی محتوا و چیدمان صفحه ترجمه کنید. سرانجام ، موفقیت ساختار جدید خود را با مرتب سازی بر روی کارت معکوس و با نظارت بر بازخورد از سیاهههای مربوط به سرور ، جستجوهای سایت و تماس با میز کمک کنید.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 اطلاعات معماری
01-02 با استفاده از پرونده های ورزش
02 معماری اطلاعات چیست؟
02-01 معماری اطلاعات چیست؟
02-02 ایجاد معماری اطلاعات خوب
03 تحقیق برای تعیین معماری اطلاعات
03-01 چرا معماری اطلاعات تحقیق می کند؟
مرتب سازی کارت 03-02 برای تعیین معماری اطلاعات
04 ایجاد و اجرای یک نوع کارت کاغذی
04-01 یافتن اطلاعات برای استفاده در یک نوع کارت
04-02 تصمیم گیری در مورد آنچه در کارت ها می رود
04-03 ساخت کارت
04-04 استخدام شرکت کنندگان
04-05 جلسه را اجرا کنید
04-06 ضبط پاسخ شرکت کنندگان
05 تجزیه و تحلیل مرتب سازی بر روی کارت کاغذ
05-01 دریافت از کارت به دانش
05-02 تجزیه و تحلیل چشم از داده های شما
06 در حال اجرا و تجزیه و تحلیل یک نوع کارت مبتنی بر رایانه
06-01 دسترسی به کاربران از راه دور با انواع آنلاین
06-02 تنظیم یک نوع کارت با استفاده از کارگاه بهینه
06-03 در حال اجرا یک نوع کارت کارگاه بهینه آنلاین
06-04 بررسی آنچه شرکت کنندگان می بینند
06-05 بررسی داده های شما
06-06 با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل داخلی
07 ایجاد معماری اطلاعاتی از تحلیل شما
07-01 با یک ساختار انتزاعی شروع می شود
07-02 ایجاد معماری اطلاعات انتزاعی
07-03 مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوید
07-04 آنالیز مرتب سازی کارت یک روش دقیق نیست
08 اعتبارسنجی معماری اطلاعات با مرتب سازی معکوس
08-01 اطمینان حاصل کنید که ساختار سلسله مراتبی شما صحیح است
08-02 ایجاد و اجرای یک نوع معکوس مبتنی بر کاغذ
08-03 تجزیه و تحلیل یک نوع معکوس مبتنی بر کاغذ
08-04 تفسیر نتایج
09 مرتب سازی معکوس مبتنی بر رایانه
09-01 کاوش در مرتب سازی معکوس مبتنی بر رایانه
09-02 با استفاده از کارگاه بهینه برای مرتب سازی معکوس
09-03 اجرای یک نوع معکوس آنلاین با کارگاه بهینه
09-04 بررسی آنچه شرکت کنندگان می بینند
09-05 تجزیه و تحلیل یک کارگاه بهینه مرتب سازی برعکس
10 از معماری اطلاعات گرفته تا ساختار ناوبری
10-01 رسیدن به ناوبری
10-02 عناصر صفحه استاندارد
10-03 ناوبری مبتنی بر محتوا
10-04 رفتن از معماری اطلاعات به طرح سایت
11 آزمایش که شما آن را درست دریافت کرده اید
11-01 هیچ جایگزینی برای آزمایش قابلیت استفاده وجود ندارد
11-02 بعد از زنده بودن سرور خود را تماشا کنید
12 نتیجه گیری
12-01 با روند کار می کنید
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Architecting information
01-02 Using the exercise files
02 What Is Information Architecture?
02-01 What is information architecture?
02-02 Creating good information architecture
03 Research to Determine Information Architecture
03-01 Why do information architecture research?
03-02 Card sorting to determine information architecture
04 Creating and Running a Paper Card Sort
04-01 Finding the information to use in a card sort
04-02 Deciding what goes on the cards
04-03 Making the cards
04-04 Recruiting participants
04-05 Running the session
04-06 Recording participants’ answers
05 Analyzing a Paper Card Sort
05-01 Getting from cards to knowledge
05-02 Eyeball analysis of your data
06 Running and Analyzing a Computer-Based Card Sort
06-01 Accessing remote users with online sorts
06-02 Setting up a card sort using Optimal Workshop
06-03 Running an online Optimal Workshop card sort
06-04 Reviewing what participants see
06-05 Checking your data
06-06 Using the built-in analysis tools
07 Creating an Information Architecture from Your Analysis
07-01 Starting with an abstract structure
07-02 Creating abstract information architecture
07-03 Problems you might face
07-04 Card sort analysis isnt a precise technique
08 Validating the Information Architecture with Reverse Sorting
08-01 Make sure your hierarchical structure is correct
08-02 Creating and running a paper-based reverse sort
08-03 Analyzing a paper-based reverse sort
08-04 Interpreting the results
09 Computer-Based Reverse Sorting
09-01 Exploring computer-based reverse sorting
09-02 Using Optimal Workshop for reverse sorting
09-03 Running an online reverse sort with Optimal Workshop
09-04 Reviewing what participants see
09-05 Analyzing an Optimal Workshop reverse sort
10 From Information Architecture to Navigation Structure
10-01 Getting to navigation
10-02 Standard page elements
10-03 Content-based navigation
10-04 Going from information architecture to site layout
11 Testing That You Got It Right
11-01 Theres no substitute for usability testing
11-02 Watch your server logs after you go live
12 Conclusion
12-01 Stick with the process
Chris Nodder کاربر و محقق , متخصص UX ، مختصص طراحی تعاملی و نویسنده ی Evil by Design می باشد. او متخصص و محقق طراحی های پویا می باشد. او موسس Chris Nodder Consulting LLC می باشد که به کمپانی های بزرگ و نوپا برای ساخت محصولات مورد پسند کاربران کمک میکند. او قبلا سرپرست گروه Nielsen Norman و قبل آن محقق در Microsoft بود. او داری مدرک M.S در تعامل بین انسان و کامپیوتر و درای B.S در روان شناسی می باشد. او از گسترش word در طراحی user-centered لذت می برد . غیر از کار اصلی او یعنی مربی گری پانصد نفر ، او کنفرانس های زیادی در مورد تجربه ی کاربری در دنیا ارائه داده است . او در مورد تجربه کاربری ، تحقیق و تکنیک های طراحی در QuestionableMethods.com مطالبی می نویسد او هم چنین نویسنده ی Evil By Design می باشد که این کتاب در مورد تکینک های متقاعد کننده می باشد. او شما را دعوت می کند که در سایت evilbydesign.info او را همراهی کنید.