Lynda Weinman
بسیاری لیندا واینمن را "مادر آموزش اینترنتی" لقب داده اند. وی که هم اکنون (2016) ۶۰ سال سن دارد در ۱۹۹۵ سایتی را راه اندازی کرد که به عنوان منبعی رایگان برای دانش آموزان محسوب می شد. طی آن دوران لیندا به صورت خودآموز در حال یادگیری طراحی وب بود و تلاش داشت تا آموخته هایش را با سایرین نیز به اشتراک بگذارد. هر چند این روزها مسئله یاد شده امری عادی به حساب می آید اما در اواسط دهه نود -روزگاری که هنوز یوتیوبی نبود- یادگیری طراحی وب به صورت خودجوش چندان مسئله رایجی محسوب نمی گشت.
اشتیاق آن روزهای لیندا در یادگیری ، حالا به لطف وب سایت و سرویسی هایی همانند آنچه خود او راه اندازی کرده به میلیون ها نفر دیگر در سراسر دنیا نیز سرایت نموده و آنها می توانند با اندک هزینه ای و در هر جا و مکانی آنچه که دوست دارند را فرا بگیرند.
ناگفته نماند که پیدا کردن مسیر صحیح کسب و کار، حتی برای لیندا واینمن نیز بدون فراز و نشیب نبوده و وی هم مانند هر فرد موفق دیگری در راه رسیدن به پیروزی پستی و بلندی های بسیاری را از سر گذرانده.
درک نیازی که هیچکس به آن پاسخ نداده بود
وقتی در سال ۱۹۹۳ واینمن طراحی وب را اندک اندک فرا گرفته و قصد آموزش دادن آن را پیدا کرد، ابتدا به کتاب فروشی مراجع نمود و سعی کرد کتابی را به عنوان مرجع انتخاب و از روی آن به دانش آموزان خود درس بدهد. اما وی متوجه شد کتاب فروشی ها و کتابخانه ها تنها راهنماهایی بسیار فنی و پیچیده را ارائه می نمایند که درک شان برای افراد معمولی و با دانش متوسط تقریباً غیر ممکن محسوب می شود.
لیندا واینمن میگوید: به یاد می آورم که با خود فکر کردم شاید چنین کتابی هنوز وجود ندارد. بلافاصله از کتاب فروشی به خانه رفتم و ایده ی اولیه نوشتن آن را پیاده سازی کردم.
کمی بعد کتاب "طراحی گرافیک های تحت وب" که به باور بسیاری اولین کتاب ساده و قابل درک توسط عموم در رابطه با حرفه طراحی وب بود، توسط افراد بسیاری در سراسر دنیا به عنوان یک مرجع غیر فنی مورد استفاده قرار می گرفت و محبوبیتی غیر قابل باور به دست آورده بود.
درست در همان زمان و در سال ۱۹۹۵ واینمن آدرس ایمیل فردی را مشاهده نمود که به صورت debbie@debbie.com بود و مشتاق شد بداند آیا دامنه ی لیندا نیز برای ثبت کردن در دسترس قرار دارد یا خیر. وی این دامنه را خریداری و وبسایتی تحت آن راه انداخت تا از طریقش بتواند با دانش آموزان و همچنین خوانندگان کتاب خود ارتباط برقرار نماید.
شروعی کوچک و توسعه ای آهسته و پیوسته
بعد از موفقیت کتاب واینمن همسر او، بروس هون (Bruce Heavin)، که در اصل موسس کمپانی لیندا نیز محسوب می شود، پیشنهاد داد در طول تعطیلات بهاره یکی از سالن های کامپیوتر دانشگاهی را اجاره نموده و در آن به مدت یک هفته دوره آموزش طراحی وب برگزار نمایند.
آنها این ایده را عملی کردند و سپس به منظور جذب افراد علاقه مند بنر تبلیغاتی را روی سایت لیندا قرار دادند. نه تنها ظرفیت کلاس یاد شده بسیار سریع پر گشت، بلکه افراد از گوشه و کنار دنیا و حتی مثلاً شهر وین برای حضور در آن ثبت نام نمودند.
اینکه تنها یک بنر در سایت خود قرار دهیم و سپس مردم از سراسر دنیا برای حضور در کلاس مان ثبت نام نمایند، باعث شده بود تا شوکه شویم.
