Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
آیا شما یک ویرایشگر ویدیو یا colorist حرفهای هستید که به دنبال تسلط بر مهارتهای خود در DaVinci Resolve هستید؟ این نرمافزار محبوب همه چیزهایی را که نیاز دارید ترکیب میکند - ویرایش، تصحیح رنگ، جلوههای بصری، گرافیکهای متحرک، و پستولید صوتی - را در یک ابزار واحد و با کاربری آسان ترکیب میکند. اما با روشهای بسیار مختلف برای حل یک مشکل، سخت است که بدانید کدام راه حل را باید انتخاب کنید. در این دوره آموزشی، مربی Patrick Inhofer شما را از طریق تعدادی از مشکلات رایج تصویر همراه با موثرترین راه حل های روی صفحه نمایش راهنمایی می کند.
راهبردهای عملی برای سرعت بخشیدن به گردش کار ویرایش خود را با رویکردی جدید برای حل مسئله بررسی کنید. در مورد رفتارهای خودکار و مهارت های مدیریت رنگ که می توانید در پروژه بعدی خود استفاده کنید، بیاموزید. او طیف گستردهای از راهحلها را برای حل برخی از رایجترین مشکلاتی که احتمالاً با آنها روبرو میشوید، مانند درجهبندی رنگ، ردیابی، بزرگنمایی، پوشش، جلوههای سرعت، و کنترل اشباع، برجستهسازیها و سایهها به شما نشان میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[FARSI]
01 مقدمه
01-01 چند راه حل برای حل مشکلات روزمره چیست؟
01-02 درباره این سریال
01-03 استفاده از فایل های تمرین
02 رفتار خودکار که سرعت کار در DaVinci Resolve را افزایش می دهد
02-01 از پیش تنظیمات تنظیم پروژه اصلی
02-02 نحوه انتقال تنظیمات پروژه به پایگاه داده های جدید
02-03 نحوه انتقال تنظیمات برگزیده کاربر به یک رایانه جدید
02-04 سفارشی سازی صفحه کلید: از کدام صفحه کلید پیش فرض باید استفاده کنید؟
02-05 مطمئن شوید که Resolve هنگام نصب مجدد، LUT های شما را حذف نمی کند
02-06 چگونه می توانم نام کلیپ های ویدئویی را بر اساس صحنه، عکس و عکس تغییر دهم؟
02-07 کجا می توانم از متغیرهای فراداده استفاده کنم؟
02-08 به سرعت کلیپ ها را در جدول زمانی خود بر اساس ابرداده پیدا کنید
02-09 یک فایل متنی از Offline Media را برای ارسال به مشتری خود صادر کنید
02-10 عکسهای درجهبندی رنگی اصلاحشده اخیر را برای تحویل صادر کنید
02-11 مقیاس بندی تصویر: ترکیب و مطابقت با اندازه های فریم
02-12 مقیاس تصویر: مانیتورینگ دوگانه خارجی تصاویر HD و UHD
02-13 چرا کنترل کنتراست نقاط برجسته و سایه های شما را از بین می برد
02-14 جدول زمانی خود را در Media Pool بیابید
02-15 Camera Raw: گردش کار
02-16 Camera Raw: تنظیم رفتارهای پیش فرض
02-17 Camera Raw: نادیده گرفتن تنظیمات در سطح پروژه
02-18 Camera Raw: نکات و ترفندهای مجموعه
02-19 زوم پویا: حرکت و اسکن خودکار
02-20 ردیابی اشیاء: مقدمه ای بر Cloud Tracker
02-21 ردیابی اشیاء: تکنیک های پیشرفته Cloud Tracker
02-22 ردیابی اشیاء: مقدمه ای بر ردیابی مبتنی بر نقطه
02-23 ردیابی اشیاء: گیره در مقابل تنظیمات قاب
02-24 ردیابی اشیاء: تعاملات پنجره برق
02-25 ماسک جادویی: مقدمه
03 مقدمه ای برای حل مدیریت رنگ (RCM)
03-01 مدیریت رنگ حل (RCM) چیست؟
03-02 شروع به کار با RCM به روش آسان
03-03 برچسب گذاری فیلم خود برای مدیریت رنگ Resolve
03-04 RCM و فیلم خام: چگونه کار می کند؟
03-05 RCM: هشدارها و خطاها
04 مشکلات رایج، راه حل های متعدد
04-01 تغییرات سرعت: یک کلیک و انجام شد
04-02 تغییرات سرعت: مناسب برای پر کردن
04-03 تغییرات سرعت: سرعت متغیر قسمت 1
04-04 تغییرات سرعت: سرعت متغیر قسمت 2
04-05 تغییرات سرعت: اضافه کردن تخمین حرکت
04-06 Saturation: استفاده از منحنی های sat و lum
04-07 Saturation: استفاده از منحنی های سفارشی
04-08 Saturation: با استفاده از Color Warper
04-09 Saturation: تکنیک های پیشرفته Color Warper
04-10 Saturation: درک پالت HDR
04-11 Saturation: تنظیمات اشباع طبیعی هدفمند
04-12 نقاط برجسته و سایه: محفظه روشنایی
04-13 نقاط برجسته و سایه ها: چرخ های اولیه
04-14 نکات برجسته و سایه ها: عملیات
04-15 نقاط برجسته و سایه: منحنی های سفارشی
04-16 نقاط برجسته و سایه: چرخ های HDR
04-17 نقاط برجسته، سایه ها و اشباع: گردش کار مدیریت شده با رنگ
05 نتیجه گیری
05-01 منابع اضافی و خداحافظ
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 What are some solutions to everyday Resolve problems?
