Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
آیا شما در زمینه ضبط صدا، آهنگسازی مبتنی بر حلقه، یا ترکیب و طراحی صدا کار می کنید؟ در این دوره، استاد موسیقی Rick Schmunk شما را با روشهای مختلفی راهنمایی میکند که میتوانید از Ableton Live 12 در گردشهای کاری خود استفاده کنید. ریک به شما نشان می دهد که چگونه سیستم خود را راه اندازی کنید و از رابط کاربری Ableton Live استفاده کنید. او نحوه کار با مرورگر، نمای Arrangement و نمای Session را توضیح می دهد. پس از بررسی نحوه استفاده از ویرایشگر MIDI، نحوه ضبط و ویرایش صدا، و نحوه کار با ترتیبات، او افزونهها، قفسههای افکت، میکسر زنده و نقشهبرداری را پوشش میدهد. سپس نشان می دهد که چگونه با خودکارسازی گرافیک، ویرایش و کلیپ ها، از جمله اتوماسیون بلادرنگ، زندگی خود را آسان تر کنید. ریک با چند توصیه عملی در مورد مدیریت فایل های شما به پایان می رسد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( زیرنویسها جدا از ویدیو است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
[فارسی]
01 مقدمه
01-01 نکات ضروری Ableton Live 12 را بیاموزید
01-02 نحوه استفاده از فایل های تمرین
02 شروع با Ableton Live
02-01 اتصال سیستم خود به Live
02-02 پیکربندی تنظیمات ورودی/خروجی صوتی شما
02-03 پیکربندی کنترلرها و دستگاه های MIDI
02-04 بهینه سازی عملکرد
02-05 رابط کاربری Ableton Live
03 با استفاده از مرورگر زنده
03-01 مروری بر مرورگر
03-02 مکان های مرورگر
03-03 جستجوها، فیلترها و فایل های مشابه
03-04 سفارشی کردن مرورگر
03-05 کار با مجموعه های زنده
04 کار در نمای چیدمان
04-01 تنظیم نمای ترتیب
04-02 انتخاب و بزرگنمایی
04-03 کنترل پخش
04-04 بارگیری و ذخیره از پیش تنظیمات ابزار
04-05 آماده شدن برای ضبط MIDI
04-06 ضبط MIDI در نمای ترتیب
04-07 MIDI Overdub و ضبط پانچ
04-08 صفحه کلید MIDI کامپیوتر
05 کار در نمای جلسه
05-01 نمای کلی جلسه
05-02 کلیپ ها و پخش
05-03 صحنه ها و پخش
05-04 ضبط MIDI در نمای جلسه
05-05 کلیک کنید و ورودی MIDI را مداد کنید
06 کار با MIDI
06-01 معرفی کلیپ نمای
06-02 پیکربندی شبکه
06-03 ویرایش ریتم و کمی سازی
06-04 کوانتیزاسیون شیار
06-05 ویرایش MIDI زمین و مدت زمان
06-06 ویرایش سرعت و شانس MIDI
06-07 نت های MIDI را خرد یا تقسیم کنید
06-08 مشاهده جلسه: کپی و پیست کنید
06-09 نمای ترتیب: کپی و پیست کنید
07 تبدیل و تولید ابزار MIDI
07-01 ویرایش عبارت
07-02 زمین، آرپگیاتور و نوک پا
07-03 ریتم، پشته، و دهانه
07-04 ریتم، ترکیب مجدد و تغییر زمان
07-05 دانه، زینت و شکل
08 کار با صدا
08-01 آماده شدن برای ضبط صدا
08-02 ضبط و پانچ ضبط صدا
08-03 ویرایش کلیپ
08-04 محو می شود
08-05 ضبط و آهنگسازی را انجام دهید
08-06 تاب برداشتن صدا: قسمت 1
08-07 تاب برداشتن صدا: قسمت 2
08-08 کمی سازی صدا
08-09 ویرایش آهنگ پیوندی
09 کار با ترتیبات
09-01 فریز آهنگ
09-02 استفاده از مکان یاب برای پیمایش آهنگ
09-03 تنظیم مشاهده ویرایش بخش
09-04 ویرایش بخش مشاهده جلسه
09-05 حرکت بین نمای جلسه و ترتیب
09-06 حرکت از ترتیب به نمای جلسه
10 کار با پلاگین ها
10-01 اصول پلاگین: قسمت 1
10-02 اصول پلاگین: قسمت 2
10-03 پلاگین های ابزار
10-04 پلاگین های صوتی
10-05 پلاگین MIDI
11 کار با Live Racks
11-01 قفسه های صوتی FX
11-02 قفسه های ابزار
11-03 قفسه های درام
11-04 ویراستاران منطقه
11-05 ماکروهای رک
12 استفاده از Live Mixer
12-01 تنظیم میکسر
12-02 ارسال و برگرداند
12-03 قفسه درام ارسال و برمی گردد
13 استفاده از نقشه برداری در لایو
13-01 نقشه برداری کلید
13-02 نقشه برداری MIDI
13-03 نقشه برداری فوری
14 استفاده از اتوماسیون در لایو
14-01 اتوماسیون مسیر
14-02 اتوماسیون ویرایش
14-03 اتوماسیون کلیپ
14-04 اتوماسیون بلادرنگ
15 مدیریت فایل
15-01 مدیریت فایل
15-02 Arrangement مشاهده صادرات صوتی
15-03 Session View صادر کردن صدا
16 نتیجه گیری
16-01 مراحل بعدی
[ENGLISH]
01 Introduction
01-01 Learn the essentials of Ableton Live 12
01-02 How to use the exercise files