آن کارگاه های یک هفته ای بسیار زود باعث شدند تا کسب و کار امروزی لیندا و همسرش پایه گذاری گردد. واینمن از درآمد حق امتیاز کتاب خود با ارزش ۲۰ هزار دلار استفاده کرد و مدرسه طراحی وبی را راه اندازی نمود که دوره هایش در هر ماه به سرعت پیش فروش شده و ظرفیت شان تکمیل می گشت. لیندا می گوید: "مشتریان زیادی وجود داشتند که مجبور بودیم به آنها نه بگوییم، زیرا ظرفیتی برای پذیرش شان وجود نداشت".
اوج گیری پس از بحران
کسب و کار لیندا پس از چند سال توانست ۳۵ فرصت شغلی را ایجاد و درآمدی ۳.۵ میلیون دلاری را فراهم کند. اما در سال ۲۰۰۱ و پس از انفجار حباب دات کام و حوادث مرتبط به یازده سپتامبر، تمایل افراد به یادگیری دروس طراحی وب کاهشی عجیب پیدا کرد، تا جایی که واینمن و همسرش در ادامه دادن مسیر مردد شده بودند.
کمپانی آنها دچار بحرانی جدی گشت، واینمن و هون ۷۵ درصد کارمندان خود را اخراج کردند و تنها ۹ نفر در استخدام شان باقی ماند. دفتر و مقر برگزاری دوره های لیندا نیز کوچک تر گشت و سعی را بر این گذاشتند تا واحد هایی با قیمت ارزان تر اجاره نمایند.
روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر.
خود واینمن در مورد آن ایام می گوید: "همه در حال نبرد برای بقا بودند و سعی می کردند سر خود را بالای آب نگه دارند. ما نیز وضعیتی مشابه را تجربه می کردیم و در نهایت درست همین زمان بود که تصمیم گرفتیم خدمات خود را به صورت کاملاً آنلاین ارائه نماییم."
روزگاری که ایده یاد شده شکل گرفت و سپس عملی گشت (ارائه خدمات به صورت آنلاین) تماشای فیلم بر روی کامپیوترها تازه در حال رواج یافتن بود. لیندا دات کام تصمیم گرفت در ازای سرویسی که ارائه می کند هزینه حق اشتراکی ۲۵ دلاری را به صورت ماهیانه دریافت نماید.
افراد اندکی از این راهکار استقبال کردند. واینمن می گوید: "درآمد مان به شدت افت کرده بود. روز های سیاهی بود و حتی خودم تردید داشتم که می توانیم این کسب و کار را ادامه دهیم یا خیر."
با تنها ۱۰۰۰ نفر پرداخت کننده حق اشتراک ماهیانه، بقای کمپانی به نظر بسیار سخت می رسید. ایجاد یک جامعه ی آنلاین زمان بر است و لیندا به خود امید می داد که آنها مسیر شان را عوض نکرده اند بلکه راهی تازه را شروع نموده اند پس باید صبر پیشه کنند. او توضیح می دهد که "همه چیز بسیار آهسته پیش رفت. ولی کم کم پرداخت حق اشتراک ماهیانه آنلاین رواج پیدا کرد و مقدار آن هر ساله چندین برابر شد".
در ۲۰۰۶ تعداد مشترکین به ۱۰۰.۰۰۰ نفر رسید و واینمن و همسرش ۱۵۰ کارمند خود را به همراه خانواده هایشان به دیزنی لند بردند تا موفقیت بزرگی که رقم خورده بود را جشن بگیرند.
ایجاد فرهنگ سازمانی مناسب در زمان رشد
اینکه اعضا و کارمندان شرکت همانند یک خانواده با یکدیگر در تعامل باشند همواره برای لیندا حائز اهمیت بوده و او حتی همیشه تلاش داشته تا افراد تحت استخدام خود را با اسم کوچک بشناسد و صدا بزند. ولی رشد سریع کمپانی و رسیدن تعداد کارمندان به عدد ۵۰۰، رفته رفته چالش هایی تازه را پدید می آورد و سبب می گردد واینمن در ایده آل های خود بازنگری نماید.