01-02 About this series
01-03 Using the exercise files
02 Automatic Behaviors That Speed Up Working in DaVinci Resolve
02-01 Master project setting presets
02-02 How to move project settings into new databases
02-03 How to move user preferences to a new computer
02-04 Keyboard customizations: Which default keyboard should you use?
02-05 Make sure Resolve doesnt delete your LUTs when reinstalling
02-06 How do I rename video clips based on scene, shot, and take?
02-07 Where can I use metadata variables?
02-08 Quickly find clips in your timeline based on metadata
02-09 Export a text file of Offline Media to send to your client
02-10 Export recently modified color graded shots for delivery
02-11 Image scaling: Mixing and matching frame sizes
02-12 Image scaling: External dual monitoring HD and UHD images
02-13 Why contrast control rolls off your highlights and shadows
02-14 Find your timelines in the Media Pool
02-15 Camera Raw: The workflow
02-16 Camera Raw: Setting default behaviors
02-17 Camera Raw: Overriding project-level settings
02-18 Camera Raw: On set tips and tricks
02-19 Dynamic zoom: Automated pan and scan
02-20 Tracking objects: Introduction to the Cloud Tracker
02-21 Tracking objects: Advanced Cloud Tracker techniques
02-22 Tracking objects: Introduction to point-based tracking
02-23 Tracking objects: Clip vs. frame adjustments
02-24 Tracking objects: Power window interactions
02-25 Magic mask: An introduction
03 An Introduction to Resolve Color Management (RCM)
03-01 What is Resolve color management (RCM)?
03-02 Getting started with RCM the easy way
03-03 Tagging your footage for Resolve color management
03-04 RCM and raw footage: How does it work?
03-05 RCM: Warnings and gotchas
04 Common Problems, Multiple Solutions
04-01 Speed changes: One click and done
04-02 Speed changes: Fit to Fill
04-03 Speed changes: Variable speed, part 1
04-04 Speed changes: Variable speed, part 2
04-05 Speed changes: Adding motion estimation
04-06 Saturation: Using sat and lum curves
04-07 Saturation: Using custom curves
04-08 Saturation: Using the Color Warper
04-09 Saturation: Advanced Color Warper techniques
04-10 Saturation: Understanding the HDR palette
04-11 Saturation: Targeted natural saturation adjustments
04-12 Highlights and shadows: The brightness container
04-13 Highlights and shadows: Primary wheels
04-14 Highlights and shadows: Operations
04-15 Highlights and shadows: Custom curves
04-16 Highlights and shadows: HDR wheels
04-17 Highlights, shadows, and saturation: Color managed workflows
05 Conclusion
05-01 Additional resources and goodbye
پاتریک اینهوفر، یک نقاش حرفهای و مالک Fini.tv است. یک کهنه کار با 20 سال تجربه کار در خانه های پست شهر نیویورک با تولیدات با بودجه کم و متوسط تحویل داده می شود. او در زمینه فیلم ، مستند ، سریال تلویزیونی و فیلمهای شرکتی کار می کند - و برای کارگردانان Barry Levinson, Bruce Sinofsky و Dorothy Lyman درجه بندی کرد. پاتریک، وب سایت درجه بندی رنگ TaoOfColor.com را تاسیس کرد و یک خبرنامه صنعت آزاد به نام "The Tao Colorist" منتشر کرد. در سال 2012 او MixingLight.com را راه اندازی کرد. پاتریک استاد کمکی در دانشگاه Hofstra است و مدرس در مورد تصحیح رنگ است. وی در کتاب Color Grading با Avid Media Composer و Symphony 6 همکاری داشت.