Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
در پشت هر محصول موفق فنآوری، دست راهنمای مدیر محصول قرار دارد. مدیران محصولات رهبران مهمی هستند که همه جنبههای توسعه محصول، از ایجاد تجارت تا تصمیم گیری در مورد بازنشستگی محصول و تصمیم گیری را با یکدیگر هماهنگ میکنند. در این دوره، مدرس کارمندان اصلی و مدیر اصلی محصولات قبلی ادوب، Doug Winnie، یک نمای کلی از مدیریت محصول را ارائه میدهد و شما را در شش مرحله از چرخه عمر محصول (PLC) هدایت میکند: تحقیق، برنامه ریزی، ساخت، انتشار، اصلاح و بازنشستگی . وی همچنین فعالیتهای روزانه یک مدیر محصول را توضیح میدهد، شما را با اعضای تیم محصول آشنا میکند، راههای تعاملی را برای کمک به تعریف محصول شما قدم میگذارد و مهارتهایی را که مدیر محصول برای موفقیت لازم دارد، بیان میکند. خواه بخواهید مدیر محصول شوید یا به سادگی عضوی بهتر از یک تیم محصول شوید، این دوره به شما کمک میکند تا درک کنید که چگونه یک فرآیند خوب محصولات بهتر را به زندگی میآورد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 مدیر محصول شوید
01 مدیریت محصول چیست؟
_ | 01_01 انواع محصولات
_ | 01_02 محصول در برابر پروژه
_ | 01_03 صنعت چگونه بر مدیریت محصول تأثیر میگذارد
02 مدیر محصول چه کاری انجام میدهد؟
_ | 02_01 همه چیز درباره یک مدیر محصول
_ | 02_02 منجر به نفوذ به عنوان مدیر محصول
_ | 02_03 تیم اصلی مدیریت محصول شما
_ | 02_04 تیم مدیریت محصول گسترده شما
_ | 02_05 ساخت محصولات با agile یا waterfall
_ | 02_06 چرخه عمر محصول شما
_ | 02_07 چرخه عمر محصول خود را مدیریت کنید
03 تحقیق
_ | 03_01 یک برنامه تحقیقاتی قوی تهیه کنید
_ | 03_02 مثالهای طرح تحقیق
_ | 03_03 جلسه مشتری تحقیق درباره محصول را برنامه ریزی کنید
_ | 03_04 جلسه مشتری تحقیق درباره محصول را باز کنید
_ | 03_05 ایده محصول خود را به مشتری ارائه دهید
_ | 03_06 خلاصه یافتههای جلسه مشتری
_ | 03_07 یافتههای جلسه مشتری خود را ارائه دهید
04 برنامه
_ | 04_01 نسخهها، نسخهها و نسخههای اسپرینت را شناسایی کنید
_ | 04_02 اسپرینتهای محصول خود را تعریف کنید
_ | 04_03 ویژگیهای محصول را در اولویت قرار دهید
_ | 04_04 الزامات و داستانهای محصول را ایجاد کنید
_ | 04_05 برنامه محصول خود را مرور کنید
05 ساخت
_ | 05_01 با استفاده از یک نمودار متمرکز بر پیشرفت نظارت کنید
_ | 05_02 با استفاده از نمودار متغیر مشکلات را شناسایی کنید
_ | 05_03 محصول خود را با کاربران آزمایش کنید
_ | 05_04 محصول خود را برای عرضه گواهی کنید
06 آزاد
_ | 06_01 بازار فروش خود را تعریف کنید
_ | 06_02 محصول خود را به سمت Personas قرار دهید
_ | 06_03 محصول خود را عرضه کنید
07 اصلاح کنید
_ | 07_01 با کاربران و غیر کاربران خود صحبت کنید
_ | 07_02 ارزیابی تجزیه و تحلیل استفاده از محصول
_ | 07_03 از امتیازات خالص تبلیغ کننده استفاده کنید
_ | 07_04 برنامه ریزی برای به روزرسانیهای محصول
08 بازنشسته
_ | 08_01 وقتی زمان بازنشستگی یک محصول است
09 نتیجه گیری
_ | 09_01 ورود به مدیریت محصول بیشتر است
00 Introduction
_ 00_01 Become a product manager
01 What Is Product Management
_ 01_01 Types of products
_ 01_02 Product versus project
_ 01_03 How the industry impacts product management
02 What Does a Product Manager Do
_ 02_01 All about a product manager
_ 02_02 Leading through influence as a product manager
_ 02_03 Your core product management team
_ 02_04 Your extended product management team
_ 02_05 Build products with agile or waterfall
_ 02_06 Your product life cycle
_ 02_07 Manage your product lifecycle
03 Research
_ 03_01 Develop a strong research plan
_ 03_02 Research plan examples
_ 03_03 Plan a product research customer meeting
_ 03_04 Open a product research customer meeting
_ 03_05 Pitch your product idea to the customer
_ 03_06 Summarize customer meeting findings
_ 03_07 Present your customer meeting findings
04 Plan
_ 04_01 Identify versions, releases, and sprints
_ 04_02 Define your product sprints
_ 04_03 Prioritize product features
_ 04_04 Create product requirements and stories
_ 04_05 Review your product plan
05 Build
_ 05_01 Monitor progress using a burndown chart
_ 05_02 Identify issues using a burndown chart
_ 05_03 Test your product with users
_ 05_04 Certify your product for release
06 Release
_ 06_01 Define your go-to market
_ 06_02 Position your product to personas
_ 06_03 Release your product
07 Refine
_ 07_01 Talk to your users and non-users
_ 07_02 Evaluate product usage analytics
_ 07_03 Use Net Promoter Scores
_ 07_04 Planning product updates
08 Retire
_ 08_01 When it`s time to retire a product
09 Conclusion
_ 09_01 Going deeper into product management
داگ وینی ، نویسنده اصلی و مبلغ تدریس تکنولوژی در linkedIn است که تمرکز اصلی او روی علوم کامپیوتر، موضوعات برنامه نویسی پایه و زمینه های مربوط به تکنولوژی است. داگ در LinkedIn، Lynda.com، Adobe، و بسیاری شرکت های دیگر فعالیت کرده است تا از طریق آموزش، مدیریت محصول و توسعه تعاملی به طراحان و تولید کنندگان کمک کند. داگ دو بار برای جایزه Webby به خاطر پروژه های تعاملی در زمینه صنعت "نور و جادو" ، نامزد شده است و چندین کتاب برای آموزش کد نویسی به مبتدیان نوشته است. وقتی داگ مشغول تدریس برنامه نویسی و فن آوری نیست، یک gamer و سازنده avid و وزنه بردار است. او همچنین هاکی و چوگان بازی می کند. داگ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا زندگی می کند. می توانید از طریق آدرس تویتر@sfdesigner، و لینکداین linkedin.com/in/sfdesigner و یا وب سایت www.dougwinnie.com به او دسترسی پیدا کنید.