وی می گوید: "چالش اصلی بر سر تعیین سمت و مقام افراد بود. اینکه با هر کس چه برخوردی باید صورت بگیرد. همه ی کسانی که رشدی سریع را در شرکت خود تجربه کرده اند می دانند که ایجاد سلسله مراتب تا چه حد اهمیت دارد."
در ۲۰۰۷ تصمیم بر این شد تا یک مدیرعامل جهت اداره ی بهتر مجموعه به آن اضافه گردد. به گفته ی خود لیندا "درست در همان زمان بود که او تصمیم گرفت در رفتارها و برخوردهای خود سیاست بیشتری داشته و بروکراتیک تر عمل نماید".
ایجاد فرهنگ سازمانی برای شرکتی با بیش از ۵۰۰ کارمند کاری بسیار دشوار خواهد بود ولی حتی آنچه از این مسئله نیز دشوارتر به حساب می آید پایه ریزی درست و مطابقت دادن افراد با فرهنگ یاد شده است. اینکار در زمانی که یک شرکت نوپا و کوچک محسوب می شود چندان سخت نیست و شاید ضروری هم نباشد ولی با رشد آن صورت پذیرفتنش الزام می یابد.
پیش به سوی موفقیت
مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند.
در طی سال های اخیر کمپانی واینمن توسط افراد گوناگونی که در حرفه ی خود بهترین هستند دوره های آنلاین متعددی را ایجاد نموده و سعی کرده نشان دهد این دوره های آنلاین راه و روش یادگیری را برای همیشه متحول کرده اند.
لیندا دات کام قالبی معین و کارآمد را برای دوره های آموزشی اش پدید آورده و سپس کوشش کرده تا از نظر موضوعی نیز در بین مطالب مورد تدریس خود تنوع ایجاد نماید. روزگاری در وب سایت مورد بحث تنها ۲۰ دوره آموزش ویدئویی آنلاین وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۶۳۰۰ رسیده که شامل ۲۶۷.۰۰۰ ویدئوی آموزشی می گردد.
ارائه ی کتابخانه ای ویدئویی به جای اینکه از افراد درخواست شود تا در دوره هایی مشخص با روال معمول و پیوسته شرکت نمایند، عاملی بوده که سبب گشته شیوه ی آموزشی لیندا دات کام نسبت به سایرین کاملاً متفاوت گردد.
واینمن می گوید: "مدتی است که بسیاری تصور می کنند دوره های آموزش ویدئویی می توانند آینده آموزش به حساب بیایند. ما به خاطر همین تفاوت مان مورد توجه قرار داشته و تحت نظر سایرین هستیم".
فروش به لینکدین Linked in
من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم.
واینمن زمانی که متوجه می شود لینکدین قصد خرید کمپانی اش را دارد، در ابتدا شوکه می گردد. او و همسرش هرگز به دنبال فروش شرکت خود و یافتن مشتری برای آن نبوده اند و البته در سن ۶۰ سالگی وی هنوز هم احساس می نموده که برای بازنشستگی بسیار زود است.
اما رفته رفته به این نتیجه می رسند که این فروش و ادغام دو کمپانی با یکدیگر احتمالاً امری منطقی و موثر خواهد بود. هر دو شرکت به نوعی تلاش داشته اند به افراد کمک کنند تا وضعیت شغلی خود را بهبود بخشند و احتمالاً در کنار یکدیگر بسیار بهتر از گذشته می توانند این هدف را محقق کنند.
واینمن می گوید: "بسیاری از مردم بر روی رقم معامله صورت پذیرفته تمرکز دارند و شاید این مسئله برای افرادی که با صنعت ما آشنا نیستند یک شگفتی محسوب شود. ولی خود من به شخصه بر روی اثری که از همکاری دو کمپانی با یکدیگر پدید می آید متمرکز هستم و اولین چیزی که در رابطه با این موضوع به ذهنم می رسد، میزان بزرگی این اثرگذاری است."
به نظر می آید حتی لیندا واینمن هم از موفقیت خودش شگفت زده است و تصور چنین روزی را نداشته. بر خلاف بسیاری از بنیانگذاران کمپانی ها مهم تکنولوژیک امروزی ، وی با هدف کسب درآمد های کلان شروع به کار نکرده و قصد اولیه اش هرگز ایجاد کمپانی نبوده که توسط لینکدین به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. او تنها سعی داشته آنچه که برای خودش جذاب بوده، یعنی طراحی وب را به سایرین نیز بیاموزد.
