Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
مهم نیست از چه نرمافزاری استفاده میکنید یا محصول نهایی را ایجاد میکنید، همه مدلهای سه بعدی و بستههای رندرینگ، همان مفاهیم اساسی را به اشتراک میگذارند. در این دوره، متخصص George Maestri یک نمای کلی از این مفاهیم و تکنیکهایی که در مورد انواع کارهای هنری سه بعدی اعمال میشود ارائه میدهد: طراحی شخصیتها، عکسهای محصول، انیمیشن، جلوههای بصری و موارد دیگر. او با حرکت در فضای سه بعدی و دستکاری اشیاء موجود، بررسی هندسه و مدلسازی را آغاز میکند و نحوه استفاده از رنگ و بافت را روی سطوح نشان میدهد. سرانجام، او فراتر از تئوری اساسی رندرینگ، ویژگیهای موجود در بیشتر موتورهای تجاری رندرینگ را هم پوشش میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 مفاهیم اصلی مدلسازی سه بعدی و رندرینگ را بیاموزید
_ | 00_02 کار با فایلهای تمرینی
01 درک فضای 3D
_ | 01_01 به آسانی X، Y، Z
_ | 01_02 به صورت سه بعدی حرکت کنید
_ | 01_03 این همه نسبی است
_ | 01_04 اشیاء را تغییر دهید
_ | 01_05 اشیاء را از طریق سلسله مراتب وصل کنید
02 مدلسازی و هندسه سه بعدی
_ | 02_01 هندسه چیست؟
_ | 02_02 سطوح چند ضلعی
_ | 02_03 ایجاد سطوح
_ | 02_04 هندسه خود را برنامه ریزی کنید
_ | 02_05 مجسمهسازی به صورت سه بعدی
03 سطح مبتنی بر پچ
_ | 03_01 انواع منحنی و منحنی
_ | 03_02 سطوح مبتنی بر پچ
_ | 03_03 سطوح Tessellating
04 بافت و مواد
_ | 04_01 ماده چیست؟
_ | 04_02 مبانی سایه بان
_ | 04_03 مواد پیشرفته
_ | 04_04 برجستگی و نقشههای عادی
_ | 04_05 بافت پروژه
_ | نقشه برداری UV 04_06
05 عکس ارائه دهنده
_ | 05_01 ارائه به عنوان عکاسی مجازی
_ | 05_02 مبانی روشنایی برای 3D
_ | 05_03 سایهها و سایه ها
_ | 05_04 غیر مستقیم و بازتاب نور
_ | 05_05 گردش کار روشنایی
_ | 05_06 با دوربین کار کنید
_ | 05_07 نهایی رندرینگ
06 معرفی به مخلوط کن
_ | 06_01 رابط و نمای کلی بلندر
_ | 06_02 بازدیدها و ناوبری در Blender
_ | 06_03 اشیاء را در مخلوط کن انتخاب کنید
_ | 06_04 در مخلوط کن حرکت، چرخش و مقیاس
_ | 06_05 ایجاد سلسله مراتب در Blender
_ | 06_06 رنگ را در مخلوط کن اضافه کنید
_ | 06_07 بافت را در مخلوط کن اضافه کنید
_ | 06_08 افزودن دوربین در Blender
_ | 06_09 نور را در بلندر تنظیم کنید
_ | 06_10 ارائه در بلندر
07 معرفی مایا
_ | 07_01 راه اندازی مایا
_ | 07_02 رابط کاربری و نمای کلی مایا
_ | 07_03 بازدیدها و ناوبری در مایا
_ | 07_04 اشیاء را در مایا انتخاب کنید
_ | 07_05 حرکت، چرخش و مقیاس در مایا
_ | 07_06 ایجاد سلسله مراتب در مایا
_ | 07_07 رنگ را در مایا اضافه کنید
_ | 07_08 افزودن بافت در مایا
_ | 07_09 دوربین را در مایا اضافه کنید
_ | 07_10 نور را در مایا تنظیم کنید
_ | 07_11 ارائه در مایا
08 معرفی 3ds Max
_ | 08_01 3ds Max setup
_ | 08_02 رابط کاربری 3ds Max و نمای کلی
_ | 08_03 بازدیدها و ناوبری در 3ds Max
_ | 08_04 انتخاب اشیاء در 3ds Max
_ | 08_05 در 3ds Max حداکثر حرکت، چرخش و مقیاس را انجام دهید
_ | 08_06 ایجاد سلسله مراتب در 3ds Max
_ | 08_07 رنگ را در 3ds Max اضافه کنید
_ | 08_08 بافت را در 3ds Max اضافه کنید
_ | 08_09 دوربین را در 3ds Max اضافه کنید
_ | 08_10 نورها را در 3ds Max تنظیم کنید
_ | 08_11 ارائه در 3ds Max
09 معرفی سینما 4D
_ | 09_01 Cinema 4D رابط و بررسی اجمالی
_ | 09_02 بازدیدها و ناوبری در سینما 4D
_ | 09_03 اشیاء را در Cinema 4D انتخاب کنید
_ | 09_04 حرکت، چرخش و مقیاس در سینما 4D
_ | 09_05 ایجاد سلسله مراتب در سینما 4D
_ | 09_06 در سینما 4D رنگ و بافت اضافه کنید
_ | 09_07 نور را در سینما 4D تنظیم کنید
_ | 09_08 افزودن دوربین در سینما 4D
_ | 09_09 ارائه در سینما 4D
10 نتیجه گیری
_ | 10_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_| 00_01 Learn the core concepts of 3D modeling and rendering
_| 00_02 Working with the exercise files
01 Understanding 3D Space
_| 01_01 As easy as X, Y, Z
_| 01_02 Navigate in 3D
_| 01_03 It's all relative
_| 01_04 Transform objects
_| 01_05 Connect objects through hierarchies
02 Modeling and 3D Geometry
_| 02_01 What is geometry?