02 Getting Started with Ableton Live
02-01 Connecting your system to Live
02-02 Configuring your audio I/O setup
02-03 Configuring MIDI controllers and devices
02-04 Optimizing performance
02-05 The Ableton Live user interface
03 Using the Live Browser
03-01 Browser overview
03-02 Browser Places
03-03 Searches, filters, and similar files
03-04 Customizing the browser
03-05 Working with Live Sets
04 Working in Arrangement View
04-01 Arrangement View setup
04-02 Selecting and zooming
04-03 Controlling playback
04-04 Loading and saving instrument presets
04-05 Preparing to record MIDI
04-06 Recording MIDI in Arrangement View
04-07 MIDI Overdub and punch recording
04-08 Computer MIDI keyboard
05 Working in Session View
05-01 Session View overview
05-02 Clips and playback
05-03 Scenes and playback
05-04 Recording MIDI in Session View
05-05 Click and pencil MIDI entry
06 Working with MIDI
06-01 Clip View introduction
06-02 Grid config
06-03 Editing rhythm and quantizing
06-04 Groove quantization
06-05 Editing MIDI pitch and duration
06-06 Editing MIDI velocity and chance
06-07 Chop or split MIDI notes
06-08 Session View: Copy and paste
06-09 Arrangement View: Copy and paste
07 Transform and Generate MIDI Tools
07-01 Editing expression
07-02 Pitch, arpeggiator, and strum
07-03 Rhythm, stacks, and span
07-04 Rhythm, recombine, and time warp
07-05 Seed, ornament, and shape
08 Working with Audio
08-01 Preparing to record audio
08-02 Record and punch record audio
08-03 Clip editing
08-04 Fades
08-05 Take recording and comping
08-06 Warping audio: Part 1
08-07 Warping audio: Part 2
08-08 Quantizing audio
08-09 Linked-track editing
09 Working with Arrangements
09-01 Track freeze
09-02 Using locators to navigate a song
09-03 Arrangement View section editing
09-04 Session View section editing
09-05 Moving between Session and Arrangement View
09-06 Moving from Arrangement to Session View
10 Working with Plugins
10-01 Plugin basics: Part 1
10-02 Plugin basics: Part 2
10-03 Instrument plugins
10-04 Audio plugins
10-05 MIDI plugins
11 Working with Live Racks
11-01 Audio FX racks
11-02 Instrument racks
11-03 Drum racks
11-04 Zone editors
11-05 Rack macros
12 Using the Live Mixer
12-01 Mixer setup
12-02 Sends and returns
12-03 Drum rack sends and returns
13 Using Mapping in Live
13-01 Key mapping
13-02 MIDI mapping
13-03 Instant mapping
14 Using Automation in Live
14-01 Track automation
14-02 Editing automation
14-03 Clip automation
14-04 Real-time automation
15 File Management
15-01 File management
15-02 Arrangement View audio export
15-03 Session View audio export
16 Conclusion
16-01 Next steps
ریک اشمانک، استاد دانشکده موسیقی USC Thornton است. او به دانشجویان کمک می کند تا با تکنولوژی موسیقی جدید سازگار شوند.
دکتر ریچارد اشمانک استادیار تکنولوژی آموزشی در دانشکده موسیقی USC Thornton است. او برای کار خود، تجربه عملی 30 ساله را به عنوان یک موسیقیدان حرفه ای به ارمغان می آورد، چشم انداز روشن برای آینده فن آوری های جدید در هر دو عملکرد موسیقی و آموزش و پرورش و اشتیاق برای تدریس. ریک موقعیت در هر دو انجمن بین المللی آموزش جاز (IAJE) و موسسه فناوری معلمان موسیقی (TI: ME) داشته است. او یک متخصص فناوری موسیقی است و در کنفرانسها و کارگاههای آموزشی سراسر ایالات متحده و کانادا حضور دارد. کار او شامل دو مخاطب متمایز است: مربیان موسیقی و جوانانی که در زمینه صنعت موسیقی تلاش می کنند. تدریس ریک نشان دهنده تعهد او به تجهیز موسیقیدانان و دانشجویان و کسانی است که به پیشرفت حرفه ای خود با ابزار، دانش و مهارت های لازم برای موفقیت در محل کار موسیقی در قرن بیست و یکم دست می یابند.