واینمن که بر حسب اتفاق بدل به یک معلم گشته، می گوید: "من نه چندان گنگ بودم و نه به آن صورت خوره ی دنیای تکنولوژی. افراد زیادی پیش من می آمدند و می پرسیدند چگونه این کار را انجام می دهی؟ یا چگونه آن کار را انجام می دهی؟ هرگز با خودم فکر نکرده بودم به اشتراک گذاشتن دانش در رابطه با آنچه که برایت جالب است، در واقع همان تدریس کردن محسوب می شود."
در حالکیه لیندا اعتقاد دارد تنها در زمان و مکان مناسبی حضور داشته، سخت است بدل شدن یک دامنه ی ۳۵ دلاری به کسب و کاری ۱.۵ میلیارد دلاری را حاصل یک اتفاق بدانیم.
افتر افکت میتواند کارهای زیادی را انجام دهد، اما اگر شما یک طراح موشن هستید، به دلیل قابلیتهای موشن گرافیکی آن، در افتر افکت هستید. این دوره متمرکز بر ابزارها و تکنیکهایی است که شما برای ایجاد طرحهای حرکتی شگفت انگیز در Adobe After Effects CC 2021 نیاز دارید. سپس روشهای مختلف انیمیشنسازی را بیاموزید، از جمله انیمیشن دستی با فریمهای کلیدی، استفاده از Graph Editor، تغییر سرعت با تغییر زمان، طراحی حرکت و حلقهبندی با عبارات. بعدی ترکیببندی است، که به شما امکان میدهد عناصر بصری را از منابع جداگانه ترکیب کنید و همچنین مناطق یک اثر را مخفی کنید. سپس نحوه تنظیم و متحرکسازی حروف را بیاموزید و با 3D آشنا شوید. آخرین مرحله ارائه پروژه برای مقصد نهایی شما است. مربی Alan Demafiles - مربی برجسته افترافکت - با نکاتی در مورد ایجاد یک گردش کار موثر که آزادی خلاقیت و کارایی شما را به حداکثر میرساند، پایان مییابد.
نمونه ویدیوی آموزشی ( فایلهای زیر نویس جدا از فیلم است و میتوانید آنرا نمایش ندهید ) :
00 مقدمه
_ | 00_01 ایجاد موشن گرافیک در افتر افکت
_ | 00_02 نمونه و الهام
_ | 00_03 مفاهیم تصویر بزرگ
_ | 00_04 نحوه استفاده از فایلهای تمرینی
_ | 00_05 نسخه افتر افکت
01 کار با لایههای شکل
_ | 01_01 شکل کلی لایه
_ | 01_02 لایهها را شکل دهید و تبدیل کنید
_ | 01_03 تکرار عناصر
_ | 01_04 مسیرهای نوشتاری ایجاد کنید
_ | 01_05 عملگرهای مسیر در لایههای شکل
02 کار با انیمیشن
_ | 02_01: درون یابیهای فریم کلیدی را درک کنید
_ | 02_02 کلیدها را اضافه و تنظیم کنید
_ | 02_03 مقدمهای برای ویرایشگر نمودار
_ | 02_04 تنظیم دقیق با ویرایشگر نمودار
_ | 02_05 سرعت را با تغییر زمان و تکنیکهای دیگر تغییر دهید
_ | 02_06 مبانی Anchor point
_ | 02_07 فرزندپروری
_ | 02_08 ترسیم حرکت
_ | 02_09 ایجاد انیمیشن حلقهای با عبارات
03 کار با آهنگسازی
_ | 03_01 ترکیببندی چیست؟
_ | 03_02 حالتهای ترکیبی برای لایه ها
_ | 03_03 ماسکها را ایجاد و متحرک کنید
_ | 03_04 از ماتهای آهنگ استفاده کنید
_ | 03_05 فیلترهای جلوه اضافه کنید
04 کار با Type
_ | 04_01 نوع تنظیم
_ | 04_02 از انیماتورهای متن استفاده کنید
_ | 04_03 در مسیر مسیریابی کنید
05 پایه افتر افکت 3D
_ | 05_01 آشنایی با لایههای سه بعدی
_ | 05_02 دوربین و نور
_ | 05_03 ویژگیهای لایه سه بعدی
_ | 05_04 فرزندپروری شی Null
_ | 05_05 ساخت یک دکل اساسی دوربین
هندسه سه بعدی 06
_ | 06_01 معرفی رندر Cinema 4D
_ | 06_02 متن سه بعدی ایجاد کنید
