Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
اینترنت اشیاء (IoT) مجموعهای از دستگاهها - از ساعت تا زنگ درب - ویژگیهایی را به وجود آورده است که ما را بیشتر به هم متصل و آگاهتر میکند. اما با تبدیل شدن به وسایل اصلی IoT، توسعه دهندگان و معماران IoT به ابزارهایی احتیاج دارند که با ایجاد، استقرار و تأمین تعداد دستگاههای IoT از آنها پشتیبانی میکنند. Google Cloud IoT Core - یک سرویس کاملاً مدیریت شده برای اتصال و مدیریت دستگاههای IoT - یکی از این ابزارهاست. در این دوره، نحوه ساخت برنامههای IoT را با Google Cloud IoT Core بیاموزید. مدرس Lee Assam جزئیات چالشهای مقیاس گذاری IoT را توضیح میدهد و سپس نحوه تهیه و ایمنسازی دستگاهها، راهاندازی یک دستگاه مجازی، راهاندازی یک دستگاه متصل، استفاده از یک دروازه IoT و موارد دیگر را توضیح میدهد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
___| 00_01 IoT و Google Cloud پلتفرم
___| 00_02 آنچه باید بدانید
01 بررسی اجمالی مفاهیم IoT
___| 01_01 درک اصطلاحات IoT
___| 01_02 چالشهای مقیاس گذاری IoT
___| 01_03 Google IoT Core چیست؟
02 راه اندازی نرمافزار و سخت افزار
___| 02_01 درک ابزار نرم افزاری
___| 02_02 نصب Google Cloud SDK
___| 02_03 نصب Arduino IDE
___| 02_04 نصب USB به UART driver
___| 02_05 کارت Raspberry Pi SD خود را آماده کنید
___| 02_06 پیکربندی Raspbian
03 درک امنیت
___| 03_01 امنیت Google IoT Core
___| 03_02 تهیه و ایمنسازی دستگاههای لبه
04 راه اندازی یک دستگاه مجازی
___| 04_01 نمای کلی مجازی دستگاه
___| 04_02 ایجاد یک پروژه
___| 04_03 پیکربندی دستگاه لبه
___| 04_04 مشاهده دادههای تله متری
___| 04_05 خلاصه دستگاه مجازی
05 راه اندازی یک دستگاه لبه متصل
___| 05_01 توضیحات پروژه کلی
___| 05_02 پروژه را در IoT Core تنظیم کنید
___| 05_03 بررسی نمونه کد پروژه
___| 05_04 ایجاد تغییر کد
___| 05_05 مشاهده دادههای تله متری
___| 05_06 مدار LED تغییر میکند
___| 05_07 چالش؛ کدگذاری LED تغییر میکند
___| 05_08 راه حل؛ کدگذاری LED تغییر میکند
___| 05_09 نتیجه را آزمایش کنید
06 با استفاده از دروازه IoT
___| 06_01 توضیحات پروژه IoT Gateway
___| 06_02 سیم کشی مدار ESP32 و DHT22
___| 06_03 راه اندازی کنسول Google Cloud
___| 06_04 کد دروازه برای تمشک پی
___| 06_05 راه اندازی دروازه در Google Cloud
___| 06_06 سرور Gateway را اجرا کنید
___| 06_07 کد ESP32
___| 06_08 تست مدار
___| 06_09 چالش؛ رطوبت
___| 06_10 راه حل؛ رطوبت
07 بهترین تمرینات
___| 07_01 معماری بهترین شیوه ها
08 نتیجه گیری
___| 08_01 تمیز کردن پروژههای خود را
___| 08_02 مراحل بعدی
00 Introduction
___| 00_01 IoT and the Google Cloud platform
___| 00_02 What you should know
01 Overview of IoT Concepts
___| 01_01 Understanding IoT terminology
___| 01_02 Challenges of scaling IoT
___| 01_03 What is Google IoT Core
02 Software and Hardware Setup
___| 02_01 Understanding the software tooling
___| 02_02 Installing the Google Cloud SDK
___| 02_03 Installing the Arduino IDE
___| 02_04 Installing the USB to UART driver
___| 02_05 Prepare your Raspberry Pi SD card
___| 02_06 Configuring Raspbian
03 Understanding Security
___| 03_01 Google IoT Core security
___| 03_02 Provisioning and securing edge devices
04 Setting Up a Virtual Device
___| 04_01 Virtual device overview
___| 04_02 Creating a project
___| 04_03 Configuring an edge device
___| 04_04 Observing telemetry Data
___| 04_05 Virtual device summary
05 Setting Up a Connected Edge Device
___| 05_01 Description of the overall project
___| 05_02 Set up the project in IoT Core
___| 05_03 Review sample project code
___| 05_04 Making code changes
___| 05_05 Observing telemetry data
___| 05_06 LED circuit changes
___| 05_07 Challenge; LED coding changes
___| 05_08 Solution; LED coding changes
___| 05_09 Testing the result
06 Using an IoT Gateway
___| 06_01 Description of IoT Gateway project
___| 06_02 ESP32 and DHT22 circuit wiring
___| 06_03 Google Cloud Console setup
___| 06_04 Gateway code for Raspberry Pi
___| 06_05 Gateway setup in Google Cloud
___| 06_06 Running the Gateway server
___| 06_07 Code for ESP32
___| 06_08 Testing the circuit
___| 06_09 Challenge; Humidity
___| 06_10 Solution; Humidity
07 Best Practices
___| 07_01 Architecture best practices
08 Conclusion
___| 08_01 Cleaning up your projects
___| 08_02 Next steps
لی آسام، یک مهندس برق و نرم افزار و مدرس دانشگاه است.
لی در دانشگاه ها موضوعات مختلفی از توسعه نرم افزار گرفته تا مهندسی برق و نمونه سازی اولیه را آموزش داده است. او دوست دارد با استفاده از سیستم عامل های Arduino و Raspberry Pi ایده های جدیدی مطرح کند و نمونه سازی آنها را انجام دهد.
اشتیاق او برای نوآوری منجر به چندین پیروزی در رقابتهای hack day شده است. او دارنده حق ثبت اختراع در ایالات متحده است و تعداد زیادی از برنامه های ثبت اختراعات ایالات متحده را هم اکنون در حال بررسی دارد. او تلاش می کند تا بفهمد چگونه می توان از جدیدترین فناوری برای حل مشکلات و چالشهای تجاری به روشهای خلاقانه استفاده کرد.
سرگرمی او Arduino و Internet of Things است. او از زمان آغاز فعالیت خود با سیستم عامل های Arduino و Raspberry Pi کار می کند و از زمینه مهندسی برق همراه با مهارت های توسعه نرم افزار برای ایجاد و توسعه پروژه های هیجان انگیز استفاده می کند.
او یک رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه را ترجیح می دهد و از پیشینه تدریس خود برای سرگرمی بودن مفاهیم استفاده می کند که در عین حال آموزشی و آموزنده است.