Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
هنگامی که شما نیاز به یک مفهوم جدید Swift دارید یا یک نمونه اولیه را به مشتری میدهید، Swift Playgrounds environment یک محیط توسعه از Apple میتواند به شما کمک کند به سرعت نتایج مورد نیاز خود را در iPad یا MacBook خود بدست آورید. در این دوره، Steven Lipton نشان میدهد که چگونه میتوانید از تمام توان Swift Playgrounds در Xcode و iPad استفاده کنید تا به سرعت نمونهسازی و ارائه ایدههای خود و همچنین playground book را ایجاد کنید. او نحوه صحیح نوشتن کد در iPad playgrounds را بدون صفحه کلید، اشکال زدایی و تست کد، فوراً با ظاهر سریع، ساختن ارائههای تعاملی با نمای زنده در UIKit و SwiftUI نشان میدهد و از قالببندی و نشانه گذاری غنی استفاده میکند تا playground شما براق و حرفهای به نظر برسد. او برای پایان دادن به این دوره، چگونگی جمع آوری یک playground book را برای ارائه نشان میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 زمین بازی برای جوانب مثبت
_ | 00_02 آنچه باید بدانید
_ | 00_03 استفاده از فایلهای تمرینی
01 معرفی زمینهای بازی
_ | 01_01 زمینهای بازی Xcode و iPad Swift
_ | 01_02 قالب باز و کد
_ | 01_03 ویرایش در زمینهای بازی iPad
_ | 01_04 اضافه کردن زمینهای بازی iPad Swift
_ | 01_05 کد یک کتاب بازی iPad را کد کنید
_ | 01_06 یک زمین بازی iPad را اجرا کنید
_ | 01_07 پوشه ویرایش کتابهای زمین بازی
_ | 01_08 یک زمین بازی Xcode ایجاد کنید
_ | 01_09 یک زمین بازی Xcode را اجرا کنید
_ | 01_10 نگاه سریع
_ | 01_11 چالش: مدل پیتزا
_ | 01_12 راه حل: مدل پیتزا
02 UI را در بازدیدهای زنده اضافه کنید
_ | 02_01 زمین بازیهای iPad را کپی و تغییر نام دهید
_ | 02_02 نمای زنده برای UIKit
_ | 02_03 قاب در زمینهای بازی
_ | 02_04 طرحبندی خودکار
_ | 02_05 کنترلرهای مشاهده جدول
_ | 02_06 کنترل کنندههای ناوبری
_ | 02_07 چالش
_ | 02_08 راه حل
زمینهای بازی Xcode 03
_ | 03_01 منابع تصویری را اضافه کنید
_ | 03_02 کد را به منابع تبدیل کنید
_ | 03_03 وارد کردن منابع و داده ها
_ | 03_04 صفحه جدید زمین بازی
_ | 03_05 منابع و محدوده زمین بازی
_ | 03_06 اشکال زدایی با نگاه سریع
_ | 03_07 چالش: انتخاب منو
_ | 03_08 راه حل: انتخاب منو
04 زمین بازی iPad
_ | 04_01 فایل در iPad
_ | 04_02 منابع را اضافه کنید
_ | 04_03 صفحه جدید زمین بازی
_ | 04_04 منابع را اضافه کنید
_ | 04_05 صادرات زمین بازی
_ | 04_06 مستندات و راهنما
_ | 04_07 اشکال زدایی با زمین بازی iPad نگاه سریع
_ | 04_08 از وضعیت ارزیابی استفاده کنید
_ | 04_09 چالش
_ | 04_10 راه حل
05 SwiftUI در زمینهای بازی
_ | 05_01 نمایش زنده برای SwiftUI
_ | 05_02 Basic SwiftUI
_ | 05_03 در زمینهای بازی SwiftUI لیست کنید
_ | 05_04 از منابع استفاده کنید
_ | 05_05 از منابع تصویر استفاده کنید
_ | مدلهای 05_06 در زمینهای بازی Swift UI
_ | 05_07 چالش
_ | راه حل 05_08
06 قالببندی و نشانه گذاری
_ | 06_01 قالب گذاری
_ | 06_02 گلوله و لیست
_ | 06_03 نشانه گذاری بر روی iPad
_ | 06_04 نشانه گذاری در وضعیت ارزیابی
_ | 06_05 نشانه گذاری در راهنما
_ | 06_06 پیوندها و پیمایش مارک را اضافه کنید
_ | 06_07 مخفی کردن کد
_ | 06_08 بلوک کد قابل ویرایش
_ | 06_09 کد تعاملی
_ | 06_10 تکمیل کد
_ | 06_11 چالش
_ | 06_12 راه حل
07 کتاب بازی
_ | 07_01 ساختار کتاب
_ | 07_02 ساختار کتاب را اضافه کنید
_ | 07_03 منابع را اضافه کنید
_ | 07_04 ماژولها را اضافه کنید
_ | 07_05 مانیفیست کتاب ایجاد کنید
_ | 07_06 فصل تجلی مییابد
_ | 07_07 صفحه نمایان میشود
_ | 07_08 کتاب را آزمایش و اشکال زدایی کنید