_ | 06_03 هندسه سه بعدی ایجاد کنید
_ | 06_04 آشنایی با Cinema 4D Lite
07 رندر برای Motion Graphics
_ | 07_01 ترکیبات را به صف رندر اضافه کنید
_ | 07_02 با صف Render چندین فایل رندر کنید
_ | 07_03 از Adobe Media Encoder استفاده کنید
_ | 07_04 از پیش Prenderها استفاده کنید
08 نکته در مورد گردش کار Motion Graphic
_ | 08_01 گردش کار مهم گرافیک حرکت
_ | 08_02 جمع کردن تحولات
_ | 08_03 پنل گرافیکی ضروری
_ | 08_04 خواص استاد
_ | 08_05 طراحی پاسخگو: زمان
09 نتیجه گیری
_ | 09_01 مراحل بعدی
00 Introduction
_ 00_01 Creating motion graphics in After Effects
_ 00_02 Samples and inspiration
_ 00_03 Big-picture concepts
_ 00_04 How to use the exercise files
_ 00_05 Version of After Effects
01 Working with Shape Layers
_ 01_01 Shape layer overview
_ 01_02 Shape layers and transforms
_ 01_03 Repeating elements
_ 01_04 Create write-on paths
_ 01_05 Path operators on shape layers
02 Working with Animation
_ 02_01 Understand keyframe interpolations
_ 02_02 Add and adjust keys
_ 02_03 Introduction to the Graph Editor
_ 02_04 Fine-tune with the Graph Editor
_ 02_05 Alter speeds with time remapping and other techniques
_ 02_06 Anchor point fundamentals
_ 02_07 Parenting
_ 02_08 Motion sketching
_ 02_09 Create looped animation with expressions
03 Working with Compositing
_ 03_01 What is compositing
_ 03_02 Blend modes for layers
_ 03_03 Create and animate masks
_ 03_04 Use track mattes
_ 03_05 Add effect filters
04 Working with Type
_ 04_01 Set type
_ 04_02 Use text animators
_ 04_03 Animate type on a path
05 Basic After Effects 3D
_ 05_01 Introduction to 3D layers
_ 05_02 Cameras and lights
_ 05_03 3D layer properties
_ 05_04 Null object parenting
_ 05_05 Build a basic camera rig
06 3D Geometry
_ 06_01 Introduction to Cinema 4D renderer
_ 06_02 Create 3D text
_ 06_03 Create 3D geometry
_ 06_04 Introduction to Cinema 4D Lite
07 Rendering for Motion Graphics
_ 07_01 Add compositions to the Render Queue
_ 07_02 Render multiple files with the Render Queue
_ 07_03 Use Adobe Media Encoder
_ 07_04 Use prerenders
08 Motion Graphic Workflow Tips
_ 08_01 Important motion graphic workflows
_ 08_02 Collapse transformations
_ 08_03 Essential Graphics panel
_ 08_04 Master properties
_ 08_05 Responsive design; Time
09 Conclusion
_ 09_01 Next steps
آلن دمافایلز ، طراح انیمیشن ، تدوین گر 3D و یک compositor حرفه ای است. وی از سال 2004 در صنعت گرافیک متحرک در حال فعالیت است و از دانشگاه تکزاس در آستن ، مدرک فیلم دارد. او برای مشتری هایی از قبیل سامسونگ، Sony pictures، استودیو یونیورسال، MTV و کانال discovery کار کرده است. به علاوه، الن ، آزمونگر بتا برای CINEMA 4D و هنرجوی مادام العمر گیتار است. می توانید از طریق demafleez.com یا با دنبال کردن او در توییتر @demafleez اطلاعات بیشتری بگیرید.