_| 02_02 Polygonal surfaces
_| 02_03 Build up surfaces
_| 02_04 Plan your geometry
_| 02_05 Sculpt in 3D
03 Patch-Based Surfaces
_| 03_01 Curves and curve types
_| 03_02 Patch-based surfaces
_| 03_03 Tessellating surfaces
04 Textures and Materials
_| 04_01 What is a material?
_| 04_02 Basics of shaders
_| 04_03 Advanced materials
_| 04_04 Bumps and normal maps
_| 04_05 Project textures
_| 04_06 UV mapping
05 Rendering Images
_| 05_01 Rendering as virtual photography
_| 05_02 Basics of lighting for 3D
_| 05_03 Shadows and shading
_| 05_04 Indirect and bounce light
_| 05_05 Lighting workflow
_| 05_06 Work with camera
_| 05_07 Final rendering
06 Introduction to Blender
_| 06_01 Blender interface and overview
_| 06_02 Viewports and navigation in Blender
_| 06_03 Select objects in Blender
_| 06_04 Move, rotate, and scale in Blender
_| 06_05 Creating hierarchies in Blender
_| 06_06 Add color in Blender
_| 06_07 Add texture in Blender
_| 06_08 Add cameras in Blender
_| 06_09 Set up lights in Blender
_| 06_10 Render in Blender
07 Introduction to Maya
_| 07_01 Maya setup
_| 07_02 Maya interface and overview
_| 07_03 Viewports and navigation in Maya
_| 07_04 Select objects in Maya
_| 07_05 Move, rotate, and scale in Maya
_| 07_06 Creating hierarchies in Maya
_| 07_07 Add color in Maya
_| 07_08 Add texture in Maya
_| 07_09 Add cameras in Maya
_| 07_10 Set up lights in Maya
_| 07_11 Rendering in Maya
08 Introduction to 3ds Max
_| 08_01 3ds Max setup
_| 08_02 3ds Max interface and overview
_| 08_03 Viewports and navigation in 3ds Max
_| 08_04 Selecting objects in 3ds Max
_| 08_05 Move, rotate, and scale in 3ds Max
_| 08_06 Create hierarchies in 3ds Max
_| 08_07 Add color in 3ds Max
_| 08_08 Add texture in 3ds Max
_| 08_09 Add cameras in 3ds Max
_| 08_10 Set up lights in 3ds Max
_| 08_11 Rendering in 3ds Max
09 Introduction to Cinema 4D
_| 09_01 Cinema 4D interface and overview
_| 09_02 Viewports and navigation in Cinema 4D
_| 09_03 Select objects in Cinema 4D
_| 09_04 Move, rotate, and scale in Cinema 4D
_| 09_05 Create hierarchies in Cinema 4D
_| 09_06 Add color and textures in Cinema 4D
_| 09_07 Set up lights in Cinema 4D
_| 09_08 Add cameras in Cinema 4D
_| 09_09 Rendering in Cinema 4D
10 Conclusion
_| 10_01 Next steps
جورج ماستری یک کارگردان و تولیده کننده انیمیشن در لس انجلس است. مشتری های او شامل "دیزنی" و "کمدی سنترال" هستند. جرج ماستری یک کارگردان و تولید کننده انیمیشن ساکن لس انجلس است. او چند کتاب درمورد 3D کاراکتر انیمیشن ، از جمله دیجیتال کاراکتر انیمیشن (New Riders)، و مایا در یک نگاه (Sybex Books) نوشته است. اعتبارات او شامل فعالیت برای استودیوهایی نظیر Nickelodeon، دیزنی، Warner Brothers و کمدی سنترال است.