_ | 07_09 صفحات نمایش زنده
_ | 07_10 از برشهای HTML استفاده کنید
_ | 07_11 از برشهای محافظ Swift استفاده کنید
_ | 07_12 چالش
_ | 07_13 راه حل
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Playgrounds for the pros
_ 00_02 What you should know
_ 00_03 Using the exercise files
01 Introducing Playgrounds
_ 01_01 The Xcode and iPad Swift playgrounds
_ 01_02 Open and code with templates
_ 01_03 Editing in iPad playgrounds
_ 01_04 Adding Swift iPad playgrounds
_ 01_05 Code an iPad playground book
_ 01_06 Run an iPad playground
_ 01_07 The Edits folder of playground books
_ 01_08 Create an Xcode playground
_ 01_09 Run an Xcode playground
_ 01_10 Quick Look
_ 01_11 Challenge; Pizza model
_ 01_12 Solution; Pizza model
02 Add UI in Live Views
_ 02_01 Duplicate and rename iPad playgrounds
_ 02_02 Live view for UIKit
_ 02_03 Frames in playgrounds
_ 02_04 Auto layout
_ 02_05 Table view controllers
_ 02_06 Navigation controllers
_ 02_07 Challenge
_ 02_08 Solution
03 Xcode Playgrounds
_ 03_01 Add image resources
_ 03_02 Convert code to sources
_ 03_03 Import sources and data
_ 03_04 New playground pages
_ 03_05 Playground sources and scope
_ 03_06 Debug with Quick Look
_ 03_07 Challenge; Menu selection
_ 03_08 Solution; Menu selection
04 iPad Playgrounds
_ 04_01 Files in iPad
_ 04_02 Add resources
_ 04_03 New playground pages
_ 04_04 Add sources
_ 04_05 Exporting playgrounds
_ 04_06 Documentation and help
_ 04_07 Debug with iPad playground Quick Look
_ 04_08 Use assessment status
_ 04_09 Challenge
_ 04_10 Solution
05 SwiftUI in Playgrounds
_ 05_01 Live view for SwiftUI
_ 05_02 Basic SwiftUI
_ 05_03 List in SwiftUI playgrounds
_ 05_04 Use sources
_ 05_05 Use image resources
_ 05_06 Models in Swift UI playgrounds
_ 05_07 Challenge
_ 05_08 Solution
06 Formatting and Markup
_ 06_01 Formatting markup
_ 06_02 Bullets and lists
_ 06_03 Markup on iPad
_ 06_04 Markup in assessment status
_ 06_05 Markup in Help
_ 06_06 Add markup links and navigation
_ 06_07 Hide code
_ 06_08 Editable code blocks
_ 06_09 Interactive code
_ 06_10 Code completion
_ 06_11 Challenge
_ 06_12 Solution
07 Playground Books
_ 07_01 Book structure
_ 07_02 Add book structure
_ 07_03 Add resources
_ 07_04 Add modules
_ 07_05 Create book manifests
_ 07_06 Chapter manifests
_ 07_07 Page manifests
_ 07_08 Test and debug the book
_ 07_09 Live view pages
_ 07_10 Use HTML cutscenes
_ 07_11 Use Swift cutscenes
_ 07_12 Challenge
_ 07_13 Solution
08 Conclusion
_ 08_01 Next steps
استیو لیپتون نائب رئیس پروژه های ویژه در " آزمایشگاه تجهیزات علمی " ، توسعه دهنده ی بسیار مشتاق اپلیکیشن، نویسنده و مدرس است. وی همچنین یک "پشتیبان فن آوری" ، مولف فنی و بازرس بهداشت می باشد. وی اشتیاق و علاقه ی شدید، و دانش و خلاقیت را بکارمیبرد تا آنها را به طرح ها و نوآوری هایی تبدیل نماید که مردم عاشق خرید آنها هستند. وی چیزهای جالبی خلق می کند. مانند خلق تجهیزات پزشکی یا یک کتاب یا اپلیکیشن iOS ، استیو میخواهد مردم در سرتاسر دنیا به آنچه او خلق می کند چشم بدوزند و هنگام استفاده از آفرینش هایش، شگفتی و شادمانی را احساس نمایند. شما میتوانید کارهای توسعه یافته اش، کتاب هایش و مطالب آموزشی اش را در MakeAppPie.com یا در پادکستش A Slice of App Pie چک نمایید.