Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
ایجاد حروف برای کتابهای کمیک تنها در مورد ثبت لحن این کلمات نیست (از بلندترین فریاد تا نرمترین نجوا) یا صدای صداهایی که ساخته میشود (مثل BANG یا POW) نیست. همچنین در مورد درک ساختار کمیک است: یک قالب داستان پردازی منحصر به فرد که خوانندگان را بخش به بخش در هر صفحه و از طریق داستان سوق میدهد.
این دوره بر اساس طرز فکر کردن در مورد حروف و چگونگی اجرای دید در Adobe Illustrator، فرایند lettering برای کمیکها را بازسازی میکند. هنرمند حرفهای John Roshell با تاریخچه کوتاهی از کمیکها شروع میکند و سپس به طراحی بالنهای کلمات، نوع بیان، نوشتن شرح تصاویر و جلوههای صوتی میپرد. در پایان دوره، او برخی دانش اولیه اصلی تجارت را تحت تأثیر قرار میدهد، بنابراین اعضا میفهمند که چگونه میتوانند با سایر هنرمندان و ناشران همکاری کنند.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 خوش آمدید
_ | 00_02 آنچه باید قبل از تماشای این دوره بدانید
_ | 00_03 با استفاده از فایلهای تمرینی
01 بررسی اجمالی
_ | 01_01 هدف اصلی: داستان پردازی
_ | 01_02 تاریخچه مختصری از نامه نویسی در کتابهای طنز
_ | 01_03 ابزار و پیش نیازها
_ | 01_04 آماده شدن به نامه
02 بالن کلمه
_ | 02_01 ترتیب یک خط گفتگو
_ | 02_02 سنن تایپی
_ | 02_03 رسم یک بادکنک اساسی
_ | 02_04 کشیدن دم
_ | 02_05 پیوستن به دم و بادکنک با پنل Pathfinder
_ | 02_06 پیوستن به دم و بادکنک با روش لایه
_ | 02_07 بادکنک و ماسک
_ | 02_08 کار با حروف کوچک
03 نوع درمان
_ | 03_01 تأکید کلمات با ابزار تایپوگرافی
_ | 03_02 تأکید کلمات در سبک جلوه دادن صدا
_ | 03_03 ایجاد یک بادکنک پشت سر هم
_ | 03_04 ایجاد یک بادکنک پشت سر هم
_ | 03_05 قرار گرفتن در نقاط تنگ
04 عنوان و سایر سبکهای بالون
_ | 04_01 بادکنک فکر
_ | 04_02 بادکنکهای زمزمه
_ | 04_03 بادکنک ضعیف یا تخریب
_ | 04_04 بادکنک برقی و رادیویی
_ | 04_05 صداهای ویژه
_ | 04_06 زیرنویس Voiceover
_ | 04_07 زیرنویس ها
05 جلوههای صوتی کتاب طنز
_ | 05_01 ایجاد جلوه صوتی اساسی
_ | 05_02 تقویت صداها با اثر Free Distort
_ | 05_03 اضافه کردن اثرات رئوس مطالب stroke
_ | 05_04 ایجاد یک جلوه صوتی بزرگ و توخالی
_ | 05_05 ایجاد یک پالت جلوه صوتی
06 لمس پایان
_ | 06_01 طراحی یک عنوان، اعتبار و یک برچسب
_ | 06_02 ایجاد علائم
_ | 06_03 افزودن رنگ
_ | 06_04 به پشت صفحه نگاه میکنید
_ | 06_05 ریتم و قوام
07 خروجی نهایی
_ | 07_01 ایجاد اثبات PDF
_ | 07_02 بیش از حد چاپ کردن و استفاده از سیاهان پولدار
_ | 07_03 تولید فایلهای خروجی
_ | 07_04 آهنگسازی اساسی در InDesign
08 نتیجه گیری
_ | 08_01 شارژ برای خدمات شما
_ | 08_02 حرفهای بودن
_ | 08_03 نتیجه گیری
00 Introduction
_| 00_01 Welcome
_| 00_02 What you should know before watching this course
_| 00_03 Using the exercise files
01 Overview
_| 01_01 The main goal: Storytelling
_| 01_02 A brief history of lettering in comic books
_| 01_03 Tools and prerequisites
_| 01_04 Getting ready to letter
02 Word Balloons
_| 02_01 Arranging a line of dialogue
_| 02_02 Typographic traditions
_| 02_03 Drawing a basic balloon
_| 02_04 Drawing a tail
_| 02_05 Joining tails and balloons with the Pathfinder panel
_| 02_06 Joining tails and balloons with the layer method
_| 02_07 Butting and masking balloons
_| 02_08 Working in lowercase
03 Type Treatment
_| 03_01 Emphasizing words with typography tools
_| 03_02 Emphasizing words in a sound effect style
_| 03_03 Creating a jagged burst balloon
_| 03_04 Creating a double-outline burst balloon
_| 03_05 Fitting into tight spots
04 Captions and Other Balloon Styles
_| 04_01 Thought balloons
_| 04_02 Whisper balloons
_| 04_03 Weak or "deflated" balloons
_| 04_04 Electric and radio balloons
_| 04_05 Special voices
_| 04_06 Voiceover captions
_| 04_07 Narrative captions
05 Comic Book Sound Effects
_| 05_01 Creating a basic sound effect
_| 05_02 Enhancing sounds with the Free Distort effect
_| 05_03 Adding outline stroke effects
_| 05_04 Creating a large, hollow sound effect
_| 05_05 Creating a sound effect palette
06 Finishing Touches
_| 06_01 Designing a title, credits, and a tagline
_| 06_02 Creating signage
_| 06_03 Adding color
_| 06_04 Looking back over the page
_| 06_05 Rhythm and consistency
07 Final Output
_| 07_01 Creating PDF proofs
_| 07_02 Overprinting and using rich blacks
_| 07_03 Generating output files
_| 07_04 Basic compositing in InDesign
08 Conclusion
_| 08_01 Charging for your services
_| 08_02 Being professional
_| 08_03 Conclusion
جان "جی جی" روشل ، "آقای Fontastic" شرکت Comicraft ، یک طراح آرم/حروف و هنرمند حرفهای برای کتابهای طنز است.
وی استفاده از Macintosh را در سال 1988 شروع كرد. با ریچارد استاركینگ ، بنیانگذار Comicraft ، او در بسیاری از فنون رایانه ای كه امروزه برای ارسال كتاب های طنز استفاده می شود ، پیشگام بود.
او همچنین مسئول ایجاد صدها نوع شخصیتی را که هم اکنون Comicraft برای بسیاری از کمیکهای پرفروش آمریکا از جمله Spider-Man ، Superman و X-Men استفاده میشود را به عهده دارد.
او آرمها و مجموعههای شومیز/گالینگور تجاری (از جمله مجموعه های Astro City ، Daredevil: Visionaries ، Danger Girl: The Ultimate Collection و Spider-Man: Blue) را طراحی کرده و شبکه وب سایتها Active Images را ایجاد و نگهداری